Newsy / TechMoto

Volvo kończy prace nad konkurentem Tesli Model 3. Premiera – wiosną przyszłego roku

Newsy / TechMoto 17.07.2018 89 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 17.07.2018

Volvo kończy prace nad konkurentem Tesli Model 3. Premiera – wiosną przyszłego roku

Adam Majcherek
Adam Majcherek17.07.2018
89 interakcji Dołącz do dyskusji

Polestar 2 ma mieć porównywalny zasięg i porównywalną cenę. Jeśli dołoży do tego pierwszorzędną jakość – sukces murowany.

Gdy Volvo zaprezentowało markę Polestar i zapowiedziało produkcję Polestara 1 – hybrydowego coupe z układem napędowym o mocy ponad 590 KM i ceną ponad 650 tys. zł – wyglądało na to, że marka pozostanie ciekawostką, z zabawkami dla wąskiego grona bogatych klientów. Jednak już wiosną przyszłego roku podczas targów w Genewie zobaczymy kolejny model tej marki, który ma szansę trafić do dużo szerszego grona odbiorców.

Polestar 2 – szwedzka Tesla Model 3

Szwedzki producent zdradził więcej szczegółów na temat Polestara 2 – elektrycznego sedana, który ma kosztować ułamek tego, co Polestar 1. Prezes marki – Thomas Ingenlath – zapowiedział, że Polestar 2 będzie konkurentem Tesli Model 3 zarówno pod kątem gabarytów, jak i ceny. Również, bo od dawna było wiadomo, że będzie elektrycznym sedanem, z nadwoziem przypominającym coupe. Cena auta ma startować z poziomu 40 tys. euro, czyli ok. 170 tys. zł, a topowe wersje mają się kończyć na ok. 250 tys. zł. Auto trafi do sprzedaży w 2020 r.

2 ma powstać na modularnej platformie CMA, w oparciu o którą budowane jest XC40 i chiński Lynk & Co 2. To sprytny ruch ze strony Polestara – wiadomo, że Volvo, pracując nad tą platformą, planowało budowanie na niej aut hybrydowych i elektrycznych. Szwedzi w przyszłym roku pokażą zbudowane na niej XC40 EV. Polestar skorzysta więc z gotowego rozwiązania, co znacznie obniży koszty projektu.

Szwedzi zapowiadają, że kolejne modele będą znacząco różnić się stylistycznie od bratnich produkcji Volvo. Nie ma więc co liczyć, że Polestar 2 będzie bardziej luksusową odmianą XC40. Najmniejszy SUV Volvo bazował stylistycznie na koncepcyjnym modelu 40.1, więc spodziewamy się, że Polestar 2 będzie czerpał z konceptu 40.2. Od XC40 będzie pewnie odczuwalnie droższy, ale również znacznie mocniejszy – brytyjski Autocar wspomina o mocy rzędu 400 KM.

Akumulatory Polestara mają zapewnić zasięg rzędu 350 mil, czyli ponad 550 km. To wartość, która pozwala na poważne rozważenie go jako konkurenta samochodu z tradycyjnym, spalinowym układem napędowym.

Polestar 2 Volvo Concept 40.2

Jonathan Goodman, dyrektor operacyjny marki, podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood stwierdził, że jeśli na jednym końcu świata elektrycznych modeli postawimy tradycyjnych producentów, takich jak Porsche, które intensywnie pracuje nad swoim elektrycznym modelem, a na drugim start-upową Teslę, to Polestar 2 będzie dokładnie między nimi.

Polestar 3 będzie pierwszym elektrycznym SUV-em marki. Ale już planowane są kolejne – na liście jest np. większy SUV z nadwoziem udającym coupe, o wielkości bliższej XC90. 

Polestara nie kupisz w salonie Volvo

Zamiast sieci dealerskiej starszego brata Polestar ma wykorzystywać Polestar Spaces – niewielkie salony zlokalizowane w centrach miast, czy przy popularnych alejach handlowych. Auta będzie można zamawiać też online.

Prezes Ingenlath zwraca jednak uwagę, że marka nie nastawia się na sprzedaż jako taką, ale raczej na usługi wynajmu. Twierdzi, że dziś klienci zamiast wydawać jednorazowo 60 tys. euro chętniej postawią na formę wynajmu ze stałą miesięczną opłatą pokrywającą korzystanie z auta z ubezpieczeniem i kosztami serwisu. A po 2-3 latach, samochody zwrócone do salonów trafią ponownie na rynek, w podobnym finansowaniu, ze znacznie niższą ratą. Co będzie się z nimi działo później – tego jeszcze nie określono.

Ile Polestara w Volvo

Co prawda salony Volvo nie będą sprzedawać modeli nowej marki, ale znaczek Polestara nie zniknie zupełnie z karoserii tej marki. Najmocniejsze odmiany będą sprzedawane jako Polestar Engineered, co oznacza, że będą miały w sobie jeszcze więcej charakteru. Jako pierwsze w tej formie sprzedawane będzie S60 T8 Polestar Engineered, a kolejne – topowe odmiany V60 i XC60. W przypadku S60 zmiany w porównaniu ze zwykłym T8 obejmują nie tylko dodatkowe kilkanaście koni mechanicznych i wyższy moment obrotowy, ale również modyfikacje zawieszenia i układu hamulcowego. W efekcie S60 będzie jeszcze bardziej sportowe, zachowując klasyczne elementy Volvo. 

Polestara 2 zobaczymy wiosną przyszłego roku, w sprzedaży pojawi się dopiero na początku 2020. Oferując zasięg na poziomie Tesli, przy podobnej cenie i z jakością, za jaką od lat cenione jest Volvo, z pewnością podbierze Muskowi wielu klientów.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać

Autoblog na Instagramie

Autoblog na Instagramie