Ciekawostki / Jednoślady

Jak przekonać ludzi do skuterów? Można przerobić Piaggio Liberty na maszynę do jeżdżenia w kółko

Ciekawostki / Jednoślady 06.03.2023 36 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 06.03.2023

Jak przekonać ludzi do skuterów? Można przerobić Piaggio Liberty na maszynę do jeżdżenia w kółko

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz06.03.2023
36 interakcji Dołącz do dyskusji

Piaggio Liberty to nie jest model, który jakoś szczególnie może zachęcić ludzi do jeżdżenia skuterem. Chyba że zrobi się z niego wersję Flat Tracker.

Polacy nie lubią skuterów. Chyba że są dostawcami jedzenia, to wtedy lubią. Może nie jest tak do końca, że nie lubią, ale lubią mniej niż motocykle. Nie ma znaczenia, że skuter o pojemności większej niż 50 ccm to już motocykl. Liczy się, że można go wyśmiać, bo to kibel (hahaha, karuzela śmiechu, kibel!). W polskich głowach utarło się, że spalinowy jednoślad musi mieć możliwość samodzielnej zmiany biegów i nie może być za łatwo na niego wsiadać. Mimo że motocykl jest mniej użyteczny – nie ma przestrzeni bagażowej i trzeba w nim zmieniać biegi – to cieszy się większym uznaniem niż skuter. Poza dostawą jedzenia, zainteresowaniem cieszą się skutery, które wyglądają na szybkie i dynamiczne. Nie muszą wcale być takie szybkie, ale mają wyglądać, żeby trudniej sąsiadowi było wyśmiać zakup skutera zamiast motocykla. Przeróbki takie jak ta, też mają szansę zmienić nastawienie do skuterów. To Piaggio Liberty wygląda lepiej niż niejeden motocykl, ale straciło swoje właściwości.

Piaggio Liberty custom
Ellaspade

Piaggio Liberty Flat Tracker

Piaggio Liberty to nie jest może mój ulubiony model w gamie Piaggio i niezbyt oczywista baza pod ekstremalne przeróbki. Wciąż kojarzy mi się z dostawą jedzenia, ale w takiej bogatszej restauracji. Trudno mi sobie wyobrazić, w służbie jakiej jadłodajni miałoby jeździć po tych przeróbkach. Może w takiej, gdzie nie prowadzi żadna utwardzona droga? Restauracja na nowym osiedlu pod miastem, takim prosto od dewelopera, powinna być odpowiednia.

Piaggio Liberty

Steve Barry użył Piaggio Liberty, które znaleziono w szopie na złomowisku. Od razu widać, że musiał wzmocnić ramę, żeby mogła służyć do jego brudnych celów. Ze skutera dla dostawców jedzenia zrobił sprzęt do flat tracka.

Szkielet pojazdu został wydłużony o 70 milimetrów. Wzmocnienie konstrukcji było konieczne. Z przodu zamontowane jest 19-calowe koło, a tył napędza ręcznie wykonana 17-calowa obręcz z ogumieniem firmy Continental w kostkę.

Piaggio Liberty flat tracker

Dzięki poprzecznemu wzmocnieniu dało się trochę wydłużyć siedzisko, umożliwiając przesunięcie ciała do przodu. Chyba tak trzeba robić, jak się atakuje zakręt. Wąską i wysoką kierownicę również przystosowano do potrzeb flat tracka. Skuter dostał też mocniejszy silnik. Oryginalna pojemność 150 ccm wzrosła do 245. W silniku pojawił się nowy wałek rozrządu i układ wydechowy, które pochodzą z Hondy, a także nowy, większy gaźnik firmy Malossi. Przy silniku znalazła się również niewielka chłodnica pochodząca z motocykla służącego do motocrossu.

Tym samym zabito oryginalną użyteczność tego pojazdu. Nie da się już na niego wsiąść bez przekładania nogi nad siedziskiem. Nie można też powiesić sobie siatki z zakupami. Przynajmniej nogi wciąż można na czymś oprzeć – widocznie to podparcie jest wciąż potrzebne w zawodach flat track.

Piaggio Liberty flat tracker

Czym jest flat track?

Podobno to najstarsza forma wyścigów motocyklowych. Taki żużel, tylko trochę inaczej. Jeździ się w kółko po owalnym torze, a do dyspozycji jest tylko jeden hamulec. Widać nawet na zdjęciach, że na przednim kole tego Liberty nie zainstalowano żadnego mechanizmu do hamowania. Motocykle żużlowe nie posiadają żadnego hamulca, hamuje się wyłącznie silnikiem.

Piaggio Liberty custom

Podobno w zawodach flat track są nawet tory i zawody, gdzie można skręcać w obie strony, a nawierzchnia toru nie jest płaska i zdarzają się miejsca, gdzie trzeba skoczyć. W żużlu stanowczo się nie skacze, za to jeździ się tam dużo szybciej. Żużlowe zawieszenie jest sztywne jak ludzie, którzy nie uznają skuterów za motocykle. Na tym przykładzie flat tracka widzimy solidne amortyzatory. Kiedyś we flat tracku ścigano się na deskach, w żużlu chyba nigdy nikt takich pomysłów nie miał.

Nie jestem przekonany, czy chciałbym spróbować jazdy w zawodach flat track. Za to na pewno chciałbym jeździć takim Piaggio Liberty. Może i trochę chlapałoby mi na spodnie, ale przynajmniej kilka osób do jeżdżenia skuterem bym przekonał. Trochę to smutne, że skutery wydają się ludziom interesujące, dopiero gdy tracą swoje najlepsze cechy i przestają być skuterami.

Źródło zdjęć: Ellaspede.

Czytaj dalej:

Dlaczego marzymy o niewłaściwych jednośladach, a Piaggio Medley 125 urodził się w kserokopiarce?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać