Historia

Prototypy z przeszłości: Peugeot Quasar skończył w tym roku 35 lat. Miał silnik 1.6 i 600 KM

Historia 15.12.2019 193 interakcje
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 15.12.2019

Prototypy z przeszłości: Peugeot Quasar skończył w tym roku 35 lat. Miał silnik 1.6 i 600 KM

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk15.12.2019
193 interakcje Dołącz do dyskusji

Myślisz, że dzisiejsze motory osiągające 300 KM z dwóch litrów są wyżyłowane? Peugeot już 35 lat temu powiedział „Potrzymaj mi kieliszek chardonnay!”. W dzisiejszym cyklu „Prototypy z przeszłości” – gość z kosmosu.

W roku 1984 Peugeot właśnie zaczynał okres swojej dominacji w rajdowej grupie B. Model 205 T16 był po prostu rewelacyjną maszyną do wygrywania. Lekki, nieduży, ale potwornie mocny i nieźle wyważony. Już rok później, w 1985 r. Francuzi zdobyli dwa tytuły mistrzowskie, czyli po jednym w kategorii kierowców i w kategorii producentów. Osiągnięto cel – firma kojarzyła się z rajdami. I z sukcesem.

Ale na rajdach się nie kończyło.

Wyobrażam sobie biurowiec Peugeota w latach 80. Na pewno było w nim sporo marmurowych wykończeń i brązowych szyb w złotych ramach. Mężczyźni z szerokimi krawatami przemykali, poprawiając wielkie okulary i paląc papierosy Gauloises wszędzie, gdzie się dało, od stołówki po gabinet prezesa. Żółkły im od tego wąsy. Marzyli o kobietach z wielkimi fryzurami w stylu Kim Wilde. No i o samochodach. Jedni o rajdówkach, a inni o czymś bardziej kosmicznym.

Całkiem możliwe, że dział rajdów miał pokój tuż obok działu projektowania konceptów. Pewnego dnia ktoś „z rajdówek” wszedł do kolegów i powiedział: „Mam tu dla was podwozie i silnik 205 T16. Zróbcie z tego coś ładnego”.

Tak mogło wyglądać powstanie Peugeota Quasara.

Peugeot Quasar historia

205-tka” może się podobać, ale nawet w wersji T16 nie była zbyt futurystyczna. Tymczasem Quasar wyglądał, jakby przyfrunął z roku 3200. Tak naprawdę pokazano go na salonie w Paryżu w 1984 r.

Nawet nazwa była tu prosto z kosmosu. Według Wikipedii, kwazar to „zwarte źródło ciągłego promieniowania elektromagnetycznego o ogromnej mocy, pozornie przypominające gwiazdę. W rzeczywistości, rodzaj aktywnej galaktyki”.

Drzwi otwierały się do góry.

Peugeot Quasar historia

Najpierw chciałem napisać, że to „futurystyczny akcent”, ale to przecież nie ma sensu. Cały samochód jest futurystyczny. Można ewentualnie napisać o „tradycyjnym akcencie”, którym jest pas przedni. Przypomina drogowe Peugeoty z tamtych lat. Za projekt nadwozia odpowiadał Gérard Welter, a za kokpit – Paul Bracq.

W środku jest chyba jeszcze lepiej.

Jeśli ktoś nie lubi koloru czerwonego, niech szybko przewinie widoczne poniżej zdjęcie. W Quasarze czerwoną skórą pokryto właściwie wszystko, co się dało. Z kolei ekrany CRT sprawiają, że można się tam poczuć jak w salonie gier z dzieciństwa.

Peugeot Quasar historia

Za elektronikę pokładową odpowiadał Clarion. Oprócz wyświetlania prędkości i danych dotyczących jazdy, ekrany odpowiadały też m.in. za wysyłanie teleksów. Pojawiła się nawet prosta nawigacja satelitarna i dobrej jakości zestaw audio. Czego byście na nim słuchali?

Ale kto miał czas gapić się na ekrany?

Quasar był niesamowicie szybki, a przy tym lekki. Ważył 900 kilogramów i mierzył tyle, co samochód miejski. Tymczasem centralnie umieszczony silnik rozwijał tu 600 KM! Co ciekawe, miał tylko cztery cylindry i 1,6 litra pojemności. Oczywiście nie obyło się bez doładowania. Czy są na sali wrogowie downsizingu, piszący, że małe, wyżyłowane silniki to szatański wynalazek ostatnich lat?

Peugeot Quasar historia

Napęd był przekazywany – tak jak w 205 T16 – na cztery koła. O szybkich automatach nikt wtedy nie słyszał, więc trzeba było mieć szybkie ręce i nogi. I dobrze wyczuć sprzęgło. Z kolei konstrukcja zawieszenia była inspirowana technologią z Formuły 1.

Oficjalnie Peugeot nigdy nie podał osiągów Quasara.

Jak zapewne się domyślacie, wóz nie trafił też do produkcji. Chodziło o pokaz możliwości technologicznych Peugeota. Oto interesujące połączenie wyglądu supersamochodu z najbardziej szalonych czasów z technologią rajdówki… również z najbardziej szalonych czasów.

Quasar był pierwszym z prototypów marki w tym stylu. Ale nie był ostatni – po nim pokazano jeszcze m.in. Oxię czy Proximę. To były ciekawe lata dla francuskiej motoryzacji. Może nawet najciekawsze?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać