Ciekawostki

Opony z mchem, czyli czego to ludzie nie wymyślą

Ciekawostki 08.03.2018 17 interakcji
Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz 08.03.2018

Opony z mchem, czyli czego to ludzie nie wymyślą

Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz08.03.2018
17 interakcji Dołącz do dyskusji

Nie ma co ukrywać. Ostatnio wszędzie dominuje trend, by być bardziej eko. Trend ten dotarł nawet do… opon samochodowych. Goodyear stworzył koncepcyjne opony z mchem, które mają zrewolucjonizować miejską motoryzację.

Goodyear zaprezentował nowe opony na targach w Genewie. Oxygene, bo tak się owe opony nazywają, mają sprawić, że powietrze w miastach stanie się czystsze i zdrowsze.

Jak to działa?

Na zdjęciu poniżej widać niebieskie i szare paski na ściankach bocznych. To nie jest opcja kolorystyczna tylko przykład działania opon w praktyce. Opony Oxygene wychwytują wilgoć z nawierzchni i wchłaniają dwutlenek węgla z powietrza, a mech w procesie fotosyntezy powoduje uwalnianie tlenu.

Świecą, gdy wykonujesz manewry

Na rantach opon znajduje się specjalny pasek świetlny, który informuje innych o manewrach pojazdu i świeci się, kiedy samochód skręca, zmienia pas lub hamuje. Wszystkie potrzebne do tego czujniki i elektronika zostały zabudowane w samej oponie. Mamy więc nadzieję, że są też odporne na dziurawe drogi i wyboje.

Po co to wszystko?

Zastanawiacie się pewnie, po co komu taki wynalazek. Cóż, coraz więcej mówi się o smogu, złym stanie powietrza, a o wszystko obwiniane są samochody i ich właściciele. W dodatku liczba aut w miastach rośnie lawinowo. Czy opony z mchem będą rozwiązaniem problemy zanieczyszczonego powietrza?

– Przewiduje się, że do 2050 roku ponad dwie trzecie populacji świata będzie mieszkać w miastach, co przełoży się na znaczne zwiększenie obciążenia sieci transportowych w środowiskach miejskich. Bardziej inteligentna, ekologiczna infrastruktura i transport będą kluczowym elementem do rozwiązywania najpilniejszych wyzwań związanych z miejską motoryzacją i rozwojem – twierdzi Chris Delaney, Prezes Goodyear w regionie Europa, Bliski Wschód i Afryka.

Goodyear szacuje, że w mieście, w którym porusza się około 2,5 miliona pojazdów,  „żywe” opony mogłyby wytworzyć do 3000 ton tlenu i pochłonąć nawet 4000 ton dwutlenku węgla rocznie. Potrzebne do tego byłoby aż 10 milionów opon Oxygene, ale czego się nie robi dla dobra środowiska? Jedno jest wszak pewne: opony to kolejny podzespół samochodów, który czeka na swoją rewolucję.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać