Wiadomości / Bezpieczeństwo ruchu drogowego

17-latek siądzie za kierownicą TIR-a. Widocznie motocykl to większa maszyna

Wiadomości / Bezpieczeństwo ruchu drogowego 17.05.2022 14 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 17.05.2022

17-latek siądzie za kierownicą TIR-a. Widocznie motocykl to większa maszyna

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz17.05.2022
14 interakcji Dołącz do dyskusji

Niemcy planują wpuścić 17-latków za kierownice samochodów ciężarowych. A od ilu lat kategoria C jest dostępna w Polsce i jak ma się do tego kategoria A? Ten rozdźwięk jest śmieszny.

Należy dokonać tu dwóch sprostowań. Pierwsze będzie dla walczących o czystość terminu TIR, tak, wiem, że to nie jest nazwa samochodu ciężarowego, idźcie dalej odgrzewać bigos w wodzie po pierogach, bo tak wychodzi taniej. Drugie, to że napisałem 17-latek nie znaczy, że samochody ciężarowe w Niemczech będą prowadzić tylko chłopcy, dziewczyny też. Niemiecka młodzież jest najwidoczniej bardziej odpowiedzialna od polskiej, skoro już takich pryszczatków będzie można sadzać za kółkiem kilkunastotonowych pojazdów. U nas osoby w tym wieku jeszcze długo nie mogą, nawet jednoosobowo, zawinąć się wokół drzewa, chyba że lekkim czterokołowcem. 

Od ilu lat kategoria C+E w Niemczech?

Jak donosi portal 40 ton Dolna Saksonia chce przeforsować na szczeblu krajowym obniżenie wieku uprawniającego do prowadzenia samochodów ciężarowych. Uproszczony ma być również proces zdobywania uprawnień. Proponowane zmiany to:

  • obniżenie wieku do 17 lat, początkowo tak młode osoby mogłyby kursować tylko w podwójnym składzie, u boku bardziej doświadczonego kierowcy,
  • wprowadzenie możliwości wyrabiania kategorii B od razu z kategoriami C oraz C+E. Obecnie należy najpierw wyrobić kategorię B.

Przyczyna takich propozycji zmian jest dość banalna. Brakuje tam rąk do pracy, a edukację w Niemczech można zakończyć po 16 roku życia. Dwa lata oczekiwania na karierę za kierownicą ciężarówki wydają się być niepotrzebną stratą wobec problemów rynku pracy.

Tak liberalne podejście do prowadzenia wielotonowego zestawu jest w mocnym kontraście do polskiej kategorii A.

Ciężarówka mniej niebezpieczna niż motocykl?

W Polsce kategorię C i C+E może wyrobić osoba, która ukończyła 21 rok życia. W porównaniu z Niemcami mogą powstać aż 4 lata różnicy w wieku dopuszczającym i aż 7 lat przy porównywaniu wymaganego wieku do prowadzenia motocykla i ciężarówki. Problemy rynku pracy są ważniejsze niż przewidywana dojrzałość emocjonalna tak młodych kierowców. Niemiecki 17-latek będzie mógł prowadzić wielotonowy pojazd, ale polski 23-latek wciąż nie będzie mógł wsiąść na motocykl wymagający kategorii A, na którym może zrobić krzywdę głównie sobie.

Przyspieszenie najwyraźniej jest ważniejsze od masy, jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa. Tracąc panowanie nad ciężarówką można uszkodzić znacznie więcej pojazdów i osób to znacznie poważniej niż motocyklem. Bez dużego znaczenia jest wymóg jazdy z bardziej doświadczonym kierowcą, przecież nie będzie miał on swojego oddzielnego hamulca. Motocykliści raczej giną i krzywdzą się jednoosobowo, ale i tak muszą w Polsce dojrzeć aż do 24. roku życia, jeśli wcześniej nie posiadali kategorii A2.

Motocykliści mają pecha

Motocykliści mają pecha, bo raczej nigdy nie wytworzą się takie problemy na rynku pracy, żeby opłacało się obniżyć wiek zdobywania uprawnień na najmocniejsze motocykle. Dodatkowo, system skonstruowano tak, że do tej pory bardziej opłacało się jeździć bez uprawnień. Ryzyko kontroli wciąż nie jest za wysokie, ale mandat za jazdę bez wymaganej kategorii prawa jazdy wyniesie minimum 1500 zł. Ryzykujemy również ograniczeniem wolności i zakazem prowadzenia pojazdów do 3 lat. Dla wielu to wciąż taniej niż kurs prawa jazdy kategorii A, na którym raczej niewiele się nauczą, jeśli posiadają już kategorię B i potrafią jeździć motocyklem.

Niespecjalnie pragnę tu współczuć polskim motocyklistom, u których lista grzechów jest dłuższa niż pociągi drogowe, ale jest trochę śmiesznie. 17-latek będzie mógł prowadzić potężny samochód ciężarowy, 23-latek nie będzie mógł przejechać się zabytkową MZ-tką. Jednocześnie może dosiąść trzykołowego motocykla bez żadnych ograniczeń w pojemności i mocy.

Na czyich drogach w ten sposób będzie bezpieczniej? Nie wiem, ale z polskiego wysokiego wieku potrzebnego do kategorii A cieszą się co najwyżej matki nastolatków marzących o motocyklach. W Niemczech zaraz zaczną cieszyć się pracodawcy. Nie zdziwmy się, jeśli spotkamy niemieckiego 17-latka prowadzącego samochód ciężarowy w Polsce. Będzie mógł krzyczeć przez okno do polskich nastolatków: Zobaczcie, czym dali mi pojeździć. Beka z 24-letnich motocyklistów.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać