Relacje

Odwiedziliśmy nowy kampus BMW, w którym powstają autonomiczne auta

Relacje 13.04.2018 5 interakcji
Tomasz Domański
Tomasz Domański 13.04.2018

Odwiedziliśmy nowy kampus BMW, w którym powstają autonomiczne auta

Tomasz Domański
Tomasz Domański13.04.2018
5 interakcji Dołącz do dyskusji

Otwarcie nowego kampusu w Unterschleissheim pod Monachium zwiastuje zupełnie nowy, w pełni autonomiczny rozdział w historii BMW. Najpierw trzeba jednak opracować wszystkie potrzebne technologie.

Za to zadanie odpowiadać będzie 1800 ekspertów, zatrudnionych w kampusie BMW w Unterschleißheim. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2021 r. do oferty Bayerische Motoren Werke dołączy model iNEXT, który będzie pierwszym samochodem BMW z trzecim poziomem autonomii.

Kampus BMW w Unterschleissheim: centrum bawarskiej autonomii

kampus-bmw

Zwiedzając nowy kampus BMW bardzo łatwo zapomnieć, że ma on jakikolwiek związek z samochodami. Gdybym nie wiedział, gdzie trafiłem, pomyślałbym, że jest to siedziba jakiegoś dużego startupu z branży IT. W Unterschleißheim zatrudnieni są bowiem prawie wyłącznie sami programiści, którzy w małych, zazwyczaj ośmioosobowych zespołach zajmują się tworzeniem nowych rozwiązań, które w całości składają się na autonomiczny system jazdy BMW.

Systemy kilkunastu autonomicznych samochodów, testowanych na autostradach i ulicach Monachium, są aktualizowane prawie codziennie. Po każdej przejażdżce pracownicy BMW archiwizują także wszystkie dane wygenerowane w jej trakcie.

kampus-bmw-6

Pojedynczy samochód jest w stanie wygenerować w ciągu dnia nawet kilkanaście terabajtów informacji – aktualnie w centrum danych BMW przechowywane jest ok. 200 petabajtów zapisów pochodzących z autonomicznych aut.

Większość z nich została już zarchiwizowana na 6-warstwowych płytach blu-ray. W przyszłości koncern chce przechowywać dane ze wszystkich, wyprodukowanych przez siebie autonomicznych samochodów. Brzmi to absurdalnie, ale Niemcy twierdzą, że mówią absolutnie poważnie.

Pierwsze samochody z czwartym i piątym poziomem autonomii mają być gotowe w 2021 r.

kampus-bmw

Nie będą one jednak sprzedawane klientom BMW. Niemiecki koncern chce zacząć od oferowania samych przejazdów tymi pojazdami. Jednym słowem: równolegle z wprowadzeniem BMW iNEXT, Bawarczycy chcą wejść na rynek autonomicznych taksówek.

Czy w 3 lata uda im się dopracować swój system autonomicznej jazdy na tyle, żeby było to możliwe? Wydaje mi się, że tak. Biorąc pod uwagę, że na obecnym etapie rozwoju autonomiczne BMW radzą sobie (jak dotąd) bezbłędnie na ulicach Monachium, 2021 r. wydaje się być jak najbardziej realnym terminem.

Gdyby prezesem BMW był np. Elon Musk, w pełni autonomiczne taksówki z biało-niebieskim śmigłem na masce pewnie jeszcze w tym roku pojawiłyby się na ulicach niemieckich miast. Bawarczycy wolą jednak poczekać jeszcze 3 lata i przez ten czas upewnić się, że wszystkie czujniki i algorytmy odpowiedzialne za sterowanie autonomicznymi BMW działają absolutnie bez zarzutu.

Dlatego zamiast jazdy po Monachium, dziennikarzom zaproponowano 20-metrowy kurs po specjalnym torze na terenie kampusu.

kampus-bmw

Przejażdżka trwała jakieś… 3 minuty, przez co nie mogę napisać o niej zbyt wiele. Usiadłem sobie wygodnie z tyłu, na tablecie zamontowanym za fotelem kierowcy wcisnąłem przycisk start i samochód zaczął jechać. Była to oczywiście rozwojowa wersja systemu sterowania autonomicznym samochodem, więc nie ma co narzekać na brak jakichkolwiek funkcji dodatkowych.

W trakcie jazdy użytkownik autonomicznego auta może kazać mu się zatrzymać albo skorzystać z klaksonu. Na razie to tyle.

kampus-bmw

O samej jeździe nie sposób napisać nic ciekawego. Jechałem po najkrótszym na świecie torze, z prędkością nie przekraczającą 5 km/h. Po tych 3 minutach niezapomnianych wrażeń, pracownik BMW siedzący z przodu poinformował mnie, że to już koniec i żebym wysiadł. Do pełni szczęścia zabrakło mi tylko koszulki z napisem „Leciałem ponad 800 km i spędziłem pół dnia na lotniskach, żeby przejechać się 20 m autonomicznym BMW, polecam”.

Po cichu liczę, że moja następna przejażdżka autonomicznym BMW będzie trochę dłuższa.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać

Autoblog na Instagramie

Autoblog na Instagramie