Wiadomości

Nowe Audi A6 Allroad Quattro – w teren z prześwitem 139 mm. Odważnie

Wiadomości 05.06.2019 251 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 05.06.2019

Nowe Audi A6 Allroad Quattro – w teren z prześwitem 139 mm. Odważnie

Adam Majcherek
Adam Majcherek05.06.2019
251 interakcji Dołącz do dyskusji

20 lat od debiutu modelu Audi wprowadza na rynek czwarte pokolenie A6 Allroad. Kto się odważy pojechać nim w teren?

Zanim nie zalała nas fala SUV-ów, to samochody typu Audi A6 Allroad (wcześniej Audi Allroad) były pomostem między praktycznymi w zwykłych warunkach drogowych osobówkami, a samochodami terenowymi, które świetnie sprawdzają się poza asfaltem, ale przyjemność z korzystania z nich np. w mieście czy podczas jazdy autostradowej bywa dość ograniczona. 

Sensowny prześwit, napęd na cztery koła, mocny silnik i obszerne wnętrze z dużym bagażnikiem – to zestaw cech, dzięki którym taki Allroad mógł być uniwersalnym sprzętem dla kogoś, kto częściej jeździ autostradami niż wypuszcza się w teren, ale mieszka w częściach świata zapomnianych przez służby odśnieżające drogi, albo potrzebuje dojeżdżać do miejsc, w których asfalt należy do dóbr rzadko spotykanych.

nowe audi a6 allroad quattro
Audi Allroad

139 mm – to ma być „sensowny prześwit”?

Przyznam, że gdy pierwszy raz trafiłem na ten fragment w informacji prasowej, przeczytałem akapit trzy razy, ale nie mam wątpliwości. W standardowym ustawieniu podwozie Allroada dzieli od podłoża tylko niecałe 14 cm. Na szczęście w dalszej części Audi wyjaśnia jaki pomysł stoi za tym rozwiązaniem. 

Dzięki zawieszeniu adaptacyjnemu wysokość prześwitu można regulować w zakresie -15 do + 45 mm. Kierowca może w ograniczonym zakresie sam decydować o tym jak wysoko ma się unieść karoseria auta. W ograniczonym, bo np. jeśli chciałby, by prześwit zwiększył się do maksymalnych 184 mm, musi pamiętać, że nie może pojechać szybciej niż 35 km/h. Ale w terenie, który naprawdę wymaga takiego ustawienia pewnie tak czy inaczej trudno byłoby poruszać się szybciej. Po przekroczeniu tej prędkości karoseria opuszcza się o 15 mm – do 169 mm i trzyma tę wysokość póki auto nie będzie jechać szybciej niż 80 km/h. Potem przechodzi na standardowe 139 mm, a od 120 km/h wzwyż – opuszcza się jeszcze 15 mm niżej, by poprawić właściwości aerodynamiczne.

audi a6 allroad 2019

Audi A6 Allroad Quattro – systemy wspomagające jazdę w terenie

Poza regulacją prześwitu i napędem na cztery koła kierowca Allorada może liczyć na wsparcie systemu ułatwiającego zjazd ze wzniesienia i kontrolującego poziom przechylenia pojazdu. Pierwsza funkcja zadba o to, by samochód zjeżdżając z góry nie rozpędził się powyżej 30 km/h, a drugi będzie ostrzegał, jeśli pojazd zbliży się do granicy przechylenia, po przekroczeniu której mógłby się przewrócić.

Audi A6 Allroad – silniki

Tu dobra wiadomość – Niemcy nie wygłupiają się z downsizingiem i do A6 Allroad będą montować tylko trzylitrowe diesle V6. Dostępne będą trzy wersje mocowe – 231, 286 i 349 KM z momentem obrotowym między 500 a 700 Nm. Najmocniejsza (55TDI) ma się rozpędzać do 100 km/h w 5,2 s, ale i 6,7 s najsłabszej (45 TDI) też robi wrażenie. W każdej wersji silnik będzie wspierany przez 48-voltową instalację elektryczną, a moment obrotowy będzie trafiał na koła za pośrednictwem 8-biegowej przekładni tiptronic.

audi a6 allroad 2019

W teren, ale stylowo

W informacji prasowej Audi chwali się terenowymi możliwościami Allroada, ale dodaje, że osłony w dolnych częściach zderzaków i pod podwoziem będą „wyglądać na aluminiowe”, a dokładki nadkoli, które początkowo były czarne, plastikowe, żeby chronić karoserię przed drobnymi ocierkami, teraz będą lakierowane w kolorze nadwozia, albo na czarny połysk. A6 Allroad nadal będzie się więc nadawało do zjazdu z asfaltu, ale w sumie to tak trochę szkoda…

Pierwsze samochody trafią do sprzedaży w czerwcu, a cena – póki co w Niemczech – startuje z poziomu 61 500 euro. 

Używane Audi A6 C6 (2004-2011) – awarie, silniki, usterki. Na to uważaj przy zakupie

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać