Wiadomości

Kia Xceed, czyli trochę hatchback, trochę SUV. Taki mieszaniec

Wiadomości 26.06.2019 180 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 26.06.2019

Kia Xceed, czyli trochę hatchback, trochę SUV. Taki mieszaniec

Adam Majcherek
Adam Majcherek26.06.2019
180 interakcji Dołącz do dyskusji

Producenci nie ustają w tworzeniu nowych nisz, które pozwolą na zwiększanie zysków. Kia zbudowała czwartą wersję Ceeda.

Ma już zwykłego hatchbacka i zwykłe kombi, jakiś czas temu dorzuciła niezwykłe kombi, a teraz zaprezentowała niezwykłego hatchbacka. I tak jak Proceed jest pomieszaniem kombi z eleganckim sedanem, tak Xceed ma być połączeniem hatchbacka z SUV-em. Czyli krócej – crossoverem.

Kia Xceed

Oczywiście crossover byłby zbyt oczywisty, więc Xceed to CUV!

Crossover utility vehicle, to „bardziej sportowa alternatywa dla tradycyjnych, większych SUV-ów”. Tyle po marketingowemu, a po polsku oznacza to hatchbacka ze zwiększonym, prześwitem i plastikowymi nakładkami. Krótko mówiąc – to ta sama droga, którą poszła Mazda prezentując CX-30, a wcześniej BMW z X2 i Audi z Q2. 

Kia Xceed

Ile Ceeda w Xceedzie

Technicznie – bardzo dużo. Auta dzielą tę samą platformę, mają identyczny rozstaw osi (265 cm). Kia przyznała, że oba auta mają też wspólne przednie drzwi, ale pozostałe elementy karoserii mają różne. Xceed jest o 8,5 cm dłuższy od Ceeda, 2,6 cm szerszy i o 4,2 cm wyższy. Ma też zwiększony prześwit – jest zawieszone 17,4 cm nad asfaltem. Jak się można domyślić, swoimi gabarytami nowa Kia plasuje się między Stonikiem i Sportage. Zwiększone nadwozie pozwoliło na zaplanowanie bagażnika większego o 31 l niż w Ceedzie – ma w sumie 426 litrów, a po złożeniu kanapy (40/20/40) – 1378 l.

Kia Xceed

Wyżej położony środek ciężkości wymusił wprowadzenie zmian w zawieszeniu. Zmian w stosunku do zwykłego Ceeda. Koreańczycy chwalą się, że wykorzystali bardziej miękkie sprężyny, a kolumnę kierownicy przeprojektowano, by reagowała na polecenia kierowcy jeszcze szybciej. Kia obiecuje, że dzięki tym zmianom samochód będzie się prowadził bardzo podobnie do Ceeda. 

Ze zwykłego Ceeda przejął też aranżację wnętrza, z tą różnicą, że Xceed będzie pierwszy modelem Kii, który może być wyposażony w 12,3-calowy ekran w całości zastępujący zegary. Trudno się dziwić – w końcu to prostsze i tańsze rozwiązanie niż jakieś zabytkowe, analogowe wskazówki.

Kia Xceed

Kia Xceed – silniki

Pod maską koreańskiego CUV-a mają pracować turbodoładowane jednostki o pojemności 1,0, 1,4 i 1,6 litra. Pierwszy będzie miał trzy cylindry, 120 KM mocy i mało imponujące 172 Nm momentu obrotowego. Drugi ma mieć 140 KM i 242 Nm, a trzeci – 204 KM i 265 Nm. Do sprzedaży trafi też 1,6-litrowy diesel w wariantach 115 i 136 KM.

Słowacka fabryka w Żylinie już szykuje się do produkcji, a pierwsze auta pojawią się w Europie po wakacjach. Ceny? Jeszcze nie znane.

Kia Xceed

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać