Ciekawostki

Oto marki, o które najczęściej pytają internauci. Sprawdziliśmy, jak na tym tle wypadają Polacy

Ciekawostki 10.11.2018 170 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 10.11.2018

Oto marki, o które najczęściej pytają internauci. Sprawdziliśmy, jak na tym tle wypadają Polacy

Adam Majcherek
Adam Majcherek10.11.2018
170 interakcji Dołącz do dyskusji

Brytyjscy badacze opublikowali zestawienie marek, o które internauci najczęściej pytają w Google. Niektóre wyniki są dość zaskakujące.

Analitycy z firmy Veygo korzystając z narzędzia Keyword Explorer Tool sprawdzili jak często w Google padały zapytania o 44 najpopularniejsze marki samochodowe świata. Przeanalizowali wyniki z 12 miesięcy w 171 krajach świata. Co wyszło?

Jeśli popatrzeć na wyniki pod względem liczby krajów, w których dana marka zajęła pierwsze miejsce – najpopularniejsza jest Toyota.

Japońska marka zajęła pierwsze miejsce w 57 krajach. Drugie było BMW, zwyciężające w 25 krajach, a trzeci Mercedes – najpopularniejszy w 23 ze 171 badanych państw. O Toyotę pytali najczęściej m.in. mieszkańcy Stanów Zjednoczonych, Kanady, Australii oraz wielu krajów afrykańskich. Za to w Europie japońska marka zwyciężyła wyłącznie w Finlandii i w Polsce! W innych krajach europejskich częściej pytano o BMW, Mercedesa, czy Volkswagena.

najpopularniejsze marki świata

Zaskakujący za to może być wynik Volkswagena.

Niemiecki koncern walczący z Toyotą o tytuł największego producenta świata, lądował na szczycie wyszukiwań zaledwie w siedmiu krajach – Andorze, Białorusi, Hiszpanii, Macedonii, Monaco, Rumunii i we Włoszech. Jeśli rozszerzymy analizę o wszystkie marki Grupy, okaże się, że dochodzi tylko jedna – Skoda. Czesi zwyciężyli w Estonii. W większej liczbie krajów pytano m.in. o Hyundaia (15), czy Lamborghini (12).

Włoski producent supersamochodów zwyciężył w bardzo egzotycznych miejscach świata, które nie zawsze kojarzą się z bogactwem. O ile nie zaskakuje jego obecność na szczycie listy w Brunei, o tyle zwycięstwo w Bangladeszu, Kambodży, czy w Nepalu można uznać za sporą niespodziankę. 

Dla mnie pewnym zaskoczeniem było to, że w zaledwie 5 państwach świata tytuł najpopularniejszej marki zdobył lokalny producent.

We Francji najczęściej pytano o Renault, w Niemczech – o Mercedesa, w Indiach – o Maruti Suzuki, w Szwecji – o Volvo, a w Malezji najczęściej padały zapytania o markę Perodua.

Tym, którzy podobnie jak ja nie mają pojęcia co to za producent i co oferuje uprzejmie donoszę, że to stosunkowo młoda marka (powstała w 1993 r.), która początkowo zajmowała się produkcją małych miejskich samochodów, opartych konstrukcyjnie o rozwiązania Daihatsu. Japońska marka należąca do Toyoty wciąż ma 35 proc. udziałów w malezyjskim koncernie. Dziś Perodua buduje ponad 200 tys. samochodów rocznie, a w 2016 roku zajmowała 35,7 proc. lokalnego rynku. Regularnie walczy o pierwsze miejsce na rynku z bardziej znanym, choć na europejskie standardy wciąż bardzo egzotycznym, Protonem. 

Niespodzianką dla mnie był też wynik Forda. Blue Oval był najczęstszym wyborem wyłącznie w trzech krajach – w Arubie, na Gibraltarze i na Węgrzech. W Gwatemali najczęściej pytano o Jaguara, a Peugeot zwyciężył w Danii i na Madagaskarze. I pewnie nie zgadniecie co wygrało na Kubie – była to Tesla. Samochody Muska zdobyły też pierwsze miejsce w Chinach.

Gdyby jednak spojrzeć na wyniki pod kątem bezwzględnej liczby zapytań, wyniki są zupełnie inne.

No dobrze, może nie tak zupełnie, bo na pierwszym miejscu wciąż pozostaje Toyota – pojawiała się w oknie wyszukiwarki średnio 7 829 500 razy miesięcznie. Drugą najczęściej wyszukiwaną marką świata była Honda (7 052 050 zapytań miesięcznie), a trzeci – Ford (6 420 410 zapytań). Pierwszą piątkę zamykają Hyundai i BMW (odpowiednio 6 361 160 i 6 269 280 zapytań). Zaraz za nimi uplasował się Volkswagen, potem Mercedes, Nissan i Audi. Lamborghini, które zwyciężyło w 12 krajach, pod względem zapytań było dopiero 16 – m.in. za Teslą, Fiatem czy Kią. Sprawdziłem ile kliknięć zaliczyła najpopularniejsza w Malezji Perodua – średnio zaledwie 104 000 miesięcznie. Była 43, na 44 badane marki. Ostatnie miejsce zajmuje Pagani – na całym świecie co miesiąc pytało o nie średnio 18 500 osób.

Sprawdziliśmy jak na tle świata wypadają marki najczęściej wybierane przez Polaków. 

Porównanie ma charakter wyłącznie zabawowy, bo zestawiamy najczęściej kupowane u nas  nowe modele, a właściwie marki, z najczęściej wpisywanymi w wyszukiwarkę Google na świecie. Z zestawienia wynika, że najpopularniejsza w Polsce Skoda jest 23 na świecie, druga w Polsce – Toyota – globalnie zwycięża, a trzeci – Volkswagen, na świecie jest szósty. Kolejne marki w TOP10 w Polsce – Opel, Ford, Kia, Dacia, Renault, Hyundai i Mercedes zajmują na świecie odpowiednio 26, 3, 14, 31, 10, 4 i 7 miejsce. Nie do końca wpisujemy się więc w światowe trendy, ale w pierwszej 10 mamy 5 marek, które znajdują się w światowym TOP10. I wygląda na to, że miłość do Opla i Dacii to nasza lokalna fanaberia. Globalnie te marki są znacznie dalej, niż u nas.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać