Relacje / Klasyki

Trwa rajd Monte Carlo Historique. Francuska policja zabiera dowody za klatki bezpieczeństwa

Relacje / Klasyki 30.01.2022 120 interakcji
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 30.01.2022

Trwa rajd Monte Carlo Historique. Francuska policja zabiera dowody za klatki bezpieczeństwa

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski30.01.2022
120 interakcji Dołącz do dyskusji

Monte Carlo Historique trwa w najlepsze i jak zwykle jadą w nim polskie załogi. W tym roku startują one Fiatami 125p i Lancią Betą Montecarlo.

Monte Carlo Historique to rajd, który odbywa się od 1988 r. i ma w założeniu przypominać rajdy Monte Carlo, które odbywały się w latach 1955-1977. Co roku lista zgłoszeń jest dużo dłuższa niż lista wolnych miejsc, a w dodatku, żeby w ogóle mieć szansę przejść selekcję, należy posiadać samochód tej samej marki i modelu, co auto biorące udział w pierwotnych edycjach rajdu Monte Carlo. Nie pojedziemy sobie więc w Monte Carlo Historique czymkolwiek. Tak jest w teorii, a w praktyce na liście startowej tegorocznej edycji mamy samochodu z lat 1978 i 1979, które w oczywisty sposób nie mogły jechać w rajdzie w latach 1955-1977. Jest to podobna selekcja jak w klubach: pan wejdzie, a pan nie. Dlaczego nie? A w ryj chcesz?

monte carlo historique
Ford Capri
monte carlo historique
Renault Fregate
monte carlo historique
BMW 2002 tii
monte carlo historique
Fiat 124 Spider
monte carlo historique
Renault 5
Lancia Stratos
To nasi!

Na starcie stawiają się absolutnie wspaniałe samochody

Można tu spotkać naprawdę przedziwne pojazdy. W MCH jedzie Wołga, Moskwicz, kilka Hillmanów Impów, DAF 66 Marathon, Lancia Fulvia Zagato Coupe, są Skody S110R, Lancie Stratos, są nawet załogi z Japonii na klasycznych Toyotach Corollach i Celicach. Jest wszystkiego, jak mawia nasz redakcyjny kolega – na starcie i metach kolejnych etapów nie wiadomo nawet na co patrzeć w pierwszej kolejności. Zresztą piszę ten wpis głównie po to, żebyście mogli popatrzeć sobie na zdjęcia tych zachwycających klasycznych rajdówek. Motorsportu nie kocham, ale zawsze się cieszę, jak ktoś naprawdę jeździ swoim klasykiem, zamiast kisić go w stodole.

Alfa Romeo Giulia Sprint
Porsche 911
Alfa Romeo Alfetta GTV
monte carlo historique
Lancia Beta Montecarlo
Renault 12
Skoda 1000MB
Ford Falcon
Renault 17 TS
Citroen DS

W obecnej klasyfikacji znajdują się trzy polskie załogi

To Dzitko/Balicki (Fiat 125p, dobre 49. miejsce!), Banaś/Chronowski (Lancia Beta Montecarlo, 58. miejsce)  i Kolbusz/Kolbusz, także na Fiacie 125p (miejsce 141.). Prowadzą oczywiście kierowcy francuscy, w pierwszej piątce znajduje się Renault 17 TS (prowadzi), Renault 5 Alpine i Autobianchi A112, a w pierwszej siódemce jest tylko jedna załoga spoza Francji – to Belgowie w „renówce piątce”.

Opel Commodore
monte carlo historique
Lancia Beta Montecarlo
monte carlo historique
Lancia Fulvia
monte carlo historique
Mój faworyt: Lancia Fulvia Zagato
Lancia Stratos
Citroen Visa
Skoda S110R
monte carlo historique
Fiat 131 Abarth
monte carlo historique
Wołga GAZ-21

Oczywiście jest rajd, są ofiary. W Zastavie już zatarł się silnik. Mechanicy polskiego teamu od Lancii pomogli innemu zawodnikowi naprawić uszkodzoną na trasie Lancię Stratos. A dzielna francuska policja zabrała dowód rejestracyjny załodze w Fiacie Ritmo za niehomologowaną klatkę bezpieczeństwa. I tak się dzielnie walczy z motorsportem w Unii Europejskiej. Spodziewam się, że za parę lat do udziału w Monte Carlo Historique zostaną dopuszczone tylko klasyki przerobione na napęd elektryczny.

Zdjęcia: Tomasz FSOService.pl 

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać