Mercedes porzuca sedany. Akumulatory się w nich nie mieszczą
Wiadomości 09.09.2021Witając elektryfikację z szeroko rozpostartymi ramionami, wygospodarujmy jeszcze jedną rękę, by pomachać na pożegnanie sedanom Mercedesa.
Gdybym miał 5 zł to postawiłbym, że to moda na SUV-y pogrzebie sedany, ale przyczyny ich przejścia na emeryturę są inne. Mercedes nie będzie już robił sedanów, przynajmniej w kształtach jakie znamy. To jakie będą sedany przyszłości? Bardziej opływowe.
Samochody elektryczne Mercedesa
. Innych akurat za bardzo nie mógł, bo elektryczne Mercedesy to Mercedesy przyszłości. Będzie jak wszędzie, coraz bardziej elektrycznie i coraz mnie jspalinowo. Zobaczył tam Mercedesa EQE, czyli takiego mniejszego EQS. Mercedes swój model EQS nazywa saloon, a z boku wygląda on tak.
Mniejszy EQE to z kolei normalny sedan, według Mercedesa. Oto on.
Jeśli odpuścimy zażartą polemikę o czystość nazwy sedan i wnikliwą analizę, czym sedan różni się od nadwozia saloon, które tam wyżej w zasadzie jest liftbackiem, to dla większości śmiertelników oba samochody powyżej to sedany, bo przecież nie kombi. Tylko bagażniki mają jakieś takie krótkie. Jest to pogląd, który należy przyswoić i się z nim oswoić, bo zwykłe sedany, w czasie elektryfikacji, zaczęłyby wyglądać jak…
Mercedesy z bateriami wyglądają jak…
Odpowiadający za design w Mercedesie Gorden Wagener powiedział, że trzybryłowe sedany wyposażone w zestaw akumulatorów trakcyjnych wyglądają jak… Three-Box Sedan With An EV Battery Pack Looks Shit, tak dokładnie powiedział.
Jego zdaniem elektryfikacja napędów w motoryzacji zabije tradycyjne sedany. Stanie się tak dlatego, że pakiet baterii zajmuje cenne miejsce. Zestaw umieszczony w podwoziu ma wysokość nawet 15 cm. Jeśli pasażerowie i kierowca pojazdu chcą posiadać miejsce nad głową, to pojazd musi stać się wyższy w swej środkowej części. W ten sposób zaburza się linia nadwozia, bo środkowa część pojazdu zaczyna górować nad przodem i tyłem. Tę nierówność trzeba wizualnie zniwelować. Dlatego nowe elektryczne modele wyglądają inaczej i zyskały swój własny design.
To elektryfikacja zmieniła proporcje sedanów
Zapamiętajmy to, bo za 10 lat będziemy się zastanawiać, gdzie podziały się klasyczne sedany, patrząc na samochody, w których przód i tył za wszelką cenę chcą przedłużyć linię dachu.
Zmian w designie będzie więcej, dotkną całej koncepcji. Samochody przestaną być agresywne, nie sprzyja temu gładki grill i gusta klientow. Mają przypominać superkomputery na kołach. Z tą agresją Mercedes ma rację. Manhart próbując dodać Tesli Model 3 trochę pazurów, musiał jej coś nakleić z przodu. .
Czyli to nie pęd klientów w stronę SUV-ów wykończy sedany, co można było podejrzewać. Dziesiątki lat historii w klepaniu sedanów muszą klęknąć przed regułami elektryfikacji. Klęknęły już przed nią duże silniki, choć