Wiadomości

Mercedes opuszcza Rosję. Chyba jechał na wstecznym biegu, bo coś wolno mu poszło

Wiadomości 27.10.2022 16 interakcji

Mercedes opuszcza Rosję. Chyba jechał na wstecznym biegu, bo coś wolno mu poszło

Paweł Grabowski
Paweł Grabowski27.10.2022
16 interakcji Dołącz do dyskusji

Mercedes opuszcza Rosję. Może nie są najszybsi, ale bez wątpienia dużo na tym tracą. 

Producenci samochodów opuścili rosyjski rynek, bo wymagała tego zarówno przyzwoitość, jak i opinia publiczna. Niektórzy zrobili to zaraz na początku marca, inni w trakcie kilku miesięcy, bo musieli dograć pewne szczegóły. Wbrew pozorom wyjście z rynku to nie jest bułka z masłem, bo mówimy tutaj zarówno o fabrykach jak i całej sieci dealerskiej i serwisowej.

mercedes opuszcza rosję
Nie dla Rosjanina to

Mercedes opuszcza Rosję

To nie jest tak, że pomimo trwającej wojny Mercedes sprzedawał swoje produkty jakby nic się nie stało. Zaprzestał eksportu do Rosji już w marcu i w tym samym miesiącu zatrzymał linie produkcyjne w fabrykach położonych w tym kraju. Pozostała kwestia co z majątkiem. Według raportów finansowych Mercedes w Rosji nadal miał 1,8 miliarda euro aktywów i 1 miliard zobowiązań. Firma sprzedała swoje aktywa Awtodomowi — sieci dealerów samochodów. Ponadto zachowała 15 proc. udziału w Kamazie. Mercedes w komunikacie prasowym stwierdził, że jednym z warunków transakcji była obsługa posprzedażowa i finansowa obecnych klientów firmy.

Od stycznia do września tego roku sprzedano w Rosji prawie 10 tysięcy Mercedesów, czyli o ponad 70 proc. mniej niż rok temu. Wyjście z rynku rosyjskiego na pewno zabolało, zwłaszcza że Rosjanie lubili tłuste wersje.

W Rosji nie został już nikt

Również Ford ogłosił, że pozbył się swoich aktywów w Rosji. Podobnie jak Mercedes zaprzestał produkcji i eksportu już w marcu, ale na sprzedaż aktywów szukał chętnych przez ostatnie 7 miesięcy. Ford pozbył się 49 proc. akcji spółki joint venture Sollers Ford. Co ciekawe — Ford w Rosji sprzedawał już tylko jeden model — Transita, bo okazało się, że samochody osobowe tej marki nie leżały zbytnio w kręgu zainteresowań Rosjan. Tym samym po wyjściu tych dwóch firm w Rosji nie został nikt.

Ale sytuacja jest dynamiczna

Ford, podobnie jak wcześniej Nissan — w umowie sprzedaży zachował prawo pierwokupu akcji w ciągu najbliższych 5 lat, na wypadek gdyby sytuacja na arenie międzynarodowej uległa zmianie. W końcu każda wojna się kiedyś kończy, a interesy to interesy. Mercedes nie podał informacji w zakresie podobnej klauzuli, dlatego mam nadzieję, że jej po prostu nie ma.

Wiem kto się cieszy z wyjścia producentów

Tym krajem są Chiny. Rosjanie będą potrzebować nowych samochodów, a te, które sami produkują to nieśmieszny żart i przestarzałe konstrukcje. Tymczasem na taki rozwój sytuacji tylko czekają Chiny, które są gotowe ruszyć z bratnią pomocą Rosji. Mają niewyczerpane zasoby gotówki, uwielbiają wyciskać swoich kontrahentów jak cytryny, a doświadczenia innych państw jasno wskazują, że Chińczycy są mistrzami w uzależnianiu od siebie innych. Strzeż się Władimirze, Chińczyków przynoszących dary.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać