Wiadomości

Kompaktowy crossover i 4,3 do setki w jednym aucie? Według Mercedesa to da się zrobić

Wiadomości 26.02.2020 113 interakcje
Adam Majcherek
Adam Majcherek 26.02.2020

Kompaktowy crossover i 4,3 do setki w jednym aucie? Według Mercedesa to da się zrobić

Adam Majcherek
Adam Majcherek26.02.2020
113 interakcje Dołącz do dyskusji

Mercedes przygotował na Genewę premierę nowego AMG 45 GLA. 

Poprzednie GLA było napompowanym hatchbackiem, obecne według Mercedesa jest dużo bardziej SUV-owate. Dlatego najmniejszy podniesiony model niemieckiej marki urósł aż o 10 cm i przypomina bardziej nadmuchaną wersję Klasy B. Już w chwili premiery w grudniu było jasne, że pojawi się również w wersji AMG, a dzisiaj możemy po raz pierwszy ją obejrzeć.

Mercedes-AMG GLA 45

Mercedes-AMG GLA 45 – pod maską bez niespodzianek

Podobnie jak A45 i CLA 45 crossovera Mercedesa napędza dwulitrowy silnik M139 – najmocniejsza, seryjnie produkowana, dwulitrowa jednostka napędowa świata. W najnowszym wydaniu ma 387 KM i 480 Nm momentu obrotowego. Mało? To zapraszam do wersji GLA 45 S – tu moc wzrasta do 421 KM, a moment obrotowy do 500 Nm. Z dwóch litrów w silniku benzynowym? Nieźle!

Mercedes-AMG GLA 45

Oczywiście nie byłoby to możliwe, gdyby nie turbosprężarka.

W tym przypadku typu twin-scroll, z wirnikiem kręcącym się z szybkością 169 000 obr.min. To daje jakieś 2800 obrotów na każdą sekundę. Mercedes chwali się zestawem modyfikacji, z których najważniejsze jest odwrócenie zamontowanego poprzecznie silnika o 180 stopni – teraz turbosprężarka i kolektor wydechowy znajdują się z tyłu, od stron ściany grodziowej. Niemcy chwalą się, że pozwoliło to na uzyskanie lepszych właściwości aerodynamicznych nadwozia – pokrywa silnika znajduje się niżej, niż w modelu poprzedniej generacji. 

Mercedes-AMG GLA 45

Modyfikacji jest znacznie więcej, ale ważniejsze jest to, jakie dały efekty.

A te, najkrócej mówiąc, są WOW. Wersja GLA 45 robi setkę w 4,4 s. od startu, a 45 S – o 0,1 s. szybciej. Zwykłe 45 rozpędza się do 250 km/h, eSka pojedzie jeszcze 20 km/h szybciej. 

Oczywiście każde GLA AMG wyjeżdża z fabryki z napędem na cztery koła 4Matic+ z systemem AMG Torque Control rozdzielającym precyzyjnie moment obrotowy między każde koło i ośmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową.

Mercedes-AMG GLA 45

Sześć twarzy GLA 45

Kompaktowy przecinak Mercedesa zostanie wyposażony w zestaw programów jazdy AMG Dynamic Select i system kontroli układu ESP AMG Dynamics. Żonglując ustawieniami można sprawić, że GLA na co dzień będzie komfortowym wozem do wożenia rodziny, a w razie potrzeby przepoczwarzy się w torowego zabijakę, który w programie Race i trybie Master będzie pozwalał nawet na korzystanie z zalet nadsterowności. 

Mocniejszy już na pierwszy rzut oka.

Charakterystyczny grill, 19-calowe obręcze i siedzące w nich duże tarcze hamulcowe już na pierwszy rzut oka pozwalają na odróżnienie wersji AMG od pierwszego lepszego, korporacyjnego business-line. 

Mercedes-AMG GLA 45

Najostrzej jest z tyłu – tu straszą końcówki wydechów o średnicy 82 mm (90 w 45 S), wrażenie robi dyfuzor, a wisienką na torcie, albo jeśli ktoś woli, kwiatkiem do kożucha, jest spojler nad pokrywą bagażnika. 

Mercedes-AMG GLA 45

W kabinie wrażenie robią quasi-kubełkowe fotele i kierownica z efektownym, żółtym przeszyciem. Jest też oczywiście system multimedialny MBUX z trybami AMG i specjalnymi grafikami na panelu zegarów. Kierowca może wyświetlić dane z czujnika przeciążeń, śledzić parametry silnika, a nawet mierzyć czasy okrążeń. I pogadać z Hey Mercedes. 

Mercedes-AMG GLA 45

Ceny auta poznamy bliżej rynkowego debiutu, który zaplanowano na połowę tego roku.

Mercedes-AMG GLA 45

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać