Przegląd rynku

Mercedes A 45 AMG i A 45 S wjeżdżają do Polski. Porównaliśmy ich ceny z konkurencją

Przegląd rynku 09.10.2019 130 interakcji

Mercedes A 45 AMG i A 45 S wjeżdżają do Polski. Porównaliśmy ich ceny z konkurencją

Piotr Barycki
Piotr Barycki09.10.2019
130 interakcji Dołącz do dyskusji

Mercedes zaprezentował dziś w końcu ceny swoich najmocniejszych wersji klasy A, czyli A 45 AMG i A 45 S AMG. A to oznacza, że czas sprawdzić, kto rządzi na tym rynku.

Ok, jeśli chodzi o czystą moc, to nie ma za bardzo rywalizacji – przynajmniej biorąc pod uwagę to, co wyjeżdża z fabryki.

Król świata hot hatchy jest jeden i koniec – to kosztujący 256 600 zł A 45 S o mocy 421 KM (!). Jak to jeździ – trudno mi nawet sobie wyobrazić, biorąc pod uwagę fakt, że A 35, z którym miałem przez chwilę kontakt, rwał jak szalony i dostarczał tyle frajdy z jazdy, że spotęgowanie tego wszystkiego wydaje się wręcz nieprzyzwoite.

Ale zerknijmy może na pełną tabelę – posortowaną według mocy, a kiedy moc była taka sama – od najniższej do najwyższej ceny.

PS. Tak, jest też CLA 45 i 45 S oraz CLA Shooting Brake w tych samych wersjach. Uprzedzając pytania – wersja idealna, czyli CLA 45 S w bardziej praktycznym nadwoziu kosztuje 286 500 zł.

Mercedes A 45 AMG S – 421 KM za 256 600 zł

4 sekundy do setki (a znając życie może nawet trochę mniej), 2-litrowy silnik zdolny wkręcić się na 7200 obr./min., napęd na obie osie, Drift Mode, 6 trybów jazdy i prędkość maksymalna na poziomie 270 km/h po dokupieniu odpowiedniego pakietu. Szalony to delikatne określenie, bardzo delikatne.

Oczywiście jak na Mercedesa przystało, wypadałoby go trochę doposażyć, ale zaglądając pobieżnie do konfiguratora – wstydu nie ma. Ewentualnie zawsze jest pakiet Edition 10 za 40 734 zł.

Cena za 1 KM: 609,5 zł

Audi RS3 Sportback – 400 KM za 265 700 zł

audi rs3 wltp

Ta generacja A3 ma wprawdzie już aż 7 lat, ale wciąż wizualnie trzyma się nieźle. Do tego w wersji RS cały czas nie chce zejść z podium absolutnie najmocniejszych hot hatchy na rynku.

Za jedno przy tym należy się Audi specjalne wyróżnienie. RS3 ma nie tylko jeden z najmocniejszych silnik w tym zestawieniu, ale jest on też bezdyskusyjnie największy (2,5 l) i ma 5 cylindrów – najwięcej w zestawieniu.

Niestety RS3 jest też – przynajmniej katalogowo – droższe od mocniejszego A 45 S.

Cena za 1 KM: 664,25

Mercedes A 45 AMG – 380 KM za 237 300 zł

Załóżmy, że to 45 S bez S.

Patrząc na różnicę w cenie i jej przełożenie na różnicę np. w leasingu, trudno znaleźć powód, dla którego ktokolwiek miałby się zgodzić na ponad 40 KM mniej.

Nie to, żeby 380 KM w hot hatchu w czymkolwiek ograniczało, ale jednak jak już wariować, to na całego.

Cena za 1 KM: 624,47 zł

Honda Civic Type R – 320 KM za 153 500 zł

Honda Civic Type-R

Prawie król rynku hot hatchy, jeśli chodzi o stosunek mocy do ceny. Za nieco ponad 150 tys. zł, czyli cenę nieźle doposażonego Superba, dostajemy dzikiego, 320-konnego, całkiem praktycznego hatchbacka.

Niezbyt pięknego i przednionapędowego, ale hej – 320 KM jest na pokładzie!

Cena za 1 KM: 479,69 zł

Mini Clubman – 306 KM za 169 900 zł

Mini Clubman JCW

Klub 306 otwiera z kolei Mini Clubman JCW.

Nie do końca rozumiem to auto, bo to małe auto, które zmieniono w całkiem duże auto, tylko po to, żeby potem zrobić je szybkim i dużym autem, ale niektórym to najwyraźniej odpowiada – podobnie jak specyficzne drzwi bagażnika.

Moje ewentualne sympatie nie mają tutaj jednak znaczenia. Bazowy Clubman JCW to najtańszy sposób na wejście w posiadanie 306 KM, do tego jeszcze z automatyczną przekładnią, napędem na obie osie i przyspieszeniem do 100 km/h na poziomie 4,9 s.

Cena za 1 KM: 555,23 zł

Mercedes A 35 AMG – 306 KM za 189 900 zł

mercedes a35 amg test

Nie będę ukrywał nawet przez sekundę – z całego tego zestawienia, mieszając rozsądek z lekkim szaleństwem – wybrałbym właśnie to auto. Koniec i kropka.

Nie jest najmocniejsze, nie jest najszybsze, ma kilka paskudnie tandetnych elementów we wnętrzu, ale wszystko to zdecydowanie wynagradza tym, jak się prowadzi, jak przyspiesza i jak brzmi. Przy okazji ma też nareszcie ciasne kubełkowe fotele, w których czuję, że coś mnie trzyma.

A, i nie kosztuje – tak jak A 45 S – mniej więcej tyle, co klasa E (biedna, ale jednak E).

Cena za 1 KM: 620,59 zł

BMW M135i xDrive – 306 KM za 192 900 zł

Mam nadzieję, że BMW mi wybaczy, ale biorąc pod uwagę minivanową prezencję nowej serii 1, M135i kojarzy mi się z… duchowym następcą R63 AMG.

Żarty jednak na bok. Nowa seria 1 nie ma już wprawdzie napędu na tył i 6 cylindrów pod maską, ale za to ma 306 KM, sportową automatyczną przekładnię i zaledwie 4,8 s do 100 km/h. A to robi wrażenie, nawet w niekoniecznie sportowym nadwoziu.

Cena za 1 KM: 630,39 zł

Renault Megane R.S. Trophy – 300 KM za 142 900 zł

Honda Civic Type-R

Razem z Renault wchodzimy do najmniej prestiżowego w tym zestawieniu, ale i najbardziej licznego klubu 300. Z Megane R.S. Trophy jako absolutnie najtańszym przedstawicielem i autem o najlepszym stosunku mocy do ceny. Nawet dołożenie automatycznej przekładni EDC (w sumie 149 900 zł) nie zmienia układu sił.

O dziwo jak na 300 KM, R.S. Trophy nie jest szalenie szybkie ze startu spod świateł, przyspieszając do 100 km/h w 5,7 s. Natomiast w tym przypadku zdecydowanie nie chodzi o darcie do upadłego na prostej…

Cena za 1 KM: 476,33 zł

Leon Cupra Sportourer ST – 300 KM za 168 200 zł

Z drugiej strony droższy o trochę ponad 25 tys. zł (ale w nadwoziu kombi – hatchback nie jest dostępny z taką mocą) Leon Cupra jest już w stanie osiągnąć 100 km/h w 4,9 s., czyli gdzieś w okolicach BMW serii 1.

W przeciwieństwie do R.S. Trophy ma też napęd na wszystkie koła (R.S. ma tylko system 4 kół skrętnych), a także automatyczną przekładnię w standardzie.

Cena za 1 KM: 560,67 zł

Volkswagen Golf R – 300 KM za 174 990 zł

VW Golf R 2019

Golf. Szybki Golf. Bardzo szybki Golf. Bardzo, bardzo szybki Golf. Bardzo, bardzo szybki Golf, przerażająco dobrze trzymający się drogi.

Golf.

Cena za 1 KM: 583,3 zł

Audi S3 Sportback – 300 KM za 189 200 zł

6 KM mniej od A 35 i 700 zł taniej. Do tego z identycznym osiągami (4,7 s do 100 km/h).

Wybierzcie tego, który lepiej brzmi.

Cena za 1 KM: 630,67 zł

Ale te 421 KM w kompakcie. Co za nonsens. Czekamy na jazdę testową!

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać