Wiadomości / Mazda

Płacisz więcej pieniędzy, a dostajesz mniej samochodu. Oto Mazda MX-5 w edycji superleggera

Wiadomości / Mazda 27.10.2021 75 interakcji

Płacisz więcej pieniędzy, a dostajesz mniej samochodu. Oto Mazda MX-5 w edycji superleggera

Paweł Grabowski
Paweł Grabowski27.10.2021
75 interakcji Dołącz do dyskusji

Jest pewna grupa ludzi, która lubi przeliczać pieniądze wydane na zakup samochodu na kilogramy auta oraz na metry kwadratowe jego powierzchni. To nie dla nich powstała Mazda MX-5 990S. W niej za więcej pieniędzy dostaniemy mniej samochodu.

Mazda MX-5 to wspaniały i kultowy samochód. Nikt nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Od zawsze powtarzano, że jedną z jej największych zalet jest niska masa, dzięki czemu samochód nawet z niewielkim silnikiem daje niesamowitą frajdę z jazdy. Japończycy postanowili dać ludziom jeszcze więcej frajdy — odchudzili Miatę, tak żeby ważyła mniej niż tonę.

mazda mx-5 990s

Mazda MX-5 990S waży dokładnie 990 kg

Inżynierowie Mazdy starali się urywać cenne kilogramy tam, gdzie tylko się dało. Pozbyto się wygłuszenia z całego samochodu, zastosowano lżejsze felgi. Jednak najbardziej wzrusza mnie to, że zastosowano lżejszy układ hamulcowy Brembo, który pozwolił urwać aż 700 gramów z całkowitej wagi. Nową wersję poznamy po czarnych zaciskach z niebieskim napisem Brembo, niebieskim (granatowym?) dachu oraz nawiewom w takim samym kolorze. Pozbyto się systemu nawigacyjnego oraz systemu Mazda Connect. Wyświetlacz środkowy służy tylko do radia.

mazda mx-5 990s
Źródło: https://car.watch.impress.co.jp

Tak prezentuje się filmik ze spotkania fanów MX-5, na którym po raz pierwszy pokazano wersję 990S:

Podoba mi się solidna dziennikarska robota na tym filmie — cztery minuty to przejazd pociągiem na miejsce, gdzie prezentowana jest Mazda. Jak kiedyś zaczniemy kręcić własne materiały, to też tak zrobię — półtorej godziny jazdy do Warszawy nie może się zmarnować.

Źródło: https://car.watch.impress.co.jp

Mazda MX-5 990S ma ciekawą funkcję, która pomoże jeździć w zakrętach

W samochodzie zastosowano również zupełnie nowy system Vehicle Posture Stabilization (inne źródła tłumaczą go z japońskiego na Vehicle Attitude Stabilization Control). Jego zadaniem jest kontrola pochylenia samochodu w zakrętach. Jeśli siły działające na samochód jadący w zakręcie przekroczą 0,3 G, uruchamiany jest (z minimalną siłą) tylny hamulec od wewnętrznej strony zakrętu. Przeciwdziała to przechyłom i unoszeniu kół w czasie pokonywania zakrętu. Dzięki temu systemowi ma się przejeżdżać łuki ze znacznie większą prędkością i w sposób bardziej przyjemny dla kierowcy. Silnik, który napędza auto to półtoralitrowa jednostka benzynowa o mocy 132 KM. Samochód ma tylko jeden minus, który doskonale pokazuje, że Mazda nie nastawia się na klientów europejskich – MX-5 w wersji 990S będzie dostępne wyłącznie w Japonii.

A to zdjęcie z japońskiej strony Mazdy — rasowość 990 proc.

Oddajmy głos panu Shigeki Saito — inżynierowi, który pracował nad Mazdą MX-5 990S. Na pytanie o to, czemu nie będzie w niej oferowany większy silnik, odpowiedział, że to nie ma sensu. Dwulitrowa jednostka jest cięższa — razem z dodatkowymi wzmocnieniami konstrukcji waży 50 kg więcej od zastosowanej w tej Mazdzie. Dodał również, że nie zawsze więcej koni mechanicznych to większa frajda z jazdy samochodem. Natomiast według niego im lżejsze auto tym zdecydowanie większa zabawa. Wie, co mówi, w końcu w Japonii kochają jazdę w zakrętach. I tym optymistycznym akcentem zakończę opis tej wspaniałości.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać