Mazda / Lokowanie produktu

Mazda CX-30 to szwajcarski scyzoryk wśród samochodów. Zobacz, dlaczego

Mazda / Lokowanie produktu 17.07.2020 161 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 17.07.2020

Mazda CX-30 to szwajcarski scyzoryk wśród samochodów. Zobacz, dlaczego

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk17.07.2020
161 interakcji Dołącz do dyskusji

Może się wydawać, że cena Mazdy CX-30 jest wysoka, ale warto się przekonać, jakie wyposażenie za to dostajemy i… co ma wspólnego kompaktowy SUV ze scyzorykiem.

Ile kosztuje bazowa Mazda CX-30? Dokładnie 101 900 zł. Czy to dużo? Zdaniem niektórych – bardzo. „Sceptycy” wskazują, że konkurencyjne auta można kupić za niższą kwotę. Owszem – ale pytanie, co za dane pieniądze oferują konkurenci, a co otrzymuje się w Maździe?

Mazda CX-30 to kompaktowy SUV.

mazda cx-30 wyposażenie

To oznacza, że ten model gra w najmodniejszej obecnie klasie. Kompaktowe SUV-y wyjątkowo często zdobywają serca klientów. Trudno się dziwić: takie samochody są wyjątkowo uniwersalne.

mazda cx-30 wyposażenie

CX-30 jest na tyle niewielka, że doskonale sprawdzi się w mieście. Mierzy niecałe 4,4 metra, więc żadne miejsce parkingowe – czy to w galerii handlowej czy na osiedlu – nie będzie dla niej za małe. Jednocześnie, jej wnętrze jest dobrze rozplanowane. Dzięki temu spokojnie może służyć jako samochód rodzinny. Z tyłu bez problemu usiądą nie tylko dzieci, ale i dorośli – i to nawet na dłuższych trasach. A co do dłuższych tras: na nich CX-30 też będzie się czuła świetnie. Dzięki dopracowanemu wyciszeniu i bardzo wygodnym fotelom, można pojechać na wakacje czy na narty i mieć jeszcze siłę na wieczorne zwiedzanie miasta albo szusowanie na stoku.

Dzięki swojej wszechstronności, CX-30 jest „motoryzacyjnym szwajcarskim scyzorykiem”.

Zapomniałem jeszcze dodać, że – nietypowo dla tego segmentu – da się ją zamówić z napędem na cztery koła. Dzięki temu podczas wspomnianego wyjazdu na narty nawet największa śnieżyca nie powinna zaskoczyć kierowcy Mazdy. Jeśli naprawdę mocno popada, inne – przednionapędowe – SUV-y pewnie będą musiały zostać na dole, a CX-30 wjedzie tam, gdzie trzeba.

mazda cx-30 wyposażenie

To wszystko sprawia, że mówimy tu o wyjątkowo wszechstronnym samochodzie. O tym, że interesująco wygląda i jest narysowany inaczej niż wszystkie inne auta na rynku, nie będę wspominał. W końcu to widać, prawda?

Jeśli więc pamiętamy o tym, ile funkcji może spełniać Mazda CX-30, jej cena wcale nie wydaje się taka wysoka. Ale tłumaczy ją jeszcze coś.

Chodzi o wyposażenie.

mazda cx-30 wyposażenie

Który z („tańszych” i droższych) konkurentów Mazdy ma w standardzie każdej wersji wyświetlacz head-up? A który z nich ma nawigację i system dostępu bezkluczykowego dostępne bez dopłaty? Trudno będzie znaleźć takie samochody zarówno wśród konkurentów z tego samego kraju, z którego pochodzi Mazda, jak i wśród aut z zachodu i północy Europy.

Wspomniane elementy zwykle wymagają dopłaty nawet w topowych modelach tych marek, wycenionych na kilka razy tyle, ile wynosi bazowa cena Mazdy CX-30 w tak wyposażonej odmianie Kai. A w niej można znaleźć jeszcze cały pakiet systemów bezpieczeństwa: od radarów monitorujących martwe pole i ruch poprzeczny przy cofaniu (bardzo, bardzo przydatne przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego!) aż po system wspomagający hamowanie w ruchu miejskim, działający nawet do 80 km/h. Jeśli kierowca nie zauważy przeszkody lub się zamyśli, samochód zahamuje za niego. To zapobiegnie kolizji lub zminimalizuje jej skutki.

mazda cx-30 wyposażenie

Skąd taka polityka Mazdy?

Można by się zastanawiać, dlaczego japońska firma nie oferuje prostej, skromnie wyposażonej wersji – tak, jak robi to konkurencja. Ale to wbrew filozofii tej marki. Mazda stawia w centrum człowieka i chce zapewnić mu samochód, który będzie komfortowy w prowadzeniu. I taki, którym po prostu będzie się chciało jeździć.

Można tez śmiało powiedzieć, że Mazda wyznacza nowe standardy i wyprzedza innych. W końcu całkiem możliwe, że za pewien czas wyposażenie, którego dziś brakuje konkurentom, niedługo będzie obowiązkowe, ze względu na unijne przepisy.

W wyższych wersjach różnice się pogłębiają.

mazda cx-30 wyposażenie

Mazda CX-30 w odmianie Kanjo (czyli drugiej od dołu cennika – od 108 900 zł. Tutaj poznasz wszystkie wersje CX-30) ma w standardzie m.in. reflektory LED i kamerę cofania. Wersja Hikari jest bogatsza chociażby o 18-calowe alufelgi, system kamer 360 i soczyście brzmiący system audio Bose, a reflektory LED są tu adaptacyjne i matrycowe. Można więc cały czas jechać na „długich” i nie oślepiać kierowców, którzy nadjeżdżają z przeciwnego kierunku.

Topowa Mazda CX-30 w wersji Enso ma wyposażenie na poziomie luksusowych modeli. Skórzana tapicerka w kolorze białym nie tylko sprawia, że wnętrze lepiej wygląda, ale i lepiej pachnie. W takiej Maździe przyjemniej się przebywa. Również zimą, kiedy kierowca może odłożyć swoje rękawiczki do… schowka na rękawiczki (czy ktoś pamięta, że taka była pierwotnie funkcja schowka przed pasażerem z przodu?). Kierownica jest bowiem podgrzewana.

Gdyby dodać te wszystkie elementy do samochodów konkurencji…

…szybko mogłoby się okazać, że ich cena poszybowałaby w rejony, do których nie dociera nawet topowa Mazda CX-30.

mazda cx-30 wyposażenie

Tymczasem zalety kompaktowego SUV-a z Hiroszimy nie kończą się na wyposażeniu. Spójrzmy na silniki: są jedyne w swoim rodzaju. Każdy z nich to tak zwana miękka hybryda, co oznacza nie tylko niższe spalanie, ale i bardziej płynne działanie – na przykład podczas rozruchu przy włączonym systemie start-stop, znanym tu jako iStop. Każdy z nich ma też cztery cylindry i dużą pojemność skokową, czyli dwa litry. Konkurencja często oferuje motory o połowę mniejsze i trzycylindrowe. To… słychać.

Już bazowy silnik 2.0 122 KM zapewnia CX-30 niezłe osiągi.

Taki samochód doskonale sprawdzi się w mieście, zwłaszcza w zestawieniu z automatyczną skrzynią biegów. Z kolei 150-konna wersja tego samego silnika może uchodzić za „złoty środek”.

Na szczycie gamy stoi wyrafinowany technologicznie motor Skyactiv-X o mocy 180 KM. Zapewnia niskie spalanie i świetne osiągi przy przyjemnej, płynnej charakterystyce. Zarówno silniki o mocy 150, jak i 180 KM mogą być zestawiane z napędem na cztery koła. Można też dowolnie wybierać skrzynię biegów: rodzaj napędu wcale nie determinuje typu przekładni, więc coś dla siebie znajdą i ci, którzy wolą samemu zmieniać przełożenia, jak i ci, którzy nie znoszą tego robić.

To wszystko oznacza, że Mazda CX-30 wcale nie jest taka droga, jak może się wydawać.

mazda cx-30 wyposażenie

Po pierwsze dlatego, że jest wszechstronna. Można powiedzieć, że to kilka samochodów w jednym. Po drugie dlatego, że ma naprawdę bogate wyposażenie. No i rewelacyjnie jeździ. Bardzo możliwe, że to idealny samochód dla Ciebie – nawet jeśli nigdy wcześniej nie rozważałeś ani Mazdy, ani kompaktowego SUV-a.

Materiał powstał we współpracy z firmą Mazda.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać