Wiadomości

Czy ktoś ma pożyczyć dziadka? W Krakowie starsze osoby będą mogły truć do woli

Wiadomości 13.06.2022 11 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 13.06.2022

Czy ktoś ma pożyczyć dziadka? W Krakowie starsze osoby będą mogły truć do woli

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz13.06.2022
11 interakcji Dołącz do dyskusji

Krakowska Strefa Czystego Transportu (SCT) ma być bardziej przyjazna ludziom. Znamy najważniejsze założenia po konsultacjach społecznych. Starszym ludziom to nawet jest bardzo przyjazna.

Szeroko i wnikliwie opisywaliśmy założenia krakowskiej Strefy Czystego Transportu. Planowali rewolucję, którą chcieli przeprowadzić szybko i na całym obszarze miasta. Mocny plan poddano konsultacjom społecznym, teraz poznaliśmy wnioski. Krakowska SCT będzie wyglądać trochę inaczej niż wcześniej proponowano, na pewno opłaca się mieć dziadka.

Krakowska SCT – nowe założenia

Założenia wciąż są ostre, ale wyraźnie złagodniały w stosunku do pierwotnego planu. Jednym z założeń teraz jest, że SCT powinna być wprowadzona w oparciu o łagodne etapowanie ograniczeń, pozwalające mieszkańcom strefy oraz osobom wjeżdżającym do niej na dostosowanie się do nowych regulacji. Poprzedni plan zakładał etapowe wdrażanie ograniczeń w ruchu pojazdów oparte na normach Euro i powiększanie strefy. Teraz jest podobnie, ale zmieni się tempo. Stare założenia na jednym obrazku wyglądały tak:

krakowska sct
Źródło: ZTP Kraków.

Oto założenia krakowskiej SCT po konsultacjach społecznych (za krakow.pl):

  • nowy termin wprowadzenia zasad obowiązywania SCT – 1 czerwca 2024 r. Jednak wprowadzone zasady będą dotyczyły pojazdów zarejestrowanych po 1 stycznia 2023 r.;

Początek jest prawie identyczny jak w pierwotnym planie, ale pojawił się wątek daty rejestracji pojazdu, wcześniej nie było o nim mowy. Bardzo istotna zmiana.

  • zamiast pierwotnie zakładanych sześciu etapów wdrożenia – trzy etapy, wprowadzane łagodniej;
  • I etap będzie dotyczył wyłącznie pojazdów nowo rejestrowanych od roku 2023. Zakładamy, że w przypadku obecnie poruszających się po ulicach Krakowa pojazdów, zasady zaczną obowiązywać od 2026 r.;

To tak naprawdę mała rewolucja w planie, która sprawia, że właściciel starego pojazdu nie zostaje od razu z ręką w nocniku. Chcesz jeździć po Krakowie, to nie kupuj starego samochodu.

  • wprowadzone docelowo w 2026 r. ograniczenia to dopuszczony wjazd pojazdów minimum „Euro 4” w przypadku silników benzynowych oraz „Euro 6” w przypadku silników diesla;

Poprzednio takie ograniczenie planowano na rok 2027, tylko że między 2024 a 2024 upchnięty był jeszcze jeden etap, którego teraz nie ma.

  • objęcie bezterminowym wyłączeniem pojazdów osób starszych – w wieku 70+;

Doskonale, o tym za chwilę

  • zgodnie z zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, pojazdy posiadające odpowiednie oznakowanie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, będą zwolnione z obostrzeń obowiązujących w SCT;

Wcześniej nie było o tym mowy. Teraz nie widzę informacji o wyłączeniach dla posiadaczy abonamentów parkingowych i przedsiębiorców prowadzących działalność w strefie.

  • bezterminowy wjazd do strefy dla pojazdów historycznych oraz pojazdów specjalnych (m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany);

Właściciele zabytkowych pojazdów się ucieszą, szczególnie tych, które są średnio zabytkowe, ale za to załapią się na żółte tablice rejestracyjne. Pojazd zabytkowy można łatwo zidentyfikować, opisać formalnie, a jak się wyróżnia foodtrucka? Spodziewam się, iż również konieczne będzie spełnienie wymogów formalnych i Volkswagen Passat z kanapkami w środku się nie załapie.

  • w ramach efektywnego mechanizmu egzekwowania zasad SCT, wykorzystanie systemu cyfrowej rejestracji wjazdu oraz kontroli. Przed wejściem w życie strefy chcemy przygotować bazę danych o pojazdach dopuszczonych do wjazdu, tak aby korzystały z niej służby porządkowe.

Czyli potwierdzają się wieści o tym, że wjazd do strefy będzie monitorowany. W trakcie konsultacji była mowa o tym, że numery rejestracyjne pojazdu będą odczytywane automatycznie w czasie wjazdu do strefy. Skoro powstanie baza pojazdów dopuszczonych, to będzie można porównać i sprawdzić, czy numery danego samochodu są w bazie. Czy na każdej ulicy wjazdowej do strefy stanie urządzenie odczytujące numery? Zobaczymy, coś czuję, że szykuje się tu wiele dobrych historii, a najwięcej z dziadkiem.

Pożycz pan dziadka

Osoby powyżej 70. roku życia mogą nagle stać się niezwykle popularne w Krakowie, a szczególnie w 2023 roku, gdy pętla zacznie się zacieśniać. Kto wcześniej nie zarejestruje pojazdu ze słabą normą Euro, ten gapa, albo wnuczek. Jak na razie nigdzie nie jest napisane, ile pojazdów może mieć zarejestrowana osoba powyżej 70. roku życia. Ja nie mam dziadka, ale jakbym mieszkał w Krakowie, to chętnie bym miał. Nowa metoda na wnuczka to może być sposób wszystkich gapowiczów, którzy dalej chcą wjeżdżać do SCT. Ten jeden wyjątek może sprawić, że SCT zacznie być dziurawa jak sito. Krakow.naszemiasto.pl pisze, że do centrum w 2024 roku nie będzie mogło wjechać 40 proc. aut. Ja tego tak dokładnie nie policzyłem, ale potencjał do naginania przepisów jest spory. Czekam na rekordzistów, dziadka lub babcię z największą liczbą rejestracji samochodów. Jeśli masz powyżej 70 lat to możesz truć do woli, setkami zarejestrowanych na siebie za 100 zł samochodów.

P.S. Projekt uchwały ma być gotowy we wrześniu, może wtedy też dowiemy się, jak nowe zasady dla strefy zostaną pogodzone z wymogami dla KPO.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać