Porady

Kontrolka oleju, czyli najbardziej przerażająca ze wszystkich kontrolek. Czy należy się jej obawiać?

Porady 18.03.2023 38 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 18.03.2023

Kontrolka oleju, czyli najbardziej przerażająca ze wszystkich kontrolek. Czy należy się jej obawiać?

Piotr Szary
Piotr Szary18.03.2023
38 interakcji Dołącz do dyskusji

Gdy w zestawie wskaźników zapala się kontrolka oleju, kierowcy ze stresu przyspiesza bicie serca. Czy słusznie? Sprawdzamy.

Układ smarowania jest niezbędny do poprawnej pracy silnika spalinowego. Gdyby nie on, jednostka napędowa po prostu by się zatarła i stanęła dęba. Dlatego też samochody wyposaża się w bagnet lub czujniki poziomu oleju, i dlatego też samochody wyposaża się w bohaterkę tego wpisu – to kontrolka oleju. Zapraszam na serię pytań i odpowiedzi związanych z tą lampką.

kontrolka oleju
fot. Shutterstock.com

Kontrolka oleju w samochodzie – do czego służy? Jak się zachować, gdy się zaświeci?

Pierwsza kwestia: ta kontrolka niegdyś była stosowana tylko po to, by zasygnalizować problemy z ciśnieniem smarowania w silniku. Jak można się więc domyślić, nie dawała znać o ilości oleju w silniku, a przynajmniej nie zawsze i nie bezpośrednio.

Później niektórzy producenci rozszerzyli jej funkcjonalność, dodając jej możliwość świecenia na żółto (a nie tylko na czerwono). Gdy zaświeci się żółta kontrolka oleju w aucie, zwykle oznacza to, że problemów z ciśnieniem jeszcze nie ma, ale poziom oleju jest już minimalny dopuszczalny i należy go w miarę możliwości jak najszybciej uzupełnić. Może to być szczególnie istotne, jeśli ktoś jeździ dynamicznie lub jeśli podróżuje w warunkach, które stwarzałyby więcej okazji do odpływania oleju spod smoka pompy.

Kontrolka czerwona wymaga od kierowcy innego zachowania. Jeśli się zaświeci, należy możliwie jak najszybciej znaleźć bezpieczne miejsce do zatrzymania się. I nie, nie chodzi o dojazd do najbliższej miejscowości 3 kilometry dalej – dalsza jazda po zapaleniu czerwonej kontrolki grozi demolką silnika, ponieważ może oznaczać krytycznie niskie ciśnienie smarowania (lub po prostu zanik smarowania, np. wskutek awarii pompy oleju). Zdarza się, że jej zaświeceniu towarzyszy głośny brzęczyk, żeby kierowcy to nie umknęło.

Kiedy zapalenie się czerwonej kontrolki oleju jest OK?

W zasadzie tylko na etapie uruchamiania auta. Od razu po uruchomieniu silnika (np. w ciągu sekundy) kontrolka powinna zgasnąć. Jeśli się tak nie dzieje, coś może być nie tak z układem smarowania. Trzeba jednak dodać, że jeśli taka kontrolka nie zaświeca się w ogóle (na zapłonie czy w trakcie i zaraz po rozruchu), to może to oznaczać, że ktoś – np. poprzedni właściciel auta lub handlarz – majstrował przy zestawie wskaźników, by tę lampkę unieszkodliwić i tym samym ukryć, że samochód ma jakiś problem natury technicznej. Może to być też skutek np. uszkodzonej wiązki lub czujnika ciśnienia oleju, a także prozaicznego uszkodzenia żarówki bądź diody.

Warto tu dodać, że jeśli w czasie jazdy kontrolka oleju zaświeca się tylko na chwilę, to także nie należy kontynuować podróży. Zwykle z tego typu sytuacjami ma się do czynienia np. przy niższych obrotach silnika, gdy z jakiegoś powodu ciśnienie oleju za bardzo spada.

Kontrolka oleju – kiedy może się zaświecić?

O żółtej już pisałem wyżej: gdy poziom oleju spadnie do minimum. Czerwona kontrolka może się pojawić w większej liczbie scenariuszy:

  • ciśnienie oleju jest zbyt niskie (z powodu awarii lub przytkania jednego z elementów układu smarowania, lub z powodu zużycia panewek wału korbowego),
  • uszkodzony jest czujnik ciśnienia oleju,
  • uszkodzona jest wiązka elektryczna.

Świeci się czerwona kontrolka oleju, ale jego poziom jest odpowiedni – czy można jechać dalej?

olej silnikowy Orlen Platinum

Co do zasady – nie. W trasie nie jesteśmy bowiem w stanie sprawdzić, co jest przyczyną pojawienia się kontrolki – jeśli chodziłoby np. tylko o uszkodzenie czujnika ciśnienia, to byłoby super, ale problem może być poważniejszy, np. zatkany smok pompy oleju czy parciejąca uszczelka tegoż smoka (częsty problem np. w nieco starszych Oplach z silnikami 2.0 CDTI – przykładowo w pierwszej Insigni).

Innymi słowy, jeśli nie masz pewności, co się stało – a nie masz, nie oszukuj się – lepiej wezwij lawetę lub kogoś z linką holowniczą.

A na co dzień pamiętaj o tym, by regularnie sprawdzać poziom oleju. To darmowe i może być tym czynnikiem, który zadecyduje o zaświeceniu się kontrolki oleju.

 

Czytaj również:

Zjawisko LSPI – nie znasz go, choć niszczy silniki od lat. Co to jest?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać