Klasyki

Kolekcja Carrolla Shelby na sprzedaż: co kupić?

Klasyki 10.04.2018 135 interakcji
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 10.04.2018

Kolekcja Carrolla Shelby na sprzedaż: co kupić?

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski10.04.2018
135 interakcji Dołącz do dyskusji

Kolekcja Carrolla Shelby, legendarnego teksańskiego budowniczego samochodów, idzie pod młotek. Na sprzedaż zostanie wystawionych 20 samochodów. Tylko u nas: sprawdzamy co to za wozy i doradzamy, co kupić.

Zmarły w 2012 r. w wieku 89 lat Carroll Shelby był amerykańskim konstruktorem samochodów, inżynierem i przedsiębiorcą, znanym z bezkompromisowego, teksańskiego charakteru. Dzięki niemu powstały dziesiątki usportowionych wersji pojazdów – od Mustangów, przez kompaktowe Dodge aż po pick-upy, nie wspominając o wspaniałym samochodzie Shelby-Cobra. Carroll Shelby był prawdziwym miłośnikiem szybkości: zanim zajął się budową samochodów sportowych, pełnił służbę w amerykańskiej armii jako pilot, a do 1959 r. zawodowo się ścigał – przez jeden sezon nawet w Formule 1.

Na szczegółowe omówienie konstrukcji Shelby’ego przyjdzie jednak jeszcze czas.

Najważniejsza informacja jest taka: 20 samochodów z jego prywatnej kolekcji trafia pod młotek. Na razie udostępniono tylko jedno ich zdjęcie bez szczegółowego opisu, w związku z tym podjąłem wysiłek opisania, co też na tym zdjęciu się znajduje.

Carroll Shelby kolekcja

  1. Chrysler Airflow z 1936 r. Zapewne najciekawszy i najbardziej kolekcjonerski samochód w tej kolekcji. Jeden z nielicznych prawdziwie streamline’owych pojazdów wyprodukowanych przed wojną. Zbudowano 52 000 sztuk pod marką DeSoto i Chrysler, przy czym Chryslery miały silnik 8-cylindrowy (w rzędzie!), a DeSoto – rzędową szóstkę. Ceny takich wozów oscylują między 70 a 100 tys. dolarów.

  2. Dodge Charger Shelby GLHS. Zbudowano 1000 sztuk. Silnik 2.2 Turbo 175 KM 237 Nm, przyspieszenie 0-100 km – 6,5 sekundy. Rok produkcji 1988.
  3. Lincoln Continental z 1963 r. (prawdopodobnie). Silnik V8 o pojemności 7,0 albo 7,6 litra. Oszczędny i zwrotny samochód miejski. Takim wieziono Kennedy’ego w dniu zamachu.
  4. Ford Model A roadster, początek lat 30. Za 2-osobową kabiną pasażerską znajdowała się jeszcze rozkładana kanapa, tzw. rumble seat albo miejsce dla teściowej.
  5. Zapewne Ford T. Trudno stwierdzić. Na pewno ma ciekawe nadwozie.
  6. DeSoto Firelite z 1955 r. Jeden z pierwszych „automatów” obsługiwanych przyciskami. 4,7-litrowy V8 rozwijał 200 KM.
  7. De Tomaso Pantera. Carroll Shelby miał budować samochody wyścigowe dla DeTomaso. Sprawa skończyła się tak, że Shelby zrobił DeTomaso w balona – wziął pieniądze i niczego nie zbudował, a następnie uciekł do RPA i ukrywał się tam przez 7 lat. Mało znany epizod w karierze tego biznesmena.
  8. Shelby Dakota – pickup z 1989 r. z silnikiem 5.2 V8 i mocą 175 KM.
  9. Shelby CSX-VNT na bazie Dodge’a Shadow. Bardzo rzadki pojazd, pierwszy benzynowy samochód z turbosprężarką o zmiennej geometrii. 2.2 Turbo, moc 175 KM, ale moment obrotowy aż 270 Nm przy 2100 obr./min. Powstało 500 sztuk.
  10. Po prostu Dodge RAM 1500 – nie wiem po co w tej kolekcji. Daję za niego 7 dolarów.
  11. Shelby Lancer z lat 1987-1989, także 2.2 Turbo. Zbudowano 800 egzemplarzy. Ładna rzecz, dobry na szybkie taxi!

  12. nowoczesny Mustang Shelby, nic ciekawego, idźmy dalej
  13. tak jak nr 2 – Shelby GLHS. GLHS oznaczało Goes Like Hell & Some more, czyli ciśnie jak diabli i jeszcze trochę.
  14. I jeszcze jeden Shelby CSX, tym razem już zapewne bez VNT.
  15. I znowu nowoczesny Mustang, po co kolekcjonować nowe auta?
  16. De Tomaso Pantera z wczesnej serii produkcyjnej. Za przednimi fotelami – Ford 5.8 z serii Windsor. 0-100 km/h w 5,5 s.
  17. Ostatni owoc współpracy Shelby’ego z Fordem – Mustang Shelby GT500 z 1969 r. Silnik 428 cali, czyli 7 litrów. Shelby pokłócił się z Fordem twierdząc że nie dopuszczają do go projektu, Ford twierdził że Shelby to leń i oszust.
  18. Jak powyżej
  19. i 20. Shelby-Cobra. Najbardziej znany samochód Carrolla – w rzeczywistości nie był jego własną konstrukcją. W 1961 r. napisał on do brytyjskiej firmy AC, czy ich sportowego roadstera AC Ace nie dawałoby się dostosować do zamontowania w nim silnika V8. To pozwoliłoby sprzedawać ten wóz w Stanach. AC się zgodziło, pozostało załatwić silniki. General Motors odmówił Shelby’emu, twierdząc że konkurencja dla Corvette nie jest im do niczego potrzebna. Ford jednak dał się przekonać i sprzedał Shelby’emu swój nowy, lekki silnik 3.6 V8, idealny do sportowego roadstera. Pomysł chwycił i tak powstała Shelby-Cobra, ikona motoryzacji, która jest znana pod nazwą Shelby, a w rzeczywistości stanowi połączenie technologii AC z układem napędowym Forda.

Mój typ w tej kolekcji to nr 11. Wygląda jak wóz za 500 zł, a jeździ szybciej niż najszybsze służbowe dieselki.

A tu link do oryginalnej zapowiedzi aukcji Bonhams

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać