Wiadomości

Oto Seltos – globalny SUV Kii, który pokazuje, że Europa przestała się liczyć

Wiadomości 20.06.2019 221 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 20.06.2019

Oto Seltos – globalny SUV Kii, który pokazuje, że Europa przestała się liczyć

Adam Majcherek
Adam Majcherek20.06.2019
221 interakcji Dołącz do dyskusji

Kompaktowy SUV koreańskiej marki ma trafić na rynki całego świata, ale powstał z myślą o kliencie z Indii.

Wyrafinowany i sportowy – to dwa określenia, które według Kii najlepiej pasują do Seltosa. W zasadzie mogą oznaczać wszystko, więc trudno powiedzieć jakie ma to być auto.

Kia Seltos

Kia Seltos – co to za model

Póki co Koreańczycy nie powiedzieli przesadnie dużo. Podczas prezentacji w indyjskim Delhi model został przedstawiony jako „kompaktowy SUV” bez dokładnych danych na temat wielkości nadwozia, czy kabiny pasażerskiej. Oczywiście wnętrze Seltosa ma plasować model w kategorii „najprzestronniejszych w klasie”, a o pomyślność podróżnych mają dbać „systemy bezpieczeństwa klasy światowej”.

Ostre linie, szeroki tygrysi nos, krzepka linia ramion i przeszklenie, które podkreśla sportowy charakter.

To kolejne słowa, które wykorzystano do opisania nowego modelu Kii. I kolejne, które można interpretować w zasadzie w dowolny sposób. W zasadzie jednoznaczny jest tylko tygrysi nos -charakterystyczny element designu modeli koreańskiej marki. Reszta to taka marketingowa wata – nieważne co, ale dobrze brzmi.

Kia Seltos

Kia Seltos – wyposażenie

Pierwsze konkrety, jakie podaje producent to informacja o reflektorach i tylnych światłach oraz kierunkowskazach wykonanych w technologii LED. Wiadomo też, że auto będzie wyjeżdżać z salonów na obręczach w rozmiarze między 16 a 18 cali.

Kabina Seltosa ma być wykonana z „futurystycznych materiałów o wysokiej jakości”. Auto ma trafić do młodych miłośników nowych technologii, co ma być odzwierciedlone w „zamaszystych kształtach” i „technicznych detalach” – znowu mowa-trawa o niczym. Z konkretów – 10,25-calowy ekran systemu multimedialnego i 8-calowy wyświetlacz head-up. Do tego zestaw nagłośnienia Bose i Sound Mood Lightning. To ostatnie to podświetlenie paneli w drzwiach, które dostosowuje kolor i prędkość pulsowania do tempa muzyki. Takie pokładowe disco. Producent jest szczególnie dumny z tego rozwiązania i podkreśla, że to pierwsze takie na świecie.

Kia Seltos
Koreańczycy nie udostępnili jeszcze żadnego zdjęcia wnętrza Seltosa. Dostępne są tylko szkice.

Kia przygotowała dla Seltosa własny system multimedialny. Oczywiście będzie on współpracował ze smartfonami pracującymi na Androidzie i iOsie, ale Koreańczycy nie piszą słowa o Android Auto ani Apple CarPlay. UVO CONNECT ma być samowystarczalny i mieć własną kartę SIM. Będzie pozwalał na korzystanie z sieciowych udogodnień takich jak informacje o korkach, prognozy pogody, czy ciekawych POI. 

Kia Seltos

Kia Seltos – silniki

Gama silnikowa, jak na model szykowany dla Indii, brzmi bardzo europejsko. Najmocniejszą jednostką dostępną w Seltosie będzie 1,6-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 177 KM. Oprócz niego będzie można wybrać wersję z wolnossącym 2.0 o mocy 149 KM i 136-konnego diesla 1.6. Kia przygotowała do nich aż 3 skrzynie – siedmiobiegową przekładnie dwusprzęgłową, sześciobiegowy automat i bezstopniowe CVT. Osiągi? Na to chyba jeszcze za wcześnie.

Ciekawie prezentuje się lista systemów bezpieczeństwa – brzmi zupełnie nieeuropejsko. Producent wymienia 6 poduszek, ABS, TCS, ESP i asystenta ruszania na wzniesieniu. A na końcu czujniki parkowania. Nie ma słowa o asystentach parkowania, pasa ruchu i automatycznym hamowaniu. Żadnych funkcji jazdy autonomicznej. Kamera cofania? Też nie.

Kia Seltos

Kia Seltos – Europa poszła w odstawkę

Kia pokazała Seltosa w Indiach, ale przedstawiła go jako „model globalny”. Han-Woo Park – prezes firmy podczas prezentacji powiedział, że to „bardzo ważny model dla Kii, który będzie pełnił centralną rolę w globalnej ekspansji, a w szczególności na tak ważnym rynku, jakim jest rynek Indii”. Zapewnił, że zespół projektowy zrobił wszystko, by sprostać potrzebom klientów z indyjskiego rynku.

Czytając te słowa przypomniałem sobie prezentację Cee’da z 2006 r. Ówczesny wiceprezes europejskiego oddziału Kii – Jean-Charles Lievens opowiadał, że Cee’d to samochód zaprojektowany w Europie, wyprodukowany w Europie i przygotowany by w 100 procentach zaspokajać potrzeby europejskiego klienta. Ba, wiedzieliście, że na nazwę Cee’d, składają się słowa Community of Europe i European Design?

13 lat temu to Europa liczyła się najbardziej. To o nasz rynek bili się wszyscy producenci świata, bo tu mieli szansę zarobić najlepiej. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Coraz ważniejsze premiery przenosi się co Chin, teraz również Indii, a  globalne modele powstają przede wszystkim z myślą o tamtych regionach świata. Wcale się temu nie dziwię. I mam wrażenie, że ze swoimi irracjonalnymi przepisami Europa sobie na to mocno zapracowała.

Kia Seltos

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać

Autoblog na Instagramie

Autoblog na Instagramie