Wiadomości

Volkswagen umie w tanie samochody dla ludu. Oto Jetta VS5, która jest SUV-em

Wiadomości 30.07.2019 436 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 30.07.2019

Volkswagen umie w tanie samochody dla ludu. Oto Jetta VS5, która jest SUV-em

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz30.07.2019
436 interakcji Dołącz do dyskusji

Najtańsza marka Volkswagena w Chinach – Jetta – pokazała światu swój pierwszy model. To VS5 – SUV na bazie Seata Ateca. Jest taniej niż najtaniej.

Stało się, pierwszy tani chiński Volkswagen jest już na świecie. Młodzi Chińczycy z dużych miast się cieszą, dostaną produkt jakiego według Volkswagena potrzebują. Markę, która ma mieścić się między Volkswagenem, a markami chińskimi – Jettę. Pierwszy model marki to oczywiście SUV o wdzięcznej nazwie VS5. Może po chińsku to dobrze brzmi, ale na pewno wygląda znajomo.

jetta vs5 chiński volkswagen

4 419 mm długości, 1 841 mm szerokości i 1 616 mmwysokości nie czynią z niego olbrzyma. Niespodzianki nie ma, bo VS5 jest zbudowany na tej samej platformie MQB co Ateca i Skoda Karoq, dlatego ma niemal identyczne wymiary. Ta baryła bryła najprawdopodobniej trafi w gusta Chińczyków.

Jeden silnik i dwie skrzynie

Lepiej by tak było, bo paleta silników i skrzyń biegów do wyboru jest raczej ograniczona. Na razie ma być dostępny tylko jeden silnik o pojemności 1,4 litra. To znana jednostka EA211 z wtryskiwaczami benzyny umieszczonymi w komorze spalania. W Chinach zdecydowano się na wariant o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 250 Nm. Skrzynie biegów do wyboru są już dwie, pięcio i sześciobiegowa od Aisin Seiki.

Chińscy klienci unikną problemów z kangurem, gdyż nie zdecydowano się oferować silnika 1.5 TSI Evo, który w połączeniu z manualną skrzynią biegów potrafi sprawiać problemy przy ruszaniu. Nie rozwiązałoby ich połączenie z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią DSG, gdyż taniej jest oferować tylko skrzynie wymagające ręcznej zmiany biegów. Ciśnienie by mieć najtańszy model ze stajni Volkswagena powinno być tak wysokie by ten mało istotny szczegół przesłonić. Bo najważniejsza w tym samochodzie jest cena.

jetta vs5 chiński volkswagen

SUV za 50 tysięcy złotych

Jettę VS5 wyceniono na 89 800 juanów, czyli około 50 tysięcy złotych. Jetta jako pierwsza marka bazująca na niemieckiej technologii zaoferowała crossovera z ceną niższą niż 100 tysięcy juanów. Jego najdroższa wersja może sięgnąć 119 800 juanów, czyli 67 tysięcy złotych. W Polsce ceny Seata Ateca rozpoczynają się od 81 700 zł. Tak atrakcyjny chiński cennik ma przyciągnąć do marki młodych ludzi, dla których zakup niemieckiego samochodu ma być tylko początkiem zakupów w salonach Volkswagena.

Plany są dalekosiężne, bo marka Jetta ma stworzyć własną sieć dealerską i do końca tego roku otworzyć w Chinach aż 200 punktów sprzedaży. Budynki trzeba wznosić szybko, bo pierwsze dostawy zaplanowano już na wrzesień tego roku. Miejsce w salonach ma później wypełnić również kolejny SUV – VS7, czyli chińska wersja siedmioosobowego Seata Tarraco i model, od którego Europejczykom zakręci się łezka w oku – sedan VA3, bazujący na Volkswagenie Jetta. Europejczycy o Jettcie mogą pomarzyć, bo nie jest na naszym kontynencie oferowana. A Chińczycy będą ją mieli i to zapewne tanio.

Z niską ceną na podbój rynku

Volkswagen promując markę Jetta nie używał słów niskobudżetowa, czy cięcie kosztów, ale wiadomo, że do rywalizacji z tańszymi od Volkswagena chińskimi markami mógł wystawić tylko jedno działo – niską cenę. Bo konkurencja jest olbrzymia, a swej bardziej dostępnej marki – Seata, nie oferuje w Chinach.

Choć Volkswagen w Chinach radzi sobie świetnie okupując pierwszą pozycję w rankingu sprzedaży. Sprzedaż napędzają SUV-y, znany w Europie T-Roc, wspomagany przez młodszego T-Crossa. Lecz dobrze sprzedają się też modele w Europie nieznane – Tharu i Tayron. Na podium najlepiej sprzedających marek zasiadają również Honda i Toyota.

jetta vs5 chiński volkswagen
Hongqi E-HS3.

To rynek dynamicznych ruchów. 331,3 proc. wzrost zanotował po pierwszej połowie roku Hongqi głównie dzięki elektrycznemu modelowi E-HS3. Podobnie zyskał Borgward (186,2 proc.), czy Geely, której Binyue (SUV oczywiście) jest najlepiej sprzedającym się nowym modelem i pobił nawet VW T-Roca. Inne modele Volkswagena wciąż goszczą w czołówkach rankingów.

Wydaje się, że sukces Jetty VS5 jest murowany. Jest Volkswagenem, a to lubią chińscy klienci. I jest SUV-em z niską ceną, a to lubią wszyscy klienci. Zapraszamy do Polski, VS5 zdetronizowałoby Dacię Duster, której w odnoszeniu sukcesów nie przeszkodzi nawet wzrost ceny.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać