Wiadomości

Elon, weź Ty jakoś(ć) to kontroluj. Jakość Tesli szoruje lakierem po dnie rankingu

Wiadomości 25.06.2020 223 interakcje
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 25.06.2020

Elon, weź Ty jakoś(ć) to kontroluj. Jakość Tesli szoruje lakierem po dnie rankingu

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz25.06.2020
223 interakcje Dołącz do dyskusji

Jakość Tesli mocno poniżej rynkowej średniej 2020. N i k t nie wypadł gorzej.

J.D. Power od 34 lat pyta właścicieli samochodów o ich doświadczenia w ciągu pierwszych 90 dni po zakupie. Ocenia jakość pojazdu w pierwszym okresie użytkowania, tym razem pod uwagę wzięto pojazdy z roku modelowego 2020. Tesla wcześniej nie pojawiła się w rankingu korzystając z przepisów prawa, które kontakt badających z klientem uzależniały od woli producenta samochodu. Nie należy się dziwić, że Tesla wcześniej broniła się przed uczestnictwem.

W tym roku niestety się nie udało. Nie wszystkie stany objęto badaniem, bo 15 z nich udało się zablokować brakiem zgody kalifornijskiego producenta. Nie pojawiła się mekka samochodów elektrycznych – stan Kalifornia, ale 1 250 klientów z 35 stanów wystarczyło na zajęcie ostatniego miejsca. Większość z nich posiada Model 3.

Jakość Tesli 2020 – nie tylko poniżej średniej

Wynik Tesli to 250 problemów na każde 100 pojazdów, nikt nie zanotował większej liczby. Średnia rynkowa to 166 usterek, a najlepsze marki w rankingu to Dodge i Kia, generujące po 136 problemów, które zaniepokoiły nabywców. Na pocieszenie, Tesli pozostaje znamienite towarzystwo Land Rovera, Audi, Volvo i Mercedesa, których pojazdy wygenerowały ponad 200 usterek.

jakość Tesli 2020
Źródło: electrek.co

Swoją pozycję Tesla może zawdzięczać sprawom, o których cyklicznie czytamy w sieci. Nie był od nich wolny Model 3, cierpi również Model Y, a przyczyną jest najprawdopodobniej kiepska kontrola jakości w procesie produkcji. Znamy historie o słabej kondycji lakieru w Modelu 3, niedoróbki pojawiają się też w Modelu Y. Usterki w większości są kosmetyczne, ale uzbierało się ich wystarczająco dużo by uzyskać słaby wynik. W większości usuwane są na gwarancji, od razu po zakupie, lecz trzeba w tym celu pofatygować się do serwisu. Kilka rzeczy zapisało się w Tesli na plus.

Mało słyszymy o problemach z układem napędowym lub elektroniką Tesli. Choć klienci zgłaszali problem z zasięgiem niższym niż oczekiwany i sposobem jego przeliczania przez pokładowy komputer, to centralny ekran Tesli uzyskał lepsze oceny od wyświetlaczy i systemów pozostałych marek. Co warto podkreślić, gdyż systemy infotainment to jedna czwarta spraw zgłaszanych przez użytkowników wszystkich marek. Skarżą się na rozpoznawanie głosu, łączenie z Android Auto i Apple Car Play, dotykowe ekrany, fabryczną nawigację i łączność Bluetooth. Ich kłopot z użytkowaniem, nawet jeśli nie jest wadą fabryczną a cechą, wciąż zaistnieje w badaniu.

Ostatni będą pierwszymi

Badanie nie dotyczy wyłącznie usterek. Zlicza części, które się zepsuły, ale też cechy, które sprawiają problem w użytkowaniu, są trudne do zrozumienia lub nie działają w sposób, w jaki oczekują klienci. Jest to dla nich okazja by naświetlić sprawy, z którymi muszą się zmagać i jednocześnie wskazówka dla producentów, jak swą pozycję poprawić.

Tesla jest najgorsza, ale nie można powiedzieć, że jest ostatnia. Nie jest oficjalnie ujęta w rankingu z powodu 15 stanów, w których nie udało się przeprowadzić badania. Zdaniem autorów badania, zebrano wystarczającą próbkę by ocenić tego amerykańskiego producenta. USA godnie musi reprezentować zupełnie inna marka, o której pisze się dużo rzadziej niż o Tesli.

Zwycięzca rankingu – Dodge, jest pierwszą amerykańską marką, która zwyciężyła w rodzimym rankingu. Tron dzieli z Kią, która jeszcze kilkanaście lat nie kojarzyła się z wysokim stopniem zadowolenia klientów.

Wszystko się zmienia, producenci doskonalą swoje produkty, przyjdzie i pora na Teslę by zwyciężyć w rankingu. Bywało tak, że jej model był wyrzucany z rankingu niezawodności, a jednocześnie brylował w tabelkach zestawiających zadowolenie właścicieli. W J.D. Power na zadowoleniu się nie skupiano, jest jedną ze składowych, głównie zlicza się kwestie sprawiające kłopot klientom. Kiedyś liczby dogonią satysfakcję klientów Tesli i ta wygra w rankingu. Gdy będzie na to szansa, Musk na pewno zgodzi się by przepytano klientów z brakujących 15 stanów.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać