Porady

Jaki jest koszt wymiany baterii w samochodzie elektrycznym? Zapytałem i wiem

Porady 07.05.2021 392 interakcje
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 07.05.2021

Jaki jest koszt wymiany baterii w samochodzie elektrycznym? Zapytałem i wiem

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz07.05.2021
392 interakcje Dołącz do dyskusji

Zapytałem, jaki jest koszt wymiany baterii w samochodzie elektrycznym. Wersja skrócona: wysoki.

Nie tak dawno pisaliśmy o koszcie wymiany baterii w Jaguarze i-Pace, jeżdżącym po przyjaznej samochodom elektrycznym Norwegii. Jest tak przyjazna, że naprawę, po wykryciu niewielkiego wgniecenia w podwoziu, wyceniono na około 150 tys. zł (po przeliczeniu z koron).

Od tego czasu nie mogłem spać i jeść, bo ja nie wiedziałem. To że bateria, czyli ładnie mówiąc, zestaw akumulatorów trakcyjnych, to właściwie najdroższy element, który można wymienić w elektrycznym samochodzie, to wiadomo. Lecz ja chciałem wiedzieć odrobinę dokładniej, jaki jest ten koszt wymiany baterii w samochodzie elektrycznym, tu, u nas, na polskiej, umiarkowanie przyjaznej napędowi elektrycznemu, ziemi.

By ciekawość zaspokoić, poprosiłem kilka autoryzowanych serwisów o wycenę takiej wymiany. Tak z grubsza, bez wnikania w przyczyny, czy zestaw się uszkodził, czy miał pecha i zbyt szybko się zużył.

I już wiem. Wiem też, że rozpatruję tu sytuację raczej mało prawdopodobną, bo w obliczu atrakcyjnych form finansowania, mało kto będzie kisił elektryczny samochód długimi latami i zgonu baterii doczeka. Ale wiedzieć warto. Istnieje przecież rynek wtórny z całą gamą świństw, które lubią wyrządzać sobie żądni zysku bliźni.

Koszt wymiany baterii w Nissanie Leaf

Teraz to Tesla jest symbolem, sztandarem elektrycznego napędu, ale równie dobrze może być to Nissan Leaf, który przez lata bił się z Renault Zoe o koronę sprzedaży w Europie, zanim nadszedł Model 3. No to ile?

koszty wymiany baterii w nissanie leaf
Nissan Leaf po crashteście.

Nieco mniej niż wart jest samochód. Poprosiłem o szacunkowy koszty wymiany baterii w Nissanie Leaf z 2018 roku, o pojemności akumulatorów 40 kWh. Egzemplarz z przebiegiem 56 tys. km, w wersji Acenta, kosztuje nawet 89 tys. zł. Orientacyjny koszt wymiany zestawu akumulatorów to 60-70 tys. zł. Da się znaleźć używany egzemplarz Leafa w takiej cenie, lepiej żeby akumulatory miał sprawne. Cena używanych zestawów o takiej pojemności, nie przekracza 30 tys. zł.

To może w Renault jest taniej?

Koszt wymiany baterii w Renault Zoe

Zoe dałem fory, wycenić chciałem wymianę mniejszego zestawu akumulatorów. Szacunkowa wycena dotyczyła pojazdu z 2017 roku, z baterią o pojemności 22 kWh. Renault ZOE z przebiegiem 44 tys. km oferowano za 49 tys. zł. Koszt wymiany baterii w takim egzemplarzu oszacowano na około 80 tys. zł. W tej kwocie mieści się kontrola pojazdu przed zamówieniem i wymiana baterii. Konieczna byłaby kontrola pojazdu i wpłata zaliczki w pełnej kwocie wartości akumulatora. Nie dziwię się, łatwo się rozmyślić.

koszty wymiany baterii w renault zoe
Tak wygląda 80 tys. zł + silnik.

Sięgnąłem też po model, który ostatnio opuścił warszawski carsharing, by trafić na rynek wtórny w zwiększonej liczbie sztuk.

Koszt wymiany baterii w BMW i3

BMW i3 na wypasie. Rocznik 2017, przebieg 42 tys. km. Cena? Ponad 90 tys. zł, bateria ma pojemność 94 Ah. W przypadku BMW, przeliczenie z Ah na kWh daje około 33 kWh. Taka sztuka, to przedmiot mojej prośby o wycenę w autoryzowanym serwisie BMW.

koszt wymiany baterii bmw i3

Bez diagnozy, czyli tak naprawdę w ciemno, usługę wyceniono na 4612,50 zł. Tanio, bo to tylko koszt wymiany, części wyceniono na 62 530 zł brutto. Razem około 67 tysięcy zł. To wciąż taniej niż samochód, którego VIN stał się podstawą do sprawdzenia. Ktoś tu mówił, że marki premium są drogie?

W spalinowym też potrafi być drogo

Tak zapewne zaraz napisze ktoś w komentarzach. To prawda, że wymiana silnika w mocnym samochodzie klasy premium, może sięgać niektórych wymienionych wyżej cen. Dlatego sprawdzając przez zakupem używany samochód, należy skupić się na tym, co jest naprawdę drogie. W przypadku samochodów elektrycznych są to baterie. O ile nowe, salonowe egzemplarze, mają zazwyczaj wydłużone terminy gwarancji na baterie, tak zakup używanego egzemplarza może przynieść kosztowną niespodziankę. Koszt wymiany baterii w elektrycznym samochodzie może dwukrotnie przekroczyć jego wartość, a gdy samochód się zestarzeje, ten koszt wcale nie myśli spadać, przepaść się tylko pogłębi. I lepiej z tą myślą przeglądać oferty na rynku wtórnym.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać