Wiadomości / Porady

Przysolił kamperem w wiadukt. Skąd miał wiedzieć, którędy jechać?

Wiadomości / Porady 23.04.2021 269 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 23.04.2021

Przysolił kamperem w wiadukt. Skąd miał wiedzieć, którędy jechać?

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz23.04.2021
269 interakcji Dołącz do dyskusji

Czy to możliwe, że kierowca zapomniał się zainteresować, jaka nawigacja do kampera będzie najlepsza w drodze na urlop?

Wygląda na to, że Google Maps ma pewne wady, gdy jedzie się kamperem. Nie pokazuje wysokości skrajni jezdni, a po ludzku, nie informuje, czy zmieścimy się pod tunelem lub mostem. Osoby świeżo przybyłe do świata caravaningu sprawdzą, jak często należy opróżniać zbiornik pod toaletą, ale o wiaduktach mogą zapomnieć.

Poważny kłopot sprawił sobie kierowca z Poznania. Jak donosi e-poznan.pl, kierowca kampera nie zmieścił się w tunelu pod ulicą Niestachowska. Jego (a może nie jego) kamper praktycznie złamał się na pół.

O czym pamiętać jeżdżąc kamperem?

Wiele internetowych poradników doradzających, jak zachowywać się, gdy jeździ się kamperem, zapomina o sprawie dość podstawowej. Podpowiedzą, jak rozłożyć bagaże, ale nie wskazują, jak właściwie zaplanować drogę. Kampery mają spore rozmiary i właściwy wybór trasy, może okazać się kluczowy. Odpalane z przyzwyczajenia mapy od Google, mogą nie wystarczyć i podróż kończy się jak w Poznaniu.

jak sprawdzić wysokość tunelu
Wygląda na dość niski…

W Polsce i innych europejskich krajach maksymalna wysokość pojazdu z ładunkiem to cztery metry. Kampery nie są aż tak wysokie, co nie znaczy, że nie napotkają utrudnień. Jednym z nich jest oznakowanie wiaduktów i mostów.

Czy 3,5 metra na znaku, to zawsze równo 3,5 metra?

Praktycznie nigdy. Znak B-16, którym należy się zainteresować jadąc kamperem, zakazuje wjazdu pojazdów mierzących więcej niż podana na nim wartość. Ograniczenie ma niestety, bądź stety, margines bezpieczeństwa, w postaci obowiązkowych 50 cm zapasu. Prowadzi to do tego, że kierowcy często próbują, czy się zmieszczą, mimo że z ograniczenia i wymiarów ich pojazdu, wyraźnie wynika, że nie. Potencjalne 50 cm zapasu i możliwość skrócenia sobie drogi, kuszą.

jaka nawigacja do kampera

Wydaje się, że kierowca z Poznania był optymistą. Na zdjęciach z Google Street View widać ograniczenie do 2,2 m wysokości. Model Roller Zefiro Plus jest wysoki na 295 cm. Półmetrowy margines nie wystarczył, tym razem wyższy zestaw nie przeszedł.

Jak takim wypadkom zapobiec? Doświadczeni kierowcy kamperów mówią, że nic nie zastąpi doświadczenia. Na często pokonywanych trasach tym samym samochodem na pewno się przyda. Można się nauczyć, gdzie nasz kamper się zmieści. Lecz co ma zrobić świeżak, który wymarzył sobie urlop w dziczy i w kamperze jednocześnie?

Jaka nawigacja do kampera?

Chyba zawsze warto jest mieć ze sobą stary, dobry atlas, bo dróg może i przybywa, co daje przewagę rozwiązaniom aktualizowanym online, ale niskich wiaduktów raczej nie mnożą się jak grzyby w Tesco. Osoby przyzwyczajone do nawigacji w telefonie mogą skorzystać z aplikacji, które umożliwiają ustawienia typu i wymiarów pojazdu, jakim będą się poruszać na urlopie.

Bezpłatne rozwiązania mogą się nie sprawdzić, choć może nie trzeba będzie sięgać po rozwiązania dla profesjonalistów. Nawigacja od TomTom, z wyznaczaniem tras dla kampera i samochodu z przyczepą może kosztować 1790 zł. Emapa Transport Europa kosztuje ponad 2 tys. zł. Na wypadający raz w roku urlop rozsądniej będzie się wyposażyć w nawigację na smartfona, może to być iGo lub Sygic, ale lepiej doczytać na forach dla wielbicieli tej formy podróżowania po Polsce i świecie, co sprawdzi się najlepiej.

Na pewno warto się przygotować, a nie tylko być optymistą.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać