Lokowanie produktu

Jak wybrać najlepszy samochód elektryczny? Na co zwrócić uwagę?

Lokowanie produktu 22.09.2021 37 interakcji

Jak wybrać najlepszy samochód elektryczny? Na co zwrócić uwagę?

Paweł Grabowski
Paweł Grabowski22.09.2021
37 interakcji Dołącz do dyskusji

Wraz z popularyzacją samochodów elektrycznych wielu dotychczasowych użytkowników samochodów z silnikiem spalinowym zastanawia się jaki model wybrać dla siebie. Podpowiadamy jak wybrać najlepszy samochód elektryczny.

Samochody elektryczne już od dłuższego czasu mogą z powodzeniem pełnić rolę podstawowego samochodu w domu. Mają wystarczające zasięgi, osiągi oraz zbytnio nie odbiegają ceną od tradycyjnych samochodów. Co więcej, w przypadku finansowania często okazuje się, że wysokość miesięcznej raty jest praktycznie identyczna jak w samochodzie spalinowym, a przy dofinansowaniu z rządowego programu Mój Elektryk, może się okazać, że oferta zakupu samochodu elektrycznego jest znacznie atrakcyjniejsza niż zwykłego auta. Jednak wielu klientów nie ma doświadczenia z samochodami elektrycznymi, często słyszała różne mity powielane przez sceptyków i nie wie, na co zwrócić uwagę przy jego wyborze, a boi się zapytać w obawie przed wyśmianiem. Dlatego warto sporządzić sobie listę pozycji, na które warto spojrzeć przy wyborze samochodu elektrycznego.

Podstawową sprawą jest zasięg oraz osiągi samochodu elektrycznego

Bez odpowiedniej pojemności akumulatorów nasze życie z samochodem elektrycznym może być bardzo skomplikowane. Im jest większy, tym lepiej, ale trzeba też wziąć pod uwagę nasz sposób jazdy i liczbę pokonywanych kilometrów, żeby wybrać najlepszą pojemność dla nas. Sprawdźmy to na przykładzie Skody Enyaq iV. Mniejszy zestaw baterii ma pojemność 58 kWh, co przekłada się na zasięg do 412 km mierzonych najbardziej zbliżoną do prawdy metodą WLTP. W zupełności wystarczy to do tygodniowych dojazdów do pracy. Zwłaszcza że według Głównego Urzędu Statystycznego średnio pokonujemy dziennie 37 km. Ta wersja Skody Enyaq iV rozpędza się do 100 km/h w 8,7 s. Jeżeli jednak boimy się, że to nie wystarczy, albo wolimy mieć po prostu, to co w danej chwili jest najmocniejsze, to istnieje wersja 80, której akumulator ma pojemność 77 kWh. Pozwala to na przejechanie do 534 km. Bez obaw można ruszać w dalekie trasy. Sprint do setki zajmuje jej 8,5 s.

Sama pojemność to jednak nie wszystko. Ważne jest również to, w jakim czasie uzupełnimy zasięg. Na szczęście Skoda Enyaq iV daje możliwość ładowania się z mocą do 125 kW, dzięki czemu nie spędzimy pod ładowarką zbyt wiele czasu. Oprócz szybkiego ładowania samochód obsługuje ładowanie ze zwykłego gniazdka. Ponadto użytkownik może zamówić sobie ładowarkę typu wallbox, która pozwoli mu ładować auto z mocą do 11 kW. Ale prawdziwym przebojem jest kabel kosztujący 1 zł, który pełni tę samą funkcję jak wallbox, a jest znacznie tańszy, wystarczy, że ma się gniazdo siłowe w garażu. Można więc podłączyć samochód w nocy do własnego gniazdka i rano znów będzie miał pełny zasięg. Zróbcie tak ze spalinowym samochodem. Sam się magicznie nie zatankuje w garażu.

Jak wybrać najlepszy samochód elektryczny — wielkość ma znaczenie

Dobrze, żeby samochód elektryczny pozwalał na swobodne przemieszczanie się wraz z pasażerami zarówno po mieście, jak i w trasie. SUV segmentu D o długości 4,68 m i rozstawie osi wynoszącym 2,756 m pozwoli na zabranie ze sobą pasażerów i wygodną jazdę na co dzień. Obszerny bagażnik pozwoli się spakować nawet na dłuższy wyjazd. Pasażerowie w trasie docenią brak tunelu środkowego z tyłu i dużą ilość miejsca na nogi. Ponadto nie musimy rezygnować z wyposażenia kosztem większego zasięgu. Nowoczesne auto elektryczne w rodzaju Skody Enyaq iV pozwala na zakup szeregu opcji poprawiających komfort podróżowania. Są takie udogodnienia jak pompa ciepła, sterowanie elektrycznie wygodne skórzane fotele, dach panoramiczny, czy szereg schowków i rozwiązań ułatwiających korzystanie z samochodu.

Bezpieczeństwo to klucz do długiego życia

Nie wyobrażam sobie kupna nowego samochodu, który nie uzyskał bardzo dobrego wyniku w testach zderzeniowych Euro NCAP. Zwłaszcza że wbrew temu, co się zwykło mówić, nie da się tam dostać maksymalnej noty wyłącznie za obecność pikadełek. Samochód musi zapewniać realną ochroną zarówno dla dorosłych jak i dzieci podróżujących autem. Im wyższy wynik procentowy, tym lepiej. Warto sprawdzić, jakie systemy zapewniające bezpieczeństwo samochód ma na pokładzie. Dla przykładu w Skodzie Enyaq iV znajdziemy 9 poduszek powietrznych. Zastanawiacie się pewnie, dlaczego ich liczba jest nieparzysta. Otóż w Skodzie zastosowano dodatkową centralną poduszkę pomiędzy przednimi fotelami. Dzięki temu w razie wypadku pasażerowie mają dodatkową powierzchnię, która chroni ich przed urazami powstałymi w wyniku uderzenia o twarde elementy w samochodzie.

Ale już od dawna mówi się, że oprócz minimalizowania skutków wypadków, należy również zrobić wszystko, żeby ich uniknąć. Dlatego ważne są systemy asystujące kierowcę w rodzaju asystenta pasa ruchu, systemu monitorowania martwego pola, czy systemu Front Assist, który monitoruje pole przed pojazdem i ostrzega przed pieszymi i rowerzystami. Warto sprawdzić, czy na pokładzie znajduje się system automatycznego hamowania w razie zagrożenia, bo ochronił już wiele kierowców przed stłuczką. Przyda się również monitor martwego pola, asystent wyjazdu z miejsca parkingowego oraz aktywny tempomat z funkcją utrzymania pasa ruchu. Przy wyposażeniu poprawiającym bezpieczeństwo nie sposób nie wspomnieć o reflektorach matrycowych, które skutecznie zmieniają noc w dzień.

Ale i tak najważniejszy jest ostatni punkt

Samochód musi się nam podobać. Co znam po kosmicznych osiągach, zasięgu większym o 50 czy 100 km, gdy nie będziemy mogli patrzeć na auto bez poczucia zażenowania. Jakość wykonania, spasowanie, estetyka wnętrza, to wszystko musi się łączyć, żeby samochód nie odrzucał, żeby z przyjemnością się do niego wsiadało. Dlatego dobrze, żeby projektanci podążali za najnowszymi trendami, żeby auto miało dynamicznie narysowane nadwozie, żeby wnętrze było ładne i ergonomiczne.

Jest jeszcze jedna bardzo istotna kwestia

To znaczy, jest bardzo istotna dla mnie, a większość pomyśli pewnie, że to fanaberia. Niestety nic na to nie poradzę. Urzekają mnie świecące grille. Nie mają żadnego praktycznego zastosowania, ale za to wyglądają jak milion dolarów. Znam tylko dwa samochody z takim rozwiązaniem, które jednocześnie są ładne. Są to BMW X6 i Skoda Enyaq IV. Tylko jeden z nich jest elektryczny, więc wybór w moim przypadku byłby prosty.

Jest wspaniały. Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie jak wybrać najlepszy samochód elektryczny, ale na pewno każdy będzie zadowolony jeżeli wybierze Skodę Enyaq iV.

Artykuł powstał we współpracy z marką Skoda.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać