Przegląd rynku

Przegląd z bagietką w tle. Wszystkie francuskie SUV-y i crossovery, jakie możesz dziś kupić

Przegląd rynku 08.09.2022 100 interakcji

Przegląd z bagietką w tle. Wszystkie francuskie SUV-y i crossovery, jakie możesz dziś kupić

Piotr Barycki
Piotr Barycki08.09.2022
100 interakcji Dołącz do dyskusji

Jaki SUV jest najlepszy? Oczywiście, że niemie… a nie, moment, nie tym razem. Tym razem, zamiast maczać wąsa w rosole i prawić motoryzacyjne mądrości z małych miast, wybierzemy się do wielkiego świata. I będziemy sie zajadać bagietkami. 

A w czasie konsumpcji przyjrzymy się szybko wszystkim francuskim crossoverom i SUV-om. Możecie podesłać tę listę osobom, które planują kupić nowego SUV-a, a jednocześnie wciąż twierdzą, że w sumie to poza niemiecką i może koreańską ofertą nie ma z czego wybierać. Jest – i to czasem nawet w naprawdę dobrym stylu.

Żeby było łatwiej, podzielmy wszystko rozmiarowo i tym kryterium się kierujmy.

Mały SUV prosto z Francji:

Czyli takie, które mają mniej niż 4,3 m długości, więc gdyby były zwykłymi samochodami, plasowałyby się gdzieś pomiędzy segmentem B, a segmentem C.

Citroen C3 Aircross

Ok. 415 cm – tyle mierzy sobie jeden z najmniejszych crossoverów w tym zestawieniu. Nie oznacza to jednak, że jest to tanie auto – najtańsza wersja kosztuje 86 850 zł.

Niespodzianka – nawet bazową wersję można zamówić z dieslem 1.5 o mocy 110 KM. Jeśli sięgniemy głębiej do portfela, możemy mieć diesla 120 KM z automatyczną skrzynią. Prawdopodobnie nikt nigdy w Polsce nie zamówił takiej konfiguracji.

Renault Megane E-Tech

renault megane e-tech

4,2 m długości i tylko elektryczna wersja do wyboru. Niestety wynika z tego taki problem, że elektryczne Megane jest piekielnie drogie – najtańsza wersja kosztuje 169 900 zł, a jeśli chcemy czegoś szybszego (220 zamiast 130 KM), to trzeba już wyłożyć na stół minimum 191 900 zł.

To może jednak ten Aircross taki drogi nie był.

Renault Captur

renault captur e tech

Rozsądniejsza cenowo propozycja od Renault. Niecałe 4,2 m długości i start od 81 500 zł. W bonusie – za 4000 zł możemy się cieszyć z instalacji LPG. Do wyboru są nawet silniki benzynowe o mocy 160 KM i hybryda E-Tech.

Średni SUV prosto z Francji:

Czyli zamykamy się w przedziale od 4,3 do 4,6 m. Jesteśmy więc rozmiarowo pełną gębą w segmencie C, sięgając prawie do końca segmentu C kombi.

Peugeot 2008

peugeot 2008

Rzutem na taśmę, bo 2008 ma równo 4,3 m długości i w sumie jest samochodem kompaktowym, tyle że po prostu rozciągniętym w górę. Klientom najwyraźniej jednak to nie przeszkadza i z radością płacą co najmniej 100 700 zł za bazową wersję Active ze 100-konnym silnikiem i manualną przekładnią.

Do wyboru jest wariant elektryczny, ale kosztuje już 171 900 zł.

Citroen C4

citroen c4 test 2021

Wtem! Niby dalej crossover/SUV, ale w trochę mniej typowym wydaniu, czyli z nadwoziem udającym troszeczkę bryłę coupe. Długość? 4,36 m. Cena? Od 81 800 zł.

W gamie silnikowej znajdziemy jednostki benzynowe, diesla (i to z automatem), a także odmianę elektryczną. Ta ostatnia kosztuje tylko 142 400 zł, ale i tak jest nieporównywalnie droższa od odmian spalinowych.

DS 4 Cross

ds 4 na żywo premiera

Możliwe, że najładniejsze auto w całym zestawieniu. Prawdopodobnie dlatego, że jest po prostu zwykłym hatchbackiem z dołożonymi akcentami terenowymi.

4,4 m długości i dość skomplikowany cennik, ale prawdopodobnie najtańsza wersja – 130 KM z automatyczną przekładnią – kosztuje 159 900 zł. Do wyboru jest jeszcze diesel (166 900 zł) oraz PHEV (208 900 zł).

Renault Kadjar

Akapit wspominkowy, bo Kadjar kończy już swoją rynkową karierę i zastępuje go Austral. Jeśli ktoś jednak ma ochotę na Kadjara, to da się złapać coś z zapasów dealerów.

Ceny? W okolicach 120 000 zł powinno się coś znaleźć bez większego wysiłku. A to jednak dość spore auto, bo na parkingu zajmiemy na długość 4,45 m.

Peugeot 3008

dopłaty phev peugeot 3008

Jakoś tak wyszło, że do jednej grupy załapały się dwa samochody marki Peugeot, przy czym ten jest oczywiście większy – niecałe 4,45 m.

Ile będzie nas kosztować 3008? Co najmniej 136 500 zł. Do wyboru, poza jednym silnikiem benzynowym 1.2, jest jeszcze jeden diesel (147 900 zł) i hybryda plug-in (195 300 zł).

Duży SUV prosto z Francji:

Czyli 4,5 metra długości i więcej, przy czym większość tych aut kończy się tam, gdzie kończy się segment C kombi. Mało który duży francuski SUV ma wymiary, które pozwoliłoby mu na parkingu rywalizować np. z Superbem czy Mondeo.

W sumie można to traktować jako spory plus – ludzie kupują coraz mniejsze samochody. Ok, to było trochę na siłę.

Peugeot 408

Najnowszy model w zestawieniu, do tego z dużym (4,69 m), modnym nadwoziem i całkiem ciekawym wyglądem. Pewnie będzie się sprzedawał, aczkolwiek niekoniecznie w tej wersji za ponad 210 000 zł.

Peugeot 5008

Zjeżdżamy z rozmiarem trochę w dół (4,64 m), ale praktyczność będzie pewnie stała na wyższym poziomie, bo nikt się tutaj w żadne coupe nie bawił. Do tego jeśli mamy na to ochotę, w środku upchniemy 7 osób.

Cena? Od 146 200 zł i jak ktoś chce, to może sobie zamówić wersję z dieslem pod maską, nawet z ostatnim w tym segmencie 2.0 BlueHDi.

Renault Arkana

renault arkana e-tech hybryda test jaki suv

Jeszcze trochę z rozmiarem w dół (4,6 m), ale za to znowu w stylu coupe. W rezultacie dostajemy chyba najładniejsze obecnie produkowane Renault, do tego w cenie, która nie urywa głowy – 121 900 zł.

Jak ktoś ma ochotę, to do wyboru jest też wersja hybrydowa 1.6.

Renault Koleos

Kolejny model z tej listy, który tylko czeka na koniec swojej rynkowej kariery i odejście na emeryturę. Europejczycy zresztą – patrząc na wyniki sprzedażowe – niespecjalnie zresztą pokochali to auto.

Ale jeśli ktoś chce iść pod prąd, to proszę bardzo – musi tylko przygotować co najmniej 137 900 zł. Hybryd nie ma, za to jest benzyna 1.33 160 KM z automatyczną przekładnią i diesel 185 KM z napędem na obie osie.

Citroen C5 Aicross

citroen c5 aircross jaki suv

C5 Aircross nie miał takich problemów jak Koleos – sprzedaje się wielokrotnie lepiej, nawet pomimo tego, że jest mniejszy (4,5 m) i niewiele tańszy (128 750 zł).

Zaskakujące, ale to kolejny już model w zestawieniu, który można zamówić z dieslem pod maską (137 250 zł).

Citroen C5 X

citroen c5 x jaki suv

Największy samochód na tej liście, właściwie jedyny z prawdziwego segmentu D. I przy okazji jeden z mniej SUV-owatych w tym towarzystwie, ale niech mu będzie.

Długość C5 X? 4,8 m. Cena? I tutaj dość przyjemna niespodzianka, bo 149 300 zł za duże i dobrze wyposażone w standardzie auto to uczciwa propozycja. Trochę tylko szkoda, że za takie pieniądze dostaniemy silnik 1.2 o mocy 130 KM, a dopłata do 1.6 180 KM wynosi ponad 30 000 zł.

Można też dopłacić 60 000 zł i mieć hybrydę plug-in – wtedy koni pod maską będzie 225.

DS 7

jaki suv

Świeżo po liftingu, z nowym, świetnie wyglądającym frontem i nową nazwą. Przyznaję się przy tym, że długo byłem przekonany, że DS7 jest sporym samochodem, ale jednak nie do końca – jego długość to zaledwie 4,57 m, więc jak ktoś z Golfa kombi zarzuci nam, że niepotrzebnie kupiliśmy takie długie auto, to możemy mu nagadać i wyjść z tego starcia zwycięsko.

Cena? Od 199 900 zł, chyba że jesteśmy pewnymi siebie indywidualistami – wtedy DS zaleca rozpoczęcie konfiguracji od 214 200 zł.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać