Wiadomości

Dostawcy części ostrzegają: unijny plan elektryfikacji pozbawi pracy pół miliona ludzi

Wiadomości 06.12.2021 123 interakcje
Adam Majcherek
Adam Majcherek 06.12.2021

Dostawcy części ostrzegają: unijny plan elektryfikacji pozbawi pracy pół miliona ludzi

Adam Majcherek
Adam Majcherek06.12.2021
123 interakcje Dołącz do dyskusji

Przestawienie przemysłu motoryzacyjnego zgodnie z planem Fit for 55 może oznaczać, że pracę stracą setki tysięcy osób – CLEPA proponuje rozwiązanie.

CLEPA to Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Branży Motoryzacyjnej, które przyjrzało się wpływowi unijnych propozycji dotyczących przesądzenia Europejczyków do samochodów elektrycznych na poziom zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym. Analizę problemu wyłożono w ponad 70-stronicowym raporcie.

Powołując się na dane PwC, CLEPA zwraca uwagę, że producenci samochodów zatrudniają w Europie 1,2 mln pracowników, a dostawcy branży motoryzacyjnej – kolejne 1,7 mln. I jeśli w 2035 r. w Europie zaprzestanie się sprzedawania samochodów z silnikami spalinowymi, to trzeba będzie pożegnać pół miliona z nich.

Część tych miejsc pracy da się uratować

Badacze przyznają, że rezygnacja z układów spalinowych na rzecz elektrycznych będzie oznaczała dodatkowe miejsca pracy, ale ich spodziewana liczba będzie znacznie mniejsza niż wspomniane pół miliona. Na miejsce zwolnionych trzeba będzie zatrudnić jakieś 226 tys. nowych pracowników, wyspecjalizowanych w produkcji podzespołów do aut elektrycznych. Ale to wciąż oznacza brak miejsc pracy dla prawie 275 tys. osób i wcale nie jest powiedziane, że nowe miejsca pracy przy elektrykach zdobędą ci, którzy stracili je przy spalinowcach.

CLEPA zwraca uwagę, że unijny program przewiduje redukcję emisji CO2 do 2030 r. o 55 proc. w porównaniu z 2021 r. Tymczasem gdyby podejść do sprawy z większym rozmysłem, wydłużyć okres sprzedawania samochodów z silnikami spalinowymi, nawet zelektryfikowanych i w ten sposób ograniczyć emisję o 50 proc., obecny poziom zatrudnienia udałoby się utrzymać. I jednocześnie wciąż osiągniętoby lepszy wynik niż zakładane przed wprowadzeniem Fit for 55, 37,5 proc.

Co więcej, według Stowarzyszenia możliwy do realizacji jest wariant, w którym miejsc pracy nawet przybędzie

Według autorów raportu ograniczenie średniego poziomu emisji CO2 do 20 g/km w 2040 r. pozwoliłoby na zachowanie obecnej liczby miejsc pracy, a nawet dodanie kolejnych 200 tys. potrzebnych do rozwoju elektromobilności do 2040 r.

CLEPA sugeruje, że autorzy projektu Fit for 55 powinni zwrócić uwagę na emisję pojazdu w całym cyklu jego życia, z uwzględnieniem procesu produkcji,  a nie wyłącznie tę, która wydostaje się z rury wydechowej. Sugerują głębszą analizę tematu paliw odnawialnych w tym e-paliwa, ale także ostrożniejsze podejście do kwestii społecznych. Zwolnienie 500 tys. pracowników nie pomoże im w odejściu od samochodów spalinowych na rzecz nowych, droższych elektrycznych.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać