Wiadomości

Klamka zapadła – Fiat łączy się z Peugeotem

Wiadomości 18.12.2019 174 interakcje
Adam Majcherek
Adam Majcherek 18.12.2019

Klamka zapadła – Fiat łączy się z Peugeotem

Adam Majcherek
Adam Majcherek18.12.2019
174 interakcje Dołącz do dyskusji

W ciągu najbliższych 15 miesięcy powstanie jeden z największych koncernów motoryzacyjnych świata.

Niby było to wiadome już od końca października, ale dopiero dziś w serwisach prasowych PSA i FCA pojawiły się oficjalne komunikaty o podpisaniu przez Carlosa Tavaresa i Mike’a Manleya umowy o połączeniu obu firm. 

Nowy koncern stanie się czwartym największym producentem samochodów na świecie.

Jeszcze nie zdecydowano jak się będzie nazywał. Za to bazując na ostatnich wynikach obu firm wyliczono, że będzie produkował 8,7 miliona aut rocznie. To oznacza, że wskoczy za plecy Grupy Volkswagena, Toyoty i Renault-Nissana. I wyceniony na 46 miliardów dolarów będzie wart więcej niż Ford.

3,7 miliarda euro oszczędności rocznie.

Cały proces łączenia ma być przeprowadzony w ciągu najbliższych 12 do 15 miesięcy i będzie kosztował 2,8 miliarda euro. Ten koszt warto ponieść, bo będzie oznaczał roczne oszczędności na poziomie 3,7 miliarda euro. 

40 proc. z tej kwoty przypadnie na oszczędności wynikające ze współdzielenia platform dla nowych modeli. Drugie tyle mają dać wspólne zakupy podzespołów, a pozostałe 20 proc. – połączenie działów marketingu, IT, administracji i księgowości oraz logistyki. 

Póki co nie ma mowy o zamykaniu fabryk ani o restrukturyzacji zatrudnienia. A trzeba pamiętać, że oba koncerny zatrudniają w sumie ok. 400 tys. osób i zapewne chociażby wspomniane połączenie działów będzie niosło zmiany w zatrudnieniu. 

Eksperci zwracają uwagę, że ta transakcja może przynieść wiele korzyści obu firmom, ale nie rozwiązuje wszystkich problemów.

FCA skorzysta z nowoczesnych platform PSA – Francuzi zaczynają sprzedawać swoje elektryki, dopracowali też modele PHEV, co pozwoli na obniżenie średniej emisji CO2 modeli koncernu z Włoch. PSA natomiast zyska dostęp do amerykańskiego rynku, na którym FCA radzi sobie świetnie sprzedając samochody marek Ram i Jeep. Nie bez znaczenia są też z pewnością wyniki FCA w Ameryce Łacińskiej. 

Jednak połączenie firm nie załatwia problemu słabych wyników obu w Chinach. Do tego eksperci zwracają uwagę, że wciąż będzie im brakowało marek premium z prawdziwego zdarzenia, na których zarabia się najlepiej. 

W komunikatach prasowych zabrakło informacji ile na połączeniu obu firm zarobił Tymon opracowując nową gamę modelową FCA-PSA. Ale już chyba się wyjaśniło za co odpalił tę nową giełdę.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać