Wiadomości

FSA? PCA? Koncern Fiata może połączyć się z Peugeotem. To będzie gigant

Wiadomości 30.10.2019 583 interakcje
Adam Majcherek
Adam Majcherek 30.10.2019

FSA? PCA? Koncern Fiata może połączyć się z Peugeotem. To będzie gigant

Adam Majcherek
Adam Majcherek30.10.2019
583 interakcje Dołącz do dyskusji

FCA nie ustaje w poszukiwaniach partnera, z którym zwiększy swoje szanse na przetrwanie na rynku. Teraz atakuje Peugeota. 

Jeszcze wczoraj rzecznik prasowy francuskiego koncernu pytanie o rozmowy z włosko-amerykańskim konkurentem skwitował stwierdzeniem, że „nie komentuje rynkowych plotek”. Tymczasem dziś o 8 rano z serwisu prasowego Grupy PSA przyszedł jeden z najkrótszych komunikatów prasowych, jakie kiedykolwiek widziałem:

Following recent reports on a possible business combination between Groupe PSA and FCA Group, Groupe PSA confirms there are ongoing discussions aiming at creating one of the world‘s leading automotive Groups.

Francuzi potwierdzają w nim, że faktycznie są prowadzone rozmowy na temat stworzenia jednego z największych podmiotów w sektorze motoryzacyjnym. 

Dla nikogo nie jest tajemnicą, że chodzi o rozmowy pomiędzy PSA i FCA.

O tym, że włosko-amerykański koncern potrzebuje partnera do rozwoju mówił wprost już poprzedni prezes koncernu – Sergio Marchionne. I intensywnie szukał odpowiedniego partnera – robił podchody pod GM i Grupę Volkswagena, przez moment mówiło się nawet o możliwości wykupienia FCA przez Hyundaia. Następca Marchionnego – Mike Manley – kontynuował poszukiwania partnera i w maju wyglądało na to, że jest szansa na połączenie z Renault, ale FCA w czerwcu wycofało swoją ofertę. Jako przyczynę podano „niesprzyjające warunki polityczne we Francji”.

Wygląda na to, że te warunki znacznie się poprawiły.

Francuski rząd ma mniej do powiedzenia w PSA niż w Renault, co pewnie ułatwia rozmowy. W radzie nadzorczej ma dwóch członków, ale o połowę mniej głosów niż rodzina Peugeot i chiński partner koncernu – Dongfeng Motor Group.

Połączenie sił obu koncernów zdaje się mieć wiele sensu.

Mają mocno zróżnicowane portfolio produktów i odnoszą sukcesy na różnych rynkach. FCA radzi sobie świetnie w Stanach Zjednoczonych sprzedając z powodzeniem Jeepy i dostawcze Ramy. Za to nie bardzo może się pochwalić sukcesami w Europie – skromne gamy Fiata, Alfy Romeo i Maserati nie bardzo mają szansę sprostać konkurencji na bardzo dojrzałym rynku. 

Za to PSA z Peugeotem, Citroenem, DS-em i Oplem jest drugim największym producentem samochodów na naszym kontynencie i podbija rynek kolejnymi crossoverami, do których dokłada modele elektryczne. I już w ubiegłym roku prezes Tavares zapowiedział, że chce wrócić na rynek amerykański. Sieć dealerska FCA mogłaby mu to zadanie ułatwić.

Oba koncerny mogłyby również wesprzeć się w walce o rynki, na których dotąd nie osiągnęły sukcesu. 

Żaden z nich nie podbił dotąd skutecznie Chin. PSA straciło tam w pierwszej połowie 2019 r. już 302 miliony euro, FCA też zalicza spadki – w drugim kwartale tego roku w regionie Azji i Pacyfiku sprzedało o 34 proc. mniej aut niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Na szczęście odbiło sobie na wyniku w Ameryce Łacińskiej, szczególnie w Brazylii, gdzie lideruje w rankingach sprzedaży. 

FCA i PSA nie najlepiej radzą sobie też w Indiach.

W tym ogromnym kraju z jednym z najszybciej rosnących rynków motoryzacyjnych, Grupa Fiata ma zaledwie 85 punktów sprzedaży i w drugim kwartale tego roku sprzedała zaledwie 4 tys. samochodów, co oznacza prawie 45 proc. spadku w zestawieniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Dla porównania – lokalne Maruti Suzuki ma w kraju 1328 punktów dealerskich. 

Jednak FCA wciąż odniosło na tamtejszym rynku większy sukces niż PSA – Francuzi wycofali się stamtąd w latach 90., próbowali wrócić z Peugeotem w tym stuleciu, ale pogrzebali plany ponownie w 2012 r. Sedany i hatchbacki z lwem na masce okazały się zbyt drogie dla tamtejszej klienteli. W kwietniu Francuzi zapowiedzieli, że spróbują jeszcze raz – w przyszłym roku zaatakują rynek z Citroenem, a od 2021 r. mają co roku prezentować nowy model przygotowany z myślą o tamtejszych klientach.

Ocenia się, że nowy twór powstały z połączenia obu koncernów byłby warty jakieś 50 miliardów dolarów.

Zwarcie szyków pozwoliłoby na racjonalizację wydatków na badania i rozwój i ograniczenie kosztów produkcji. Prace nad rozwojem samochodów elektrycznych, postępującą autonomicznością i ogólnie walka o utrzymanie konkurencyjności pochłania ogromne ilości pieniędzy. Taki krok byłby pewnie bardzo pożądany przez dążących do maksymalizacji zysków inwestorów. 

A czy przyniesie korzyści klientom?

Jeśli w wyniku połączenia sił FCA i PSA będą budować jeszcze lepsze modele w sensownych cenach, to chyba nikt nie będzie miał nic na przeciwko. A że jeszcze trudniej będzie je rozróżnić pod względem zachowania na drodze – a kogo to obchodzi…

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać