Wiadomości

Europa? Nie słyszałem. Polski ranking listopada 2022 to triumfalny pochód marek z Azji

Wiadomości 01.12.2022 17 interakcji

Europa? Nie słyszałem. Polski ranking listopada 2022 to triumfalny pochód marek z Azji

Piotr Barycki
Piotr Barycki01.12.2022
17 interakcji Dołącz do dyskusji

Toyota Corolla, a potem długo, długo nic – to tyle, jeśli chodzi o najpopularniejsze nowe samochody w Polsce w tym roku. Ale spokojnie, jest i masa zaskoczeń. 

Dane opublikowane przez SAMAR za okres od stycznia do listopada tego roku nie pozostawiają właściwie żadnych wątpliwości – Toyota, a w szczególności Toyota Corolla, wygrywa. Nie ma raczej szans, żeby ktokolwiek zagroził Japończykom ani w klasyfikacji marek, ani klasyfikacji modeli.

Tym bardziej, że Corolla to wcale nie koniec.

Najpopularniejsze nowe samochody w Polsce – przyjrzyjmy się szybko markom

Ale to będzie trochę nudne, bo podium jest właściwie ustawione już od jakiegoś czasu. Za cały 2022 r. wygląda to obecnie mniej więcej tak:

  1. Toyota – 63 240 sprzedanych egzemplarzy
  2. Skoda – 35 852
  3. Kia – 30 425
  4. Volkswagen – 25 834
  5. Hyundai – 24 060
  6. BMW – 20 477
  7. Dacia – 17 822
  8. Mercedes – 17 688
  9. Audi – 16 666
  10. Ford – 13 968

I na tym kończy się pierwsza dziesiątka. Potem jest Renault, Volvo, Opel, Peugeot i Mazda, ale z bardzo niewielkimi szansami na wejście do pierwszej dziesiątki do końca roku.

Listopadowe zestawienie marek wyglądało natomiast tak:

  1. Toyota – 3802
  2. Skoda – 2040
  3. Kia – 1659
  4. Volkswagen – 1480
  5. Hyundai – 1480
  6. Audi – 1102
  7. Dacia – 869
  8. BMW – 788
  9. Mercedes – 721
  10. Ford – 569

Znowu – małe szanse, że coś się zmieni nawet w obrębie top 10. Może Mercedes zamieni się miejscami z Dacią, a może Audi dogoni Mercedesa. To tyle. Pierwsze trzy miejsca są natomiast rozdane – w sumie to nawet pierwszych pięć.

Najbardziej niesamowicie robi się jednak w zestawieniu konkretnych modeli.

Toyota Corolla lifting
Ciągle czekasz, a samochód zdążył już przejść lifting

Na pierwszym miejscu jest Corolla i to z wynikiem 1230 egzemplarzy sprzedanych w samym tylko listopadzie – auto z drugiego miejsca ma 704 sprzedane sztuki. Corolla w tym roku sprzedała się też w liczbie 18 715 egzemplarzy w sumie i na pewno zgarnie na koniec koronę – auto z drugiej pozycji to tylko niecałe 11 tysięcy sprzedanych sztuk.

Co jednak liczy się poza Corollą i sprzedawało się najlepiej w samym listopadzie? Yaris Cross zajął drugie miejsce i jest o tyle ciekawy, że prawdopodobnie odpowiada częściowo za zakopanie C-HR. Tego drugiego modelu do tej pory sprzedano 7684 sztuki (9 miejsce), ale w listopadzie już w ogóle mu nie poszło – 183 sztuki i odległe, 26 miejsce. Niewiele dalej, bo na 28. miejscu jest Corolla Cross (5 sztuk mniej), która dopiero co weszła do sprzedaży. Toyota będzie się bardzo musiała postarać przy kolejnej odsłonie C-HR, żeby nie zjadła go wewnętrzna konkurencja.

Co dalej? Skoda Octavia, która jednak w rocznym rozrachunku może nie zmieścić się nawet do top 3. Potem jest Kia Sportage (top 3 całego roku jak do tej pory) i… kolejne Toyoty – Yaris i RAV4. Yaris to przy tym w całym 2022 r. drugi najpopularniejszy samochód, a Kia Sportage – trzeci.

Dalej mamy RAV4 (top 5 w 2022) i Duster (top 4, ale walka trwa). A potem…

… potem pojawia się Hyundai i30. Auto, o którym mało kto mówi i mało kto pisze, a ludzie po prostu idą do salonu i go kupują – i to przez cały rok, bo i30 jest drugim najpopularniejszym autem kompaktowym w naszym kraju (nie zgadzam się na nazywanie Octavii kompaktem). Ciekawe, jak wpłynie na decyzje kupujących usunięcie z gamy jednostki wolnossącej.

wersja i30 N

A potem mamy całą serię przykładów, że SUV/crossover wygrywa z prawie wszystkim. Najpopularniejszy model grupy VAG poza Octavią? Volkswagen T-Cross na miejscu 9. Przed Fabią i całą resztą. Chętniej nawet kupujemy T-Roca niż Sandero.

Dalej, kolejno, Tucson, Kamiq, Karoq i Aygo, ale Aygo X. W listpadzie kupiliśmy zresztą więcej Karoqów niż Superbów, więcej Q5 i Q3 niż A3 i A6 oraz więcej Arkan niż Clio. No chcemy te SUV-y, czego byśmy nie próbowali powiedzieć.

Ciekawie wyglądają też losy niektórych klasycznych samochodów od Volkswagena. W listopadzie chętniej kupowaliśmy chociażby Arteona niż Passata, choć w skali roku raczej tego nie zauważymy. Kompletnie też przestaliśmy się interesować Golfem, który zajął miejsce numer 46 – tuż nad T-Crossem, ale zdecydowanie poniżej np. Volkswagena… Taigo. Aż trudno się dziwić, że przyszłość Golfa jest dość pochmurna.

Daleki Wschód zjadł polski rynek. Nie da się udawać, że jest inaczej.

W rankingu marek w pierwszej piątce właściwie na pewno znajdzie się Toyota (z olbrzymią przewagą), Skoda, Kia, Volkswagen i Hyundai. W klasyfikacji marek będzie jeszcze bardziej azjatycko, bo jeśli utrzymają się obecne wyniki, to w top 5 będą 4 (!) azjatyckie samochody. W top 10 natomiast – 8.

Tak właśnie zagłosowaliśmy portfelami. Albo może do tego właśnie skłonili nas europejscy producenci.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać