Wiadomości

Czy elektryczny hamulec ręczny jest niezgodny z polskim prawem? – pyta poseł

Wiadomości 18.10.2018 42 interakcje
Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz 18.10.2018

Czy elektryczny hamulec ręczny jest niezgodny z polskim prawem? – pyta poseł

Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz18.10.2018
42 interakcje Dołącz do dyskusji

Coraz więcej samochodów, zamiast tradycyjnej dźwigni hamulca ręcznego, ma przycisk. Elektryczny hamulec ręczny ma być bardziej bezpieczny, ale poseł Krzysztof Sitarski zastanawia się, czy takie rozwiązanie jest zgodne z polskim prawem. Wystosował w tej sprawie interpelację do ministra infrastruktury.

W swojej interpelacji, poseł Sitarski zauważa, że podstawowe i wymagane warunki techniczne samochodów zapisane są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Według nich, pojazd samochodowy powinien być wyposażony w hamulec roboczy, awaryjny i postojowy.

W paragrafie 14 tego rozporządzenia zapisano:

2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego, z możliwością:
a) regulowania intensywności hamowania,
b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z możliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką;

3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z możliwością:
a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia,
b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy;
wyposażenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeżeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.

Czy elektryczny hamulec ręczny jest więc zgodny z przepisami?

Elektryczny hamulec postojowy (EPB) obsługiwany jest przy pomocy przycisku pozwalającego na zaciągnięcie i zwolnienie blokady hamulców. W przeciwieństwie do klasycznego hamulca sterowanego ręcznie, nie da się dozować jego siły.

Proszę o informację, czy producenci samochodów mogą stosować hamulce postojowe typu elektrycznego? Czy elektryczny hamulec postojowy może pełnić funkcję hamulca awaryjnego i/lub postojowego? – pyta poseł.

Poseł zauważa także, że zgodnie z paragrafem 15, pkt. 1 wspomnianego wyżej rozporządzenia, hamulce pojazdu powinny zachowywać wymaganą sprawność niezależnie od drgań i wpływów atmosferycznych, na jakie są narażone w normalnych warunkach eksploatacji. Tymczasem zdarza się, że EPB ulega awariom przy mrozie lub przegrzaniu układu hamulcowego, a wówczas hamulce mogą ulec zablokowaniu.

Czy planowane są zmiany w wymaganiach dotyczących hamulców określone w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia? – dopytuje poseł Sitarski.

Na razie odpowiedzi ze strony ministerstwa infrastruktury jeszcze nie ma.

Przepisy mówią jedno, życie pokazuje co innego.

Wydaje się, że posłowi nie chodzi o to, aby zakazać sprzedaży samochodów z elektrycznymi hamulcami. Chodzi o to, by pokazać absurdy i poniekąd archaiczność polskich przepisów.

Na przykład VW XL1 w Polsce był zarejestrowany bez bocznych lusterek, co również nie było zgodne z obowiązującym prawem. Audi e-tron w ogóle nie będzie miał lusterek bocznych, które zostaną zastąpione kamerami. Podobnie jak Lexus ES, chociaż na razie tylko na rynku japońskim. W Polsce zabroniona jest też rejestracja samochodów innych niż zabytkowe z drzwiami przednimi otwieranymi do tyłu – ale widuje się w Polsce kilka egzemplarzy Rolls-Royce’ów, jak choćby Phantom Drophead Coupe, z drzwiami otwieranymi kropka w kropkę jak w Syrenie 104 i wcześniejszych.

Wszystko wskazuje na to, że często przymyka się oko na niecałkowitą zgodność pojazdów wyprodukowanych przez duże koncerny z rozporządzeniami o warunkach technicznych. Ale spróbujcie wyprodukować jakiś pojazd samodzielnie i go zarejestrować. Wtedy o żadnym przymknięciu oka na przepisy nie mogłoby być mowy.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać