Wiadomości

80-tonowy zestaw z ciężarówką elektryczną – oto przyszłość szwedzkich lasów

Wiadomości 07.07.2022 27 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 07.07.2022

80-tonowy zestaw z ciężarówką elektryczną – oto przyszłość szwedzkich lasów

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk07.07.2022
27 interakcji Dołącz do dyskusji

Elektryczna ciężarówka nadaje się do przewożenia naprawdę ciężkich ładunków. Trzeba tylko wybrać odpowiedni sprzęt. Scania radzi sobie z wysoko zawieszoną poprzeczką.

Przejście z indywidualnej motoryzacji spalinowej na elektryczną będzie – delikatnie mówiąc – trudnym zadaniem. Póki co wygląda na to, że nie ma przed tym jednak ucieczki. W pewnym momencie w życie wejdzie odpowiednie prawo i koniec, trzeba będzie się dostosować. Kto nie będzie miał dostępu do ładowarki albo pieniędzy na auto elektryczne, po prostu pójdzie na przystanek autobusowy.

Z samochodami ciężarowymi nie pójdzie tak łatwo

Transport nie może ot tak przestawić się na elektryczność. Konieczność częstego ładowania pojazdów, które z założenia są dalekobieżne, kolejki do ładowarek, paraliże podczas niskich temperatur… to tylko wierzchołek problemów, które powstaną, gdy elektryfikacja ciężarówek zostanie przeprowadzona za szybko i pochopnie. Efekt? Puste półki w sklepach.

Inżynierowie pracują jednak nad ciężarówkami, które nie wymagają tankowania oleju napędowego (ciekawe, czy po ładowaniu akumulatorów do pełna przydrożne zajazdy też będą oferować kierowcom obiad gratis). Pewnymi sukcesami może się tu pochwalić Scania.

W Szwecji właśnie pojawiła się elektryczna ciężarówka do przewozu drewna

elektryczna ciężarówka scania

Scania dostarczyła ją firmie SCA, czyli największemu prywatnemu właścicielowi lasów w tym wielkim i silnie zalesionym państwie. Bezemisyjne poruszanie się wśród przyrody jest podwójnie ważne.

Jak na razie, egzemplarz będzie przechodził testy. Zanim trafi do służby, czyli będzie wozić drewno między terminalem drzewnym w Gimonas a papiernią w Obbola, zostanie dokładnie sprawdzona przez instytut badawczy. Celem jest porównanie efektywności takiego transportu w stosunku do konwencjonalnych ciężarówek z silnikiem Diesla. Sprawdzane zostaną m.in. zużycie energii i koszty eksploatacji.

Elektryczna ciężarówka może pociągnąć naprawdę duży ładunek

Łączna masa zestawu może sięgnąć 80 ton, choć ze względu na szwedzkie przepisy, tak ciężki pojazd może jeździć tylko po drogach prywatnych (których w wielkich lasach firmy SCA na pewno nie brakuje). Na trasach publicznych można naładować tyle drewna, by całość ważyła 64 tony.

Gdy testy dobiegną końca i elektryczna ciężarówka trafi do służby, będzie pokonywała 30 kilometrowy odcinek w tą i z powrotem między terminalem a papiernią sześć razy, od poniedziałku do piątku między 7 rano a 17. Jedna runda ma trwać 75 minut, w ten czas wliczony jest już rozładunek i załadunek. Ładowarka o mocy 180 kW zostanie ustawiona w papierni.

Pozostaje nam trzymać kciuki za testy. Technologia elektrycznych ciężarówek musi się rozwinąć, bo przejścia „na prąd” i tak nie unikniemy.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać