Historia

Czy istniała Skoda Favorit sedan? Oto ostateczne wyjaśnienie prosto z Instagrama

Historia 18.04.2022 735 interakcji
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 18.04.2022

Czy istniała Skoda Favorit sedan? Oto ostateczne wyjaśnienie prosto z Instagrama

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski18.04.2022
735 interakcji Dołącz do dyskusji

Skoda Favorit Sedan – legendarny pojazd, który kiedyś zaistniał na jednym zdjęciu w internecie i rozpalił wyobraźnię graciarzy. Czy istniała? Tak, ale nie. Odpowiedź znalazłem na Instagramie.

Wszystko zaczęło się od tego zdjęcia sprzed kilku lat:

skoda favorit sedan

Zdjęcie przedstawia zniszczenia po bombardowaniu w Syrii. Dziwny samochód zwrócił uwagę wielu osób, które zaczęły dociekać, czy rzeczywiście istniała Skoda Favorit w wersji sedan. Oczywiście że istniała, powie ktoś patrząc na to zdjęcie, o czym tu gadać? Problem w tym, że fabryka Skody wypiera się istnienia takiej wersji. Owszem, przyznają się do stworzenia jednorazowego prototypu Favorita sedan, ale uznano go za nierokującego – więcej blachy przy znikomych możliwościach podniesienia ceny. Ogólnie nieopłacalne.

Widać zresztą, że ten syryjski sedan i ten prototyp są zupełnie inne. Słupek, wysokość klapy, linia otwarcia, to wszystko nie pasuje. Zatem oczywiście syryjski Favorit Sedan nie był produkcją fabryczną.

Z pomocą przyszło instagramowe konto „carsrob”

Poszło oczywiście o podatki. Import Skód Forman, czyli Favoritów kombi do Syrii był obłożony bardzo wysokimi podatkami, ponieważ owe Formany uznawano za samochody osobowe, a nie użytkowe. Wymyślono więc trik: gotowa Skoda Forman jechała do znanej czeskiej firmy Metalex (pamiętamy ją m.in. z Favorita kabrio), gdzie odcinano górną część dachu i wspawywano tylną szybę z hatchbacka, tyle że na stałe. Wszystko razem obkładano czarnym plastikiem i powstawała Skoda Forman MTX Pick-up, czyli samochód jak najbardziej ciężarowy, w ogóle nie mający nic wspólnego z osobowym, tu pan patrzy, pickup czy nie? No ciężarówka! Podatek nienależny!

W ten sposób do Syrii wyeksportowano całkiem sporo Skód Forman. Jeździły sobie one radośnie po syryjskich ulicach w dobrych czasach przedwojennych i były na tyle popularne, że powstały firmy, które zaczęły do nich produkować tylne klapy. Jak wiadomo, pickup z podwójną kabiną to po prostu sedan, tyle że bez tylnej klapy. Jak mu się tę klapę dołoży, to powstaje całkiem inna wersja nadwozia.

MTX przebudował w ten sposób ponad 1000 Favoritów

Bardzo wiele z nich doczekało się w Syrii osobnej zabudowy, często z klapą pod kolor. Niektóre poszły na złom w oryginale:

Zdjęcie z fanpage Skoda Favorit Poland, autor nie podpisał się

W oryginale u MTX-a opuszczała się cała burta. W Syrii przerabiano to, dorabiając klapę z zawiasami.

I cyk, Skoda po syryjsku

Akurat na zdjęciu, które zrobiło karierę, załapała się Skoda z długą plastikową klapą tylną, ale były różne wersje – krótka klapa, krótka ze spoilerem, zostawiony plastik wokół szyby albo usunięty, różnie to bywało ponieważ to wszystko miało charakter produkcji raczej amatorskiej. W każdym razie jak to często bywa z dziwnymi wersjami samochodów, szło o to, żeby nie napychać rządowej kasy podatkami. Natomiast uważam, że gdyby to było w Polsce, to zamiast sedana, z tego pickupa robiono by kombi, nakładając na niego plastikową nadstawkę z mocowaniem tylnej klapy, ale bez okien z boku, i wszyscy byliby zachwyceni, tak jak byli zachwyceni Polonezem Cargo.

Dziękuję za połknięcie tej dawki bezużytecznej wiedzy motoryzacyjnej. Możecie wracać do konsumpcji ciast.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać