Wiadomości

Wraca historyczna marka: wkrótce znów zatankujemy pod logo CPN

Wiadomości 14.08.2018 140 interakcji
Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz 14.08.2018

Wraca historyczna marka: wkrótce znów zatankujemy pod logo CPN

Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz14.08.2018
140 interakcji Dołącz do dyskusji

Mało kto pewnie sądził, że jeszcze kiedykolwiek zatankuje na stacji z logo CPN. Tymczasem Orlen właśnie ogłosił, że CPN wraca!

Należę do osób, które dość dobrze pamiętają CPN. Pamiętam czasy, kiedy podjeżdżałam z tatą żukiem na „cepeen”, pamiętam kolejki, pamiętam ten zapach benzyny. Pamiętam też frustrację kierowców, kiedy podjeżdżała cysterna i trzeba było czekać, bo stacja podczas dostaw była zamykana.

A to wszystko pod charakterystycznym logotypem.

Czy znów zatankujemy na CPN?

Wszystko wskazuje na to, że tak. Jak donosi „Business Insider”, PKN Orlen planuje uruchomienie stacji paliwowej pod historycznym logo CPN jesienią, najprawdopodobniej w październiku. Ma być umiejscowiona na warszawskiej Pradze.

Decyzja wiąże się z chęcią zabezpieczenia charakterystycznego logo. Pojawiły się bowiem próby przejęcia praw do niego. Nie wiadomo jednak przez kogo.

Najlepsze tradycje wzornictwa z lat 60.

Logo marki zaprojektował Ryszard Bojar wraz z Jerzym Słowikowskim i Stefanem Solikiem w 1967 roku. Znak miał pokazywać sylwetkę dystrybutora paliwa, stworzonego z połączonych liter C i P. Między nimi pojawiało się N, w tzw. przestrzeni negatywnej.

Bojar zaprojektował także spójny system identyfikacji wizualnej (ze Słowikowskim i Solikiem w latach 1978–1980 oraz Andrzejem Antoniukiem i Joanną Bojar-Antoniuk w latach 1990–1992), który nigdy nie został w pełni wdrożony. Głównie za sprawą małych lokalnych stacji, które nie chciały w pełni poddać się instrukcjom z centrali.

Pomimo tego logo CPN jest nadal jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich znaków handlowych. Używane było do 1999 roku, ale ostatni logotyp zniknął znad wejścia do centrali przy ul. Pankiewicza w Warszawie dopiero pod koniec 2014 roku.

CPN był tak charakterystyczny i tak bardzo utożsamiany ze stacjami paliw, że do dziś wiele osób określa je mianem „cepeenów”.

CPN zniknęły w 2000 roku.

Centrala Produktów Naftowych została powołana do życia 14 sierpnia 1944 roku. Rok później działało już 26 stacji benzynowych CPN, których średnia pojemność zbiorników wynosiła 6000 l, a średnia sprzedaż roczna 41 000 l paliwa. W 1999 roku CPN dysponował 1400 stacjami paliw oraz flotą niemalże 600 cystern.

W maju 1998 r. rząd zdecydował o utworzeniu narodowego koncernu naftowego z połączenia Centrali Produktów Naftowych CPN S.A. i Petrochemii Płock S.A. W 2000 r. marka CPN została zastąpiona przez markę Orlen.

Powrót do korzeni.

Decyzja Orlenu, chociaż tłumaczona próbą ochrony praw do logo, ma też spore znaczenie sentymentalne. W chwili, kiedy w Polsce powstają kolejne muzea PRL czy knajpy stylizowane na te czasy, decyzja o ożywieniu CPN i to na warszawskiej Pradze, wydaje się być biznesowym strzałem w dziesiątkę.

I chociaż na pewno nie będzie już to to samo, to na pewno u wielu osób obudzi wspomnienia z młodości.

 

 

 

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać