Wiadomości

Citroen wchodzi w rynek czterokołowców z elektrycznym Ami. Prawo jazdy nie będzie potrzebne

Wiadomości 27.02.2020 129 interakcji
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 27.02.2020

Citroen wchodzi w rynek czterokołowców z elektrycznym Ami. Prawo jazdy nie będzie potrzebne

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski27.02.2020
129 interakcji Dołącz do dyskusji

We Francji nadal popularne są mikrosamochody, którymi można jeździć bez prawa jazdy. Kawałek tego tortu chce ugryźć Citroen.

Ligier, Aixam, Grecav, Microcar – samochody, czy raczej „czterokołowce” tych marek regularnie spotyka się na francuskich ulicach. To całkiem spory rynek, bo w warunkach francuskich te śmieszne pojazdy mają sporo sensu. Bardzo łatwo się je parkuje, mało palą, podatki są bardzo niskie lub w ogóle ich nie dotyczą, a po stronie wad można zapisać głównie tylko dwa miejsca i żenująco niską moc, która nie pozwala przekroczyć 45 km/h. Rzecz w tym, że w warunkach ciasno zabudowanych miasteczek francuskich to właściwie w niczym nie przeszkadza. Ważne, żeby czymś się toczyć i żeby nie padało na głowę.

Mikrosamochody próbują być stylowe

Rzadko im to jednak wychodzi, z nielicznymi wyjątkami, jak opisywane niedawno przez mnie Casalini. Tymczasem Citroen uznał, że popsuje trochę szyki producentom mikrosamochodów i przedstawi najbardziej stylowego czterokołowca – nazwano go Ami, na cześć popularnych w latach 60. modeli Ami6 i Ami8, bazujących na Citroenie 2CV. To produkcyjna wersja pokazywanego niedawno konceptu Ami One.

samochód bez prawa jazdy

Jakieś dane techniczne?

O nich Citroen mówi niewiele, skupiając się na aspekcie stylu i nowoczesności. Oczywiście Ami jest w pełni elektryczny i można go naładować do pełna w 3 godziny, korzystając ze zwykłego gniazdka elektrycznego. Tajemnica tkwi w bardzo małej pojemności akumulatorów, wynoszącej zaledwie 5,5 kWh. Podano także zasięg: wyniesie on do 70 km, przy maksymalnej prędkości 45 km/h. Jest to więc pojazd do powolnego kruzingu po miasteczku, w żadnym razie nie nadający się na trasę. Ale wątpię, by nabywcom to przeszkadzało. Raczej będą się cieszyć, że mogą go szybko naładować, łatwo zaparkować, no i że tak fajnie wygląda.

samochód bez prawa jazdy
To chyba tył

A jak wygląda?

Podobnie do konceptu. Najciekawszy element to drzwi otwierane na odwrót: z jednej strony normalnie, z drugiej – pod prąd, jak w Syrenie 104 Rolls-Royce Wraith. Boczne szyby otwierają się przez przesunięcie fragmentu do góry, co stanowi nawiązanie do 2CV. Długość Ami to 2,41 m, szerokość – 1,39 m, a ta kapsuła na kołach zawróci rysując koło o średnicy zaledwie 7 metrów. Przed pasażerem znajduje się miejsce na walizkę, ale przewidziano też schowek za fotelami. Siedzenie pasażera nie przesuwa się, bo nie musi.

Post-production : Astuce Productions

Producent nie ukrywa, że stawia na klientów wybierających wynajem długoterminowy, podając od razu stawki w euro dla rynku francuskiego: 20 euro za miesiąc przy pierwszej wpłacie 2644 euro i 48 miesiącach wynajmu. Można też kupić sobie ten pojazd za 6000 euro i poddać go indywidualizacji. Citroen Ami będzie również dostępny w carsharingu o nazwie Free2Move – 9,90 euro za miesiąc (subskrypcja) i 0,26 euro za minutę jazdy.

samochód bez prawa jazdy
wow personalizacja dużo

Ami trafi na rynki tylko kilku krajów

Nie ma wśród nich Polski. Są: Hiszpania, Włochy, Francja, Belgia, Portugalia i Niemcy. Dziwne, że nie ma Holandii, Holendrzy uwielbiają takie wynalazki. Trudno więc powiedzieć, jaką homologację dostałby taki Ami u nas – może faktycznie mógłby być czterokołowcem lekkim?

samochód bez prawa jazdy

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać