Wiadomości

Wyciekły zdjęcia pierwszego elektrycznego SUV-a BMW – modelu iX3

Wiadomości 14.05.2020 15 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 14.05.2020

Wyciekły zdjęcia pierwszego elektrycznego SUV-a BMW – modelu iX3

Adam Majcherek
Adam Majcherek14.05.2020
15 interakcji Dołącz do dyskusji

BMW z pomocą iX3 potwierdza, że ma zupełnie inny pomysł na samochody elektryczne niż VW.

Klaus Bischoff – główny stylista Volkswagena – stwierdził ostatnio, że samochody elektryczne dają producentom życiową okazję do zmiany podejścia do projektowania wnętrza pod względem użyteczności, czy stylizacji nadwozia. 

Elektryczność pozwala na kompletnie odmienną aranżację kabiny i projektowanie pojazdów kompletnie innych, niż te, które znamy od lat. Oczywiście są pewne ograniczenia, chociażby wynikające z praw fizyki, ale jednak nie trzeba już planować miejsca na silnik pod maską, czy zbiornik paliwa pod tylną kanapą. 

BMW poszło drogą, którą wybrało też PSA.

Pamiętam jak podczas prezentacji nowego 208 Francuzi opowiadali, że klienci nie potrzebują wyróżniać się na ulicy nietypowymi samochodami. Że elektryczność traktują jako po prostu kolejny rodzaj napędu. Silnik benzynowy, Diesla, albo elektryczny – to tylko źródło napędu. Dlatego nie ma sensu rozdzielać modeli na spalinowe i elektryczne. 

BMW również zakłada, że w przyszłości każdy model, niezależnie od tego, czy będzie miał napędzane przednie, tylne, czy wszystkie koła, będzie mógł mieć napęd elektryczny. A iX3 zdaje się to potwierdzać.

Po raz pierwszy, w koncepcyjnej wersji zobaczyliśmy je w 2018 r. 

Już wtedy wyglądało jak po prostu kolejna odmiana X3. Można by obstawiać, że to po prostu oszczędna, spalinowa wersja X3 EfficientDynamics. Trudno byłoby zgadnąć, że nie ma silnika spalinowego i całą podłogę zapchaną akumulatorami.

Pierwszymi, którzy spróbują BMW iX3, będą klienci z Chin. To stamtąd wyciekły zdjęcia produkcyjnej wersji auta, które ma się pojawić w salonach w lipcu tego roku.

Auto na chiński rynek produkuje konsorcjum Brilliance-BMW. 

iX3 w podstawowej wersji wyposażenia ma być napędzane przez silnik elektryczny o mocy 286 KM, z momentem obrotowym 400 Nm. Napędzane mają być koła tylnej osi, a 74 kWh energii zgromadzone w akumulatorach, ma wystarczyć na przejechanie 440 km (według normy NEDC). Według informacji z Chin, akumulatory będzie można ładować na ładowarkach o mocy do 150 kW. 

Podobnie jak wersja koncepcyjna, iX3 od zwykłego X3 różni się niewiele.

Ma zoptymalizowane pod względem aerodynamiki zderzaki, zamknięty grill i „pełne” koła. Pod tylnym zderzakiem zaprojektowano coś na kształt dyfuzora z dokładkami, które aż się proszą o wstawienie końcówek wydechu. Tylko nie ma do czego. 

Póki co u nas BMW stawia na hybrydy plug-in, których liczba ciągle rośnie. Czekamy na dzień, w którym i u nas wprowadzi pierwszego elektrycznego SUV-a. Być może nie spieszy się, podchodząc do tematu podobnie jak Toyota.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać