Ciekawostki

Znacie takie BMW? Ja też nie. BMW Bertone Freeclimber to ciekawe dziwadło

Ciekawostki 23.02.2023 51 interakcji

Znacie takie BMW? Ja też nie. BMW Bertone Freeclimber to ciekawe dziwadło

51 interakcji Dołącz do dyskusji

Przedstawiam BMW Bertone Freeclimber. Właściwie to jest to Bertone Freeclimber z silnikiem BMW. Poza logotypami Bertone oraz BMW, to w sumie wygląda znajomo, prawda? Nic dziwnego – zasadniczo jest to japońska konstrukcja marki Daihatsu.

Wydawało mi się, że o marce BMW wiem już całkiem sporo. Pracowałem przez kilka lat w BMW Trends, poznałem w tym czasie ludzi, auta, ciekawostki. Nóż mi się w kieszeni otwiera, kiedy widzę jak ktoś znowu odgrzebuje historię BMW E32 z 16-cylindrowym silnikiem, albo gdy po raz kolejny widzę materiał o ukrytym BMW E31 M8. Widziałem już chyba wszystko. Ale, żeby istniało coś takiego, jak Bertone Freeclimber z całą paletą silników BMW, to nie wiedziałem…

Bertone Freeclimber – co to jest?

BMW Bertone Freeclimber to w dużym skrócie Daihatsu typoszeregu F7/F8 z silnikami BMW sygnowane logo włoskiego studia projektowego. Bazy danych z częściami samochodowymi podają, że auto powstawało od czerwca 1989 do grudnia 1993. Co ciekawe do wyboru był nie jeden, a kilka silników BMW. Freeclimber miał być luksusowym pojazdem odpowiadającym na wysublimowane gusta Europejczyków, dlatego auta były świetnie wyposażone – tapicerka była obszyta skórą, była klimatyzacja oraz elektryczne szyby.

Bertone Freeclimber

Pod maską Freeclimbera były dwie jednostki benzynowe M20 w trzech wersjach oraz jeden diesel. Pierwszy benzyniak miał pojemność 2.0. Drugi również był dwulitrowy, ale doposażony w katalizator. Trzeci, najciekawszy motor, to B27, czyli tzw. ETA. Wszystkie trzy miały moc 95 kw. W cenniku był również model wyposażony w najsłabszy silnik M21 2.4 TD o mocy 85 kw.

Bertone Freeclimber

Na Freeclimbera natrafiłem przeglądając fejsbukowy Marketplace. Pojawiło się tam ogłoszenie sprzedaży samochodu „BMW BARTONE FREECLIMBER 2.5 tds”. Egzemplarz pochodzi z 1990 r. i auto prawdopodobnie ma pod maską silnik 2.4 M21. Dlaczego? Ponieważ 2,5-litrowy diesel M51 pojawił się dopiero w 1991 r. (w BMW E34), do E36 trafił jeszcze dwa lata później. Poza tym na masce jest napis „Powered by BMW td”, a nie „tds”. Bertone ma, zdaniem sprzedającego, oryginalny przebieg 55 tys. km i jest pozbawione korozji. Samochód został przywieziony z Hiszpanii i ma pełne wyposażenie, a nawet sterowanie zawieszeniem (cokolwiek to znaczy).

Bertone Freeclimber

Samochód został wystawiony za 90 tys. euro, ale Facebook często zmienia waluty i prawdopodobnie chodziło o kwotę w złotówkach. Chciałem zadzwonić i dopytać, ale niestety ogłoszenie zniknęło. Tak czy siak, Bertone Freeclimber faktycznie powstawał, a logo BMW na masce, to nie jest fantazja prywatnego właściciela. Mówi się, że X5 to był początek podwyższonych, uterenowionych BMW… a tu coś takiego. W późniejszych latach (1994 – 1999 r.) powstawał jeszcze Freeclimber 2. Miał krótszy rozstaw osi (F7/F8 było oferowane w dwóch rozstawach – stąd dwa określenia), poszerzenia nadkoli i tym razem jeden silnik, o pojemności 1.6.

Bertone Freeclimber

Fot. Facebook/autor ogłoszenia (użyte jednorazowo zgodnie z prawem cytatu)

Czytaj również: 

Oto polski Nissan Patrol ze Svalbardu. Czarne tablice prawie pod Biegunem Północnym

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać