Klasyki / Wiadomości

Berliet T100 z wystawy Retromobile to zabytkowy gigant. Waży 50 ton!

Klasyki / Wiadomości 01.02.2019 48 interakcji
Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz 01.02.2019

Berliet T100 z wystawy Retromobile to zabytkowy gigant. Waży 50 ton!

Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz01.02.2019
48 interakcji Dołącz do dyskusji

Zobaczyć na żywo Berlieta T100 to prawdziwa gratka dla miłośników klasycznej motoryzacji. Pierwszy raz tę gigantyczną ciężarówkę zaprezentowano w Paryżu i do tego miasta właśnie wraca. Będzie jedną z gwiazd Retromobile 2019.

Ciężarówkę Berliet T100 zaprezentowano po raz pierwszy 62 lata temu na Paryskim Motor Show. Nie pojawiła się jednak w głównej hali z bardzo prozaicznej przyczyny – po prostu była za duża.

Wówczas była to największa ciężarówka na świecie.

Powstały jedynie 4 egzemplarze Berliet T100, do dziś zachowały się tylko dwa. Pierwszy powstał w 1957 r., drugi rok później, a dwa kolejne – w 1959 r. Zbudowano je by transportowały po pustyniach maszyny wykorzystywane do wydobywania ropy. Berliet mógł przewieźć ciężary o masie nawet 50 ton – i tyle samo ważył.

Trzy z czterech wyprodukowanych aut miały napęd 6×6, a jedno 6×4. Każde miało 15 m długości, 5 m szerokości i tyle samo wysokości.

T100 napędzany był silnikiem Cummins V12 o pojemności 24,25 litra i mocy 700 KM. Imponująca moc nie przekładała się jednak na imponujące osiągi – trudno się dziwić biorąc pod uwagę masę Berlieta. Ciężarówka mogła się rozpędzić jedynie do 34 km/h.

Tym razem zmieści się w hali.

Na szczęście teraz, jak widać na zdjęciu z miejsca imprezy umieszczonym na twitterowym koncie Michelina, przygotowano odpowiednio dużą halę, która będzie w stanie pomieścić tę gigantyczną ciężarówkę. Francuski producent opon ma powód do dumy – w latach 50. zaprojektował gumy do tego pojazdu. Każda miała średnicę 2,2 metra i metr szerokości!

Droga z Lyonu, gdzie na co dzień znajduje się to auto, nie była łatwa do pokonania. Oczywiście samochód nie mógł dotrzeć do celu o własnych siłach. Wyzwanie przewiezienia T100 podjęła firma Transports Premat, dysponująca odpowiednim sprzętem. Konwój miał 40 m długości i był eskortowany przez kilka samochodów i motocykli. Pojazdy pokonały 500-kilometrową trasę nocami, niejednokrotnie przemieszczając się całą szerokością drogi. Jak się można domyślić wymagało to szczegółowego planowania i uzyskania odpowiednich zezwoleń. I z pewnością wzbudzało zachwyt mieszkańców wszystkich miejscowości położonych wzdłuż trasy przejazdu.

Retromobile 2019 odbędzie się w dniach 6-10 lutego. Jeśli będziecie wtedy w okolicach Paryża, warto się tam wybrać. Nie tylko dla tej wyjątkowej ciężarówki.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać

Autoblog na Instagramie

Autoblog na Instagramie