Wiadomości

Elektryczne Audi Q4 e-tron oficjalnie. Do wyboru SUV albo Sportback

Wiadomości 14.04.2021 147 interakcji

Elektryczne Audi Q4 e-tron oficjalnie. Do wyboru SUV albo Sportback

Piotr Barycki
Piotr Barycki14.04.2021
147 interakcji Dołącz do dyskusji

W związku z tym, że to już chyba n-ta premiera tej pary modeli, skupmy się na suchych faktach.

A zacznijmy przewrotnie i na pierwszy ogień niech pójdzie…

Cena Audi Q4 e-tron.

Minimum 41 900 euro (Sportback jest o 2000 euro droższy), przynajmniej jeśli będziemy kupować w Niemczech. To sprawia, że za Q4 e-tron trzeba będzie zapłacić równowartość około 190 000 zł.

Tym samym jest to najtańszy e-tron w gamie Audi (duży e-tron kosztuje co najmniej 308 400 zł), ale jeśli chodzi o ofertę spalinową, to Q4 e-tron plasuje się w okolicach Audi Q5, od którego jest zauważalnie mniejszy. Tyle tylko, że na Q5 nigdzie nie dostanie się rządowych dopłat, a na Q4 e-tron – jak najbardziej.

Sprzedaż na europejskich rynkach ma się rozpocząć jeszcze w czerwcu tego roku.

Wymiary i pojemność bagażnika.

Do wyboru będą dwie wersje nadwoziowe – zwykły SUV i Sportback (na zdjęciu powyżej). Obie odmiany mają taką samą długość – 4,59 m, czyli o około 9 cm mniej niż spalinowe Audi Q5. Na szerokość Q4 e-tron będzie sobie mierzyć 1,86 m, z kolei wysokość w najwyższym punkcie wyniesie 1,63 m. Rozstaw osi – 2,76 m.

Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, to zwykłe Q4 e-tron ma zaoferować od 520 do 1490 l, natomiast Sportback – od 535 do 1460 l. Za Q4 e-tronem można też ciągnąć przyczepę o masie do 1000 lub 1200 kg – ta druga wartość obowiązuje w przypadku wersji z napędem na obie osie.

Audi Q4 e-tron – układy napędowe.

Wyłącznie elektryczne, oczywiście.

Bazową jednostką Audi Q4 e-tron ma być odmiana Q4 35 e-tron, z zestawem akumularów o pojemności użytkowej 52 kWh, mocą 170 KM i momentem obrotowym 310 Nm. Taki napęd ma zapewnić przyspieszenie do 100 km/h w 9 sekund i zasięg do 341 km (Q4 e-tron) lub 349 km (Sportback). Prędkość maksymalna ograniczona jest do 160 km/h.

Poziom wyżej znajdzie się Q4 40 e-tron. Tutaj dostajemy już większy pakiet akumulatorów (77 kWh użytkowej pojemności) i mocniejszy układ napędowy – 204 KM i 310 Nm. Większej różnicy w przyspieszeniu nie ma (8,5 s), ale za to zasięg wynosi maksymalnie 520 km. Maksymalna prędkość pozostaje taka sama. Co ciekawe, Audi w swojej tabeli dla tej wersji nie podaje parametrów dla Sportbacka, co może oznaczać, że będzie one oferowany wyłącznie w najsłabszej i najmocniejszej wersji.

Na szczycie gamy umieszczony zostanie natomiast wariant Q4 50 e-tron quattro. Też ma pakiet akumulatorów o pojemności 77 kWh, ale zamiast jednego silnika wykorzystuje dwa. Sumarycznie daje to moc na poziomie 299 KM, co pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 6,2 s. Zasięg? Maksymalnie 488 (Q4 e-tron) lub 497 km (Sportback). Q4 50 ma też wyższą prędkość maksymalną – 180 km/h.

Jest jeszcze jedna dość istotna różnica między mocniejszymi a słabszymi wersjami. Q4 35 można ładować z maksymalną mocą 7,2 kW (AC) lub 100 kW (DC). Odmiany z większymi zestawami akumulatorów oferują odpowiednio 11 kW i 125 kW.

Gdyby ktoś był przy tym ciekawy, ile ważą takie pakiety akumulatorów, to ten mniejszy składa się z ośmiu modułów i ma masę 350 kg. Większy składa się z 12 modułów i ma masę 500 kg. Przekłada się to na masę całego auta (ale bez kierowcy) od 1890 kg do 2140 kg. Niemało…

A co z wnętrzem?

O wnętrzu był już cały osobny tekst – wliczając to grafiki schowków.

Klienci będą mieli teraz trudny wybór.

W końcu niby Sportback powinien być mniej praktyczny, ale w teorii ma większy bagażnik (bez składania kanapy) i większy zasięg. Do tego chyba lepiej wygląda, choć akurat to raczej pojedynek z kategorii „które auto nie-podoba się mniej”.

Ale gdybym miał się zakładać, to obstawiam, że Sportbacków będzie na drogach wyraźnie więcej niż zwykłego wariantu. Zobaczymy, co powiedzą wyniki sprzedaży za kilka czy kilkanaście miesięcy.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać