TechMoto / Wiadomości

Po co stać na czerwonym świetle. Audi podpowie, jak jechać, żeby zdążyć na zielone

TechMoto / Wiadomości 20.02.2019 28 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 20.02.2019

Po co stać na czerwonym świetle. Audi podpowie, jak jechać, żeby zdążyć na zielone

Piotr Szary
Piotr Szary20.02.2019
28 interakcji Dołącz do dyskusji

Tzw. zielona fala to przyjemne i stosunkowo rzadko występujące zjawisko, pozwalające poruszać się po mieście praktycznie bez zatrzymywania się na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Większość z nas doświadcza raczej czegoś przeciwnego, czyli czerwonej fali – ale system GLOSA może być tym, czego potrzebujemy.

GLOSA to skrót od Green Light Optimized Speed Advisory. Chodzi tu więc o podpowiadanie kierowcy, z jaką prędkością ma jechać, by trafiać na zielone światła na każdym skrzyżowaniu. Brzmi dobrze, a jak wygląda w praktyce?

Punkt 1: kup Audi.

W chwili obecnej GLOSA działa tylko w samochodach Audi. Nie musi to być model prosto z salonu, ponieważ niektóre auta z rocznika 2017 też są już kompatybilne z nową technologią. Ale jest jeszcze jeden haczyk: obecnie system działa tylko w Stanach Zjednoczonych, choć można się spodziewać, że prędzej czy później trafi też na Stary Kontynent.

GLOSA w zasadzie nie jest pomysłem tworzonym od zera, a jedynie rozwinięciem stosowanego już przez Audi systemu TLI (Traffic Light Information), który wskazuje kierowcy, jak długo jeszcze będzie się świecić czerwone światło.

Jak to w ogóle działa?

GLOSA korzysta z technologii V2I (Vehicle-to-Infrastructure), dzięki której jest w stanie komunikować się z sygnalizacją świetlną. System jest w stanie określić pozycję samochodu i ocenić, z jaką prędkością powinniśmy się poruszać, by nie trzeba się było zatrzymywać na skrzyżowaniu.

Nie oznacza to oczywiście, że system zaleci jazdę z prędkością 169 km/h, by zdążyć na zielonym – całość ma działać także w oparciu o dane odczytywane ze znaków z ograniczeniami prędkości. Może się więc okazać, że w niektórych przypadkach i tak nie uda się uniknąć krótkiego postoju – trudno bowiem oczekiwać, by system kazał nam poruszać się tempem staruszka z balkonikiem.

A w Polsce by to działało?

Teoretycznie tak, przynajmniej w niektórych miejscach. W Polsce istnieją już bowiem skrzyżowania (w Warszawie nawet kilkadziesiąt), które mogłyby oferować podobną funkcjonalność. Mogłyby, ponieważ obecnie jest ona wyłączona ze względu na brak zapotrzebowania na tego typu komunikację.

I to będzie darmowe, tak?

Nie. Przynajmniej nie spodziewałbym się tego patrząc po ceny obowiązujące w Stanach Zjednoczonych. GLOSA wymaga wykupienia abonamentu Audi connect PRIME, co kosztuje 199 dol. na okres 6 miesięcy lub 499 dol. na 1,5 roku. Obecnie system oferowany jest w modelach A6, A7, A8 i Q8, choć wspomniany TLI można też mieć choćby w A4.

Audi GLOSA sygnalizacja świetlna

Testy w Europie są już prowadzone, więc to kwestia czasu, kiedy nowe rozwiązanie pojawi się też na naszym rynku. Pytanie jest jedno: czy ktoś włączy na czas komunikację sygnalizacji świetlnej z samochodami, czy trzeba będzie na to czekać latami?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać