Wiadomości

Odświeżone Audi e-tron: wśród nowości wydajniejszy akumulator i większy zasięg

Wiadomości 29.11.2019 21 interakcji
Piotr Barycki
Piotr Barycki 29.11.2019

Odświeżone Audi e-tron: wśród nowości wydajniejszy akumulator i większy zasięg

Piotr Barycki
Piotr Barycki29.11.2019
21 interakcji Dołącz do dyskusji

Aczkolwiek zmiany trzeba nazwa raczej symbolicznymi. Choć pewnie wymagały z inżynierskiego punktu widzenia sporo pracy. 

Nowe Audi e-tron – zasięg zwiększony o… 25 km.

I to na papierze. W praktyce powinniśmy się spodziewać pewnie nieco niższego bonusu. W sumie – ponownie: w teorii – Audi e-tron z rocznika 2020 powinno przejechać na jednym ładowaniu do 436 km, podczas gdy do tej pory maksymalny zasięg wersji 55 Quatro wynosił 409 km. Ceny na szczęście nie uległy zmianom. Jednocześnie do oferty, obok 55, dołączy zapowiedziana wcześniej słabsza odmiana – 50. Jej zasięg, według WLTP, wyniesie maksymalnie 336 km, a zestaw silników elektrycznych pozwoli na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,8 s. Ładowanie będzie mogło oczywiście odbywać się z wykorzystaniem szybkich ładowarek i w takim przypadku (przy ładowarce 120 kW) ładowanie od zera do 80 proc. powinno zająć ok. pół godziny.

O dziwo młodsza i mniej praktyczna wersja e-trona, czyli Sportback, w której zastosowano już odświeżone rozwiązania, zachowa zasięgową przewagę nad SUV-em. W przypadku wersji Sportback 55 Quattro maksymalny teoretyczny zasięg wynosi 446 km. Czyli jednak nie takie złe są te SUV-y coupe!

Skąd większy zasięg? Wcale nie z większego zestawu akumulatorów.

A z, nazwijmy to, optymalizacji. Zestaw akumulatorów ma wprawdzie taką samą pojemność sumaryczną (95 kWh), natomiast pojemność efektywna wynosi teraz 86,5 kWh (wcześniej 83,6 kWh).

Poprawiono też system chłodzenia, który skuteczniej odprowadza teraz nadmiar ciepła, jednocześnie zużywając mniej energii i – przynajmniej według Audi – gwarantując możliwość szybkiego ładowania, długi okres życia akumulatorów i powtarzalną wydajność w sytuacjach mocniejszego obciążenia. Usprawniony został również system rekuperacji – zarówno w trakcie tzw. żeglowania, jak i podczas hamowania.

Nowością wpływającą na poprawienie zasięgu ma być też nowy system pozwalający niemal całkowicie odłączyć przedni silnik elektryczny, czyniąc z Audi e-trona auto tylnonapędowe. Oczywiście w momencie, kiedy kierowca będzie potrzebował większej mocy, drugi silnik elektryczny zostanie natychmiast uruchomiony.

I jak teraz Audi e-tron wypada na tle konkurencji?

Audi e-tron sprzedaż

Biorąc pod uwagę wymiary e-trona (4,9 m), konkurencja… nie jest zbyt liczna. Jaguar i-Pace ma zaledwie 4,68 m długości. Mercedes EQC – 4,76 m. Tesla Model X jest z kolei wyraźnie dłuższa (5,04 m), aczkolwiek według cyklu pomiarowego WLTP powinna przekroczyć 500 km. Pytanie jest jednak standardowe – na ile teoretyczne kalkulacje pokryją się z faktycznym zapotrzebowaniem na energię? W końcu czasem deklaracje boleśnie rozmijają się z praktyką

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać