Samochody używane

Audi A4 B5 za 193 tys. zł. Skąd taka cena? Stąd, że ma prawie 1000 KM

Samochody używane 14.10.2019 266 interakcji
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 14.10.2019

Audi A4 B5 za 193 tys. zł. Skąd taka cena? Stąd, że ma prawie 1000 KM

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski14.10.2019
266 interakcji Dołącz do dyskusji

Wpadłem na ciekawe ogłoszenie. Poczułem się jak w najlepszych czasach Maxi Tuningu.

Bardzo mocne i bardzo szybkie Audi były wówczas na topie, podobnie jak zawody na 1/4 mili. Pewnie wszyscy wiedzą o co chodzi: start, 400 metrów przyspieszania i meta. Niezbyt wymagające dla kierowcy, za to wymagające nieskończonych pokładów koni mechanicznych. Audi za sprawą swojego solidnego napędu na 4 koła były wdzięczną bazą do modyfikacji. Niezwykłym S4 (stylizowanym na RS4) ścigał się założyciel Stowarzyszenia Sprintu Samochodowego Arkadiusz Oziębło. O ułamki sekund na ćwierćmilowym dystansie walczył z nim niejaki Walery „Walery-S4”, a w klasie diesli w kłębach czarnego dymu do mety pędził Marek Staszewski w Audi 200 quattro napędzanym silnikiem V10 TDI z Touarega. To były czasy!

Te czasy przypomniały mi się, kiedy zobaczyłem to niezwykłe Audi A4/S4

Niezwykłość jego polega na tym, że chyba każdy jego element mechaniczny zbudowano od nowa. Zamiast wykorzystać popularne w Audi silniki widlaste V6 i V8, układ napędowy zbudowano w oparciu o silnik VR6. Było to o tyle trudne, że taki silnik jest długi, a cały musi się zmieścić przed przednią osią. To stawia duże wyzwania jeśli chodzi o układ chłodzenia. Ze zdjęć widać, że silnik rzeczywiście ledwo się mieści, a napęd rozrządu umieszczono za nim. Próbuję sobie przypomnieć, jakie auto miało wzdłużne VR6 w grupie VW. Touareg, Q7 i Phaeton. Żaden z nich nie miał wprawdzie pojemności 3,0 l, ale co do zasady taka konfiguracja istniała.

audi a4 b5 tuning

Tu jednak z oryginalnego silnika wiele nie zostało, bo został uturbiony turbosprężarką tak ogromną, że pewnie może nadmuchać ze 3 bary ciśnienia doładowania. Oczywiście to wymusiło zbudowanie całego układu korbowego od nowa – korbowody, tłoki, wałki rozrządu i inne elementy pochodzą z półki „performance”. Przy 2,76 bara moc sięga 975 KM. Dokładnie tyle, ile potrzeba, żeby rozwinąć przepisowe 140 km/h na autostradzie.

Samochód został zbudowany w roku 2013

Jest o nim nawet obszerny wątek na Racingforum. Było to – a być może nadal jest – najmocniejsze VR6 w Polsce. Wydaje mi się, że nawet miałem kiedyś przyjemność porozmawiać chwilę z jego właścicielem. Jak widać, A4 nie podzieliło losu wielu projektów tuningowych i nadal istnieje, tyle że w międzyczasie tuning i wyścigi ćwierćmilowe trochę straciły na znaczeniu.

audi a4 b5 tuning

Byłoby niezwykle ciekawe porównanie osiągów takiego A4 z osiągami BMW M8, które stówę robi w 3,2 s. Na razie możemy porównać ceny. Za Audi sprzedająca życzy sobie 193 tys. zł. To sporo jak na A4 B5, ale niewiele jak na samochód o mocy 975 KM, którym można jeździć po ulicy. BMW za nowiutkie M8 żąda od 730 tys. zł wzwyż. I znowu auto używane wydaje się bardziej atrakcyjne niż nowe. Oczywiście do czego poza wyścigami na 1/4 mili może przydać się 975 KM, dociec nie umiem – ale doceniam dobre mody, kiedy je widzę.

audi a4 b5 tuning

Zdjęcia zamieszczone za zgodą sprzedającej. Pobrano z Autobooster.weebly.com

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać