Wiadomości

Jakie będzie ostatnie spalinowe Audi A4? Czy RS4 będzie elektryczne? Wieści na temat A4 B10

Wiadomości 25.05.2021 75 interakcji

Jakie będzie ostatnie spalinowe Audi A4? Czy RS4 będzie elektryczne? Wieści na temat A4 B10

Paweł Grabowski
Paweł Grabowski25.05.2021
75 interakcji Dołącz do dyskusji

Audi A4 generacji B10 zadebiutuje już za 2 lata. Będzie ostatnim A4 z napędem spalinowym. Postęp nie oszczędzi nawet RS4, które też będzie elektryczne. 

Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że A4 generacji B10 będzie ostatnią spalinową aczwóreczką, bo Audi zapowiedziało, że od 2030 roku wszystkie A4 i A6 będą elektryczne. Nic dziwnego więc, że kwestie napędu i zastosowanych rozwiązań budzą wiele emocji. Dzięki doniesieniom prosto z Ingolstadt wiemy już, że następna generacja A4 będzie powstawać na dwóch różnych platformach. Wersje z silnikami spalinowymi oraz z układami hybrydowymi będą oparte o dotychczasową platformę MLB. Natomiast wersje elektryczne powstaną na PPE (Premium Platform Electric – najlepsza nazwa w dziejach). Na tej samej platformie powstanie nowy elektryczny Macan. Spalinowe A4 nadal będzie występować jako kombi i sedan. Silniki będą występować w układzie mild hybrid oraz plug-in. Podobno nie znajdziemy już wersji wyłącznie benzynowych, bez jakiegokolwiek wspomagania prądem. Dostępne będą wersje z napędem na przód i napędem quattro.

audi a4 b10

Audi A4 B10 postawi na elektryczność

Wersje elektryczne będą maksymalnie podobne do wersji z silnikami spalinowymi. Będzie można rozróżnić je po innej osłonie chłodnicy – prawdopodobnie zamiast grilla typu mesh Audi zastosuje gładką, jednolitą osłonę. Wersje elektryczne mają być liftbackami, co jest trochę pozbawione sensu, ponieważ liftbackiem jest model A5. Nowa generacja A4 ma tylko nieznacznie urosnąć w stosunku do B9. Zastosowanie układów hybrydowych wymusiło wprowadzenie zmian konstrukcyjnych w tylnej części auta żeby pomieścić akumulatory litowo-jonowe o pojemności 14,4 kWh. Ten sam występuje obecnie w hybrydowych wersjach Audi A6, A7 i Q5. Pozwala na przejechanie około 70 km wyłącznie na prądzie. Spekuluje się, że Audi zwiększy ten dystans do około 100 km tak żeby konkurować z nowym Mercedesem klasy C. Wersje spalinowe będą wykorzystywać 48-woltową instalację elektryczną.

audi a4 b10

Najważniejszym silnikiem w nowym A4 będzie dwulitrowa, turbodoładowana jednostka o oznaczeniu EA888. Obecnie trwają prace nad dostosowaniem jej do założeń normy Euro 7. Prawdopodobnie pożegnamy się z manualnymi przekładniami. Zgodnie z doniesieniami, klienci będą mieli do wyboru 7-biegową skrzynię dwusprzęgłową (DSG) i 8-biegową skrzynię z przekładnią hydrokinetyczną. Zastosowanie automatycznych skrzyń pozwoli uzyskać lepszą emisję szkodliwych substancji. Przekładnia manualna niestety w tym przeszkadza.

Co ze sportową wersją A4 generacji B10, czyli Audi RS4?

Następna generacja będzie występować jako hybryda oraz elektryk. Do silnika V6 o pojemności 2,9 l, który znajduje się w obecnej generacji, zostanie dodany silnik elektryczny, dzięki czemu nowy układ ma być znacznie mocniejszy niż obecny. Podobnie jak teraz, RS4 będzie występować wyłącznie w nadwoziu typu kombi, czy też raczej Avant – jak woli nazywać go Audi. Niemiecki producent planuje również RS4 w wersji wyłącznie elektrycznej na platformie PPE. Prawdopodobnie nowa odmiana otrzyma dopisek E-Tron. Spekuluje się, że może nie występować jako kombi, tylko jako liftback dla większego odróżnienia od odmiany spalinowej. Wersja elektryczna ma nie odstawać od hybrydowej wersji RS4 swoimi osiągami. Czyli spalinowa będzie musiała bardzo dużo palić, by odwiedzać stacje paliw z podobną częstotliwością, co elektryczna ładowarki.

Jakoś tak mi się zrobiło smutno.

Używane Audi A4 B6 (2000-2006) – usterki, awarie, problemy. Na co uważać?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać