Wiadomości

Hybrydowe Audi A3 Sportback przejedzie 78 kilometrów na prądzie. Poznaj kwiat jego sekretu

Wiadomości 30.09.2020 38 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 30.09.2020

Hybrydowe Audi A3 Sportback przejedzie 78 kilometrów na prądzie. Poznaj kwiat jego sekretu

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz30.09.2020
38 interakcji Dołącz do dyskusji

Ujawniam trzy sekrety Audi A3 Sportback 40 TFSIe, które będzie hybrydą typu plug-in.

To nie jest tak, że producenci kłamią podając zasięg na prądzie swoich hybryd typu plug-in. Jeśli w katalogu wyczytamy, że samochód przejedzie 50 km korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego, to pewnie realnie wyciągnie się z niego 35-40 kilometrów i niekoniecznie jest to wina samochodu.

Jestem przekonany, że w Peugeocie 3008 mógłbym dobić w pobliże deklarowanego zasięgu, gdyby tylko zaistniały właściwe warunki atmosferyczne, a ja jechałbym mega oszczędnie. Zresztą raz nawet tak jechałem, gdy nie chciało mi się kolejny raz dolewać paliwa do jego malutkiego zbiorniczka i nawet osiągnąłem sukcesy w zużyciu paliwa. Lecz do czego my tu zmierzamy, w tym przydługim i mocno dygresyjnym wstępie?

Do Audi A3 Sportback, które będzie teraz też hybrydą typu plug-in i deklaruje, że na samym prądzie przejedzie aż 78 kilometrów. A to już nie w kij dmuchał. Tylko, czy dmucha w dobry kij?

audi a3 2020 test
To jest zwykłe, wyłącznie spalinowe Audi A3 Sportback 35 TFSI.

Audi A3 Sportback 40 TFSIe – hybryda typu plug-in

To pełna nazwa tej wersji Audi A3. Ładna, chwytliwa i zawiera tę super literkę e na końcu. Sprawia ona, że w teście homologacyjnym to Audi zużywa śmieszną ilość paliwa, a tym samym emituje z rury wydechowej śmiesznie mało dwutlenku węgla. Zużycie paliwa określono na 1,4-1,5 litra na każde sto kilometrów. I to Audi faktycznie może tyle go zużyć, oczywiście, jeśli startujemy z pełnymi akumulatorami i przejedziemy dokładnie tyle, ile przejeżdża się w trakcie homologacyjnego testu.

Podobne wartości wychodzą producentom, którzy deklarują znacznie mniejszy kilometrowy zasięg na prądzie, choć dystans homologacyjny jest ten sam. Jeśli Audi tak daleko może zajechać na prądzie, to paliwa powinno zużywać jeszcze mniej. Gdzie więc tkwi sekret Audi A3?

Audi A3 Sportback 40 TFSIe
A to już Audi A3 45 TFSIe Sportback hybryda typu plug-in.

Faktyczny zasięg na prądzie Audi A3

Tkwi on oczywiście w rządowych dopłatach do zakupu niskoemisyjnych samochodów. W Niemczech, oprócz dopłat do samochodów elektrycznych, dopłaca się także do hybryd typu plug-in. Łącznie, od państwa i samochodowego dealera, można dostać 6 750 euro, a gdy cena pojazdu mieście się w przedziale między 40 a 65 000 euro, należy się już tylko 5 625 euro.

To już mamy w sumie dwa sekrety, niska emisja dwutlenku węgla i rządowe dopłaty. Z ich powodu witamy na rynku ten hybrydowy pojazd i dzięki nim ma szansę na bardzo dobrą sprzedaż. Pozostaje nam sekret trzeci – co zrobiło Audi, że ich samochód kompaktowy, ma jechać na prądzie aż tak daleko.

Podane 78 kilometrów to zasięg uzyskany według dużo bardziej liberalnej procedury NEDC. Zasięg według obecnie stosowanej procedury WLTP, w informacji prasowej znalazł się nieco niżej. Nie wiem dlaczego, bo 67 kilometrów (według WLTP), wstydu na pewno nie przynosi.

Z tego wszystkiego zapomniałem napisać, jak szybka i wspaniała będzie ta wersja Audi A3. Właściwie już wam to napisałem na przykładzie wersji 35TFSI, ale niech wam będzie, proszę, oto informacje o tej hybrydzie.

Audi A3 Sportback 40 TFSIe – dane techniczne

Audi kontynuuje ofensywę elektromobilności i przedstawia nowy model. A nie, to nie ten fragment tekstu z presskitu. Wrzućcie sobie później to zdanie napisane kursywą w Google, tak na koniec dnia. Zobaczycie, kto lubić przeklejać informacje prasowe. To zdanie jest tak ładne, że na pewno ktoś z niego skorzysta.

Teraz będzie nudno, możecie już przestać czytać.

Audi A3 Sportback 40 TFSIe
Wnętrze hybrydy typu plug-in Audi A3. Oznak hybrydowości nie widać.

Silnik spalinowy to czterocylindrowe 1.4 TFSI o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm (dostępnym od 1 550 do 3 500 obrotów). Moc synchronicznego silnika elektrycznego określono na 80 kW i 330 Nm. W stosunku do poprzednika zwiększono mu gęstość uzwojenia. Razem mają 204 KM i maksymalnie 350 Nm momentu obrotowego, co pozwala na sprint do setki w 7,6 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 227 km/h. Skrzynia biegów S tronic będzie sześciobiegowa i tu zaskoczenia nie będzie, dwusprzęgłowa.

Najciekawsze czai się pod podłogą, w okolicach tylnej kanapy. Jest to litowo-jonowy akumulator złożony z 96 pryzmatycznych ogniw, o pojemności 13 kWh. Podobno to o 48 proc. więcej od poprzednika.

W każdym razie, jak na hybrydę typu plug-in i to jeszcze kompaktową, to wartość spora, nawet jeśli cała pojemność nie jest dostępna dla użytkownika. W wielu większych samochodach, w tym w SUV-ach, stosuje się zestawy ogniw o mniejszej pojemności. Spory zasięg Audi A3 osiągnięto również dzięki osobnemu obiegowi służącemu chłodzeniu akumulatora, który w razie potrzeby, może być wsparty przez układ klimatyzacji.

Audi A3 hybryda – start sprzedaży

Audi A3 zawsze wystartuje w trybie wyłącznie elektrycznym i może tak rozpędzić się do 140 km/h. Oczywiście Audi A3 będzie mieć też mnóstwo innych rzeczy, niezwykle wydajną rekuperację, rozmaite tryby jazdy, przewidywanie sytuacji drogowej, zdalne sterowanie klimatyzacją i ładowaniem, czterowahaczowe zawieszenie tylnej osi i różne takie fajne rzeczy. Do pełna w domu naładuje się w 4 godziny, mimo że nie przekroczymy z nim 2,9 kW mocy ładowania.

A to wszystko będziemy mogli kupić w Polsce już pod koniec tego roku. Bardzo chętnie bym wsiadł i uzyskał te deklarowane 67 kilometrów wyłącznie na prądzie. Kto wie, może i 78 bym wycisnął. Niemieccy klienci na pewno bardzo chętnie kupią tę wersję, zobaczymy jak pójdzie polskim. Jeśli dalej będą mieli tak wspaniałych ekspertów, jak lider Bayer Full, przejście na niskoemisyjne samochody może się nieco opóźnić.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać