Historia

Pierwszy Mercedes-AMG ma już 25 lat. Ścisła współpraca zaczęła się od wspaniałego C 36 AMG

Historia 08.09.2018 334 interakcje
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 08.09.2018

Pierwszy Mercedes-AMG ma już 25 lat. Ścisła współpraca zaczęła się od wspaniałego C 36 AMG

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk08.09.2018
334 interakcje Dołącz do dyskusji

Właśnie mija ćwierć wieku, od kiedy zaprezentowano pierwszego Mercedesa, którego można było oficjalnie kupić z emblematem AMG. C 36 AMG do dziś robi wrażenie.

Całkiem możliwe, że gdyby w latach 60. ktoś w Mercedesie nie zdecydował, że pora dać sobie spokój z motorsportem, dziś nie byłoby potwornie mocnych aut z gwiazdą na masce i literkami AMG. Ale zacznijmy od początku…

Dwóch inżynierów, Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher, pracowało nad silnikami do wyścigowych Mercedesów.

Gdy w pewnym momencie zarząd marki ze Stuttgartu zdecydował, że wstrzymuje inwestycje w wyścigi, panowie nie mogli tego znieść. Zaczęli pracować po godzinach, w garażu domu Aufrechta. Opłaciło się – zbudowali silnik do wyścigówki na bazie modelu 300 SE, którą ich znajomy z pracy wystartował w niemieckich mistrzostwach aut turystycznych i wygrał… dziesięć razy pod rząd.

W 1966 roku Aufrecht odszedł z Mercedesa. Chwilę później przekonał do tego także Melchera. Firma AMG została zarejestrowana w 1967 r. Pełna nazwa tego przedsiębiorstwa brzmiała „Aufrecht Melcher Großaspach Ingenieurbüro, Konstruktion und Versuch zur Entwicklung von Rennmotoren”. Großaspach to miasto rodzinne Aufrechta, a reszta nazwy oznacza w wolnym tłumaczeniu „biuro inżynieryjne, projektujące i testujące [rozwiązania] pod kątem rozwoju silników wyścigowych”.

Pierwszym kamieniem milowym w historii firmy był wyścig 24-godzinny w belgijskim Spa w 1971 roku.

Wtedy zmodyfikowany przez AMG Mercedes 300 SEL 6.8 wygrał w swojej klasie i zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. To było duże i ciężkie auto, ale mimo tego zdołało pokonać wielu lżejszych konkurentów. Ten sukces rozsławił przedsiębiorstwo na całym świecie.

Od tego czasu firma stale się rozwijała i zatrudniała nowych pracowników. W 1976 roku jej siedziba przeniosła się do miasta, które do dziś jest kojarzone z AMG – czyli do Affalterbach. To właśnie tam zgłaszali się ludzie, dla których ich standardowy Mercedes nie był wystarczająco szybki.

Ważny model, który pomógł w zbudowaniu legendy firmy to AMG Hammer, czyli poczciwe C124 (coupe) z potężnym silnikiem 5.0 V8. Oprócz tego na półkach w siedzibie pojawiały się kolejne puchary za zwycięstwa w motorsporcie, a współpraca między AMG a Mercedesem coraz mocniej się zacieśniała.

Wreszcie, w 1993 roku światło dzienne ujrzał Mercedes C 36 AMG.

Mercedes C 36 AMG

Był to pierwszy model stworzony w ścisłej współpracy między Mercedesem i AMG. Od tej pory klient, który miał ochotę na bardzo mocnego Mercedesa, nie musiał już decydować się na tuning po zakupie. Mógł od razu zamówić wóz z magicznymi trzema literami.

C 36 AMG to wariacja na temat klasy C typoszeregu W202, czyli pierwszej generacji tego modelu. Do stworzenia takiej wersji użyto egzemplarzy Mercedesa C 280, którym poprawiono między innymi zawieszenie. Z zewnątrz postawiono na dyskrecję – nie znajdziemy tu wielkiego spojlera, olbrzymich felg czy krzykliwych napisów. Silnik był z kolei rozwierconą jednostką o pojemności 3.2, używaną np. w Mercedesie E 320.

Mercedes C 36 AMG

W tamtych czasach oznaczenia były ściśle związane z pojemnością, dlatego nikogo nie powinno dziwić, że finalnym efektem prac był motor o pojemności 3.6 litra. Miał 280 KM i 385 Nm… oficjalnie. Nieoficjalnie AMG przyznawało: ponieważ każdy silnik był ręcznie składany, mogły zdarzyć się mocniejsze i słabsze egzemplarze. Nigdy nie było to jednak mniej, niż 276 i więcej niż 287 KM.

Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Mercedes C 36 AMG

Po zdjęciu ogranicznika C 36 AMG mogło pędzić ponad 270 km/h. Moc na tylne koła przenosiła automatyczna skrzynia biegów. W USA miała cztery, a na innych rynkach pięć przełożeń.

Mercedes C 36 AMG

Przez cztery lata powstały 5200 egzemplarze takiego auta. Nie było to ostatnie słowo firmy AMG, jeśli chodzi o prace nad modelem W202. W 1997 roku na rynek trafiła wersja C 43 AMG. Taki samochód nie był tylko mocno przerobionym C 280. Tak naprawdę od zera zaprojektowano go w Affalterbach, a pod maskę po raz pierwszy w historii modelu trafił tu motor V8. Taka wersja jest bardziej ceniona przez kolekcjonerów, choć trzeba sobie szczerze powiedzieć: ta klasa C chyba nigdy nie będzie tak pożądana, jak niektóre ze starszych modeli.

Mercedes C 36 AMG

Dziś AMG jest częścią firmy Mercedes. Od 2005 roku firma ze Stuttgartu jest wyłącznym właścicielem tego tunera. Trzema literami bywają oznaczone nie tylko samochody, ale i pakiety stylistyczne czy felgi.

Ciekawe, co przyniesie kolejne ćwierć wieku. Czy będziemy mogli kupić jeszcze wtedy jakiegoś spalinowego Mercedesa AMG?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać