Wiadomości / Ciekawostki

Hamburger z włoskim sosem pomidorowym. To właśnie jest Alfa Romeo TZ3 – Dodge Viper w przebraniu

Wiadomości / Ciekawostki 13.11.2019 268 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 13.11.2019

Hamburger z włoskim sosem pomidorowym. To właśnie jest Alfa Romeo TZ3 – Dodge Viper w przebraniu

Piotr Szary
Piotr Szary13.11.2019
268 interakcji Dołącz do dyskusji

Załóżmy, że lubicie amerykańskie auta, ale brakuje wam w nich odrobiny finezji. Da się to jakoś połączyć ze sobą? Ano da, ale będzie drogo. Alfa Romeo TZ3 Stradale może być wasza za 699 tys. dol.

Na początku powiedzmy sobie wprost: jeśli komuś zależy na takim poziomie finezji i dopracowania detali co np. w Pagani, to źle trafił. Zaprojektowana przez Zagato Alfa Romeo TZ3 Stradale jest nadal samochodem amerykańskim z charakteru… tyle że podanym na włoski sposób.

Alfa Romeo TZ3
fot. duPont Registry

Najbardziej włoskie jest zdecydowanie nadwozie.

Wiem, co wielu z was sądzi na temat Zagato – że ze wszystkich włoskich studiów stylistycznych oni robią zdecydowanie najbrzydsze auta. Nie dziwi mnie taka opinia, ale spójrzcie tylko na TZ3 – moim zdaniem to nie tylko jeden z najlepszych projektów Zagato, ale i jeden z ładniejszych samochodów tego typu w ogóle.

Alfa Romeo TZ3
fot. duPont Registry

TZ3 budowano w latach 2011-2013, w sumie powstało tylko 9 egzemplarzy. Samochód miał nawiązywać do klasycznych modeli TZ i TZ2, gdzie TZ oznacza Tubolare Zagato. Wcześniej (w 2010 r.) powstał też 1 egzemplarz w specyfikacji wyścigowej, czyli TZ3 Corsa – był on napędzany mniej więcej 420-konnym silnikiem Alfy 8C Competizione.

Alfa Romeo TZ3
Z zewnątrz Vipera zdradzają głównie felgi na 6 śrub oraz umieszczone po bokach rury wydechowe. / fot. duPont Registry

Wersja Stradale otrzymała coś mocniejszego.

Pod maską oczywiście zagościł silnik z Dodge’a Vipera. Ale nie jakieś 506-konne barachło, co to to nie. Alfa TZ3 Stradale ma jednostkę napędową z Vipera ACR-X, co oznacza 649 KM i 820 Nm.

Nie wiadomo nic na temat osiągów TZ3, ale jeśli miałyby być zbliżone do tych z auta bazowego, to przyspieszenie do 100 km/h powinno zajmować ok. 3,5 s, a prędkość maksymalna mogłaby przekraczać 300 km/h.

Alfa Romeo TZ3
fot. duPont Registry

Silnik otrzymał co prawda nowe pokrywy zaworów, ale to jedyna zmiana wizualna, jakiej się doczekał. Nadal mamy np. plastikową osłonę filtrów powietrza z dumnym i olbrzymim, niezbyt włosko wyglądającym napisem 8.4 V10. Ale to nic nie szkodzi, bo jako całość ta potworna jednostka napędowa wygląda zaskakująco… ładnie.

Szkoda, że obraz auta psuje wnętrze.

Tak, jest po prostu przeniesione z Dodge’a. Owszem, ma inną kolorystykę i lepsze materiały wykończeniowe, ale w porównaniu z nadwoziem wygląda po prostu źle. Moim ulubionym (czyt. „najgorszym”) elementem jest zdecydowanie kierownica, która jest po prostu tłusta, plastikowa i brzydka – znaczek Alfy nic tu nie pomoże.

Alfa Romeo TZ3
fot. duPont Registry

Znacznie lepiej wygląda wykończenie przestrzeni bagażowej, które z amerykańskim bratem nie ma nic wspólnego. Głównym tego powodem jest znaczne przeprojektowanie tylnej części nadwozia – w Alfie TZ3 otwiera się tylko burta ściętego tyłu (określanego mianem coda tronca), co zresztą jest dość ciekawym widokiem. Ciekawym dlatego, że choć klapa „na szerokość” obejmuje tylne lampy, to podczas jej otwierania oświetlenie pozostaje na swoim miejscu.

Alfa Romeo TZ3
Ciekawe czy to pomaga przy cofaniu. / fot. duPont Registry

Ponad 2,7 mln zł – za tyle wystawiono ciemnobrązowe Stradale, egzemplarz 7 z 9.

Do tego dochodzą oczywiście ewentualne koszty sprowadzenia, ponieważ Alfa Romeo TZ3 znajduje się obecnie w Stanach Zjednoczonych. Pojazd przejechał tylko 525 mil, czyli niespełna 850 km – jest więc praktycznie nieużywany. To niestety rodzi standardowe rozterki pt. „jeździć czy nie jeździć?”. Jeśli samochód faktycznie zacznie być użytkowany, to jego wartość szybko stopnieje. A jeśli będzie stać… No proszę was, toż to barbarzyństwo, żeby takie auto zamknąć w garażu na wieki.

Alfa Romeo TZ3
fot. duPont Registry

Jeździć czy kisić?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać