Ciekawostki

Akumulatory Tesli wystarczą na zawsze?

Ciekawostki 16.04.2018 85 interakcji
Artur Maj
Artur Maj 16.04.2018

Akumulatory Tesli wystarczą na zawsze?

Artur Maj
Artur Maj16.04.2018
85 interakcji Dołącz do dyskusji

Baterie w smartfonach, laptopach i tabletach szybko tracą pojemność. A jak jest z tymi w samochodach?

Toyota na akumulatory w swoich hybrydach daje maksymalną gwarancję na 10 lat lub 175 000 przebiegu, Hyundai – 8 lat lub 200 000 km, Tesla – 8 lat bez limitu kilometrów dla modeli S i X, a w przypadku modelu 3 z limitem do 192 000 km.

Czy to znaczy, że po tym czasie akumulatory nadają się tylko do wyrzucenia?

Sprawdzimy to na przykładzie Tesli. Maarten Steinbuch – profesor uniwersytetu w Eindhoven pokazał na swoim blogu  zestawienie opracowywane na bieżąco przez Merijna Coumansa. Coumans od 2014 roku zbiera informacje od użytkowników Tesli korzystających z forum teslamotorsclub.com. Zebrane dane pozwoliły na opracowanie wykresu przedstawiającego utratę pojemności akumulatorów w Teslach Model S i Model X.

Zużycie akumulatorów Tesla

Na pierwszym z dostępnych wykresów na osi X zaznaczone są przebiegi poszczególnych aut w km, a na osi Y – ujęta w procentach pojemność akumulatorów. 100 % odpowiada zasięgowi w kilometrach podawanemu po naładowaniu akumulatora w nowym samochodzie.  Czerwona linia wskazuje trend, jaki wyznaczono na podstawie kolejnych danych o zasięgu podawanych przez komputer pokładowy w miarę wzrostu przebiegu w samochodach. Z zebranego materiału wynika, że średnio przy przebiegu 270 000 km akumulatory Tesli utrzymują wciąż 91% pojemności. Jeśli założymy, że przez kolejne lata trend ten zostanie utrzymany, okaże się, że

przy przebiegu 820 000 km akumulatory wciąż będą mieć 80% pojemności

– czyli wartość, do jakiej zwykle ładują je użytkownicy podczas szybkiego, 40-minutowego ładowania z superładowarek.

Dane zebrane przez Coumansa pokazują też, że nie ma anomalii w trendzie ani z powodu wieku akumulatorów ani liczby cykli ładowania:

Tesla ładowanie cykle

Tesla ładowanie wiek

Profesor Steinbuch dodaje, że zwykle nawet po 2 000 ładowań pojemność akumulatorów pozostaje wciąż na poziomie min. 80 proc.

Ben Sullins z Teslanomics.co natomiast przeanalizował dane zebrane z pomocą aplikacji TezLab. W aplikacji tej swoje wyniki dotyczące ładowania i pojemności baterii podaje ponad 2600 użytkowników posiadających samochody z lat 2012-2018. 91 procent samochodów ma w tej chwili akumulatory sprawne w co najmniej 95 proc. Prawie 34 proc. z nich wciąż ma akumulatory o pojemności 100 proc. w porównaniu do nowych, a w 23 proc. samochodów sprawność akumulatorów wynosi 99 proc. Pełny materiał video Bena możecie zobaczyć poniżej:

Z a to Ari Nyyssönen – taksówkarz z Finlandii – do sierpnia ubiegłego roku pokonał swoim Modelem S 400 000 km i akumulatory w jego aucie były wciąż sprawne w 93 proc. Tu uwaga – po tym przebiegu w ramach gwarancji w aucie wymieniono silnik i akumulatory, ale z jakiej przyczyny – tego Fin nie podaje.

Tak czy inaczej wygląda na to, że cykl życia akumulatorów nie powinien być zmartwieniem dla użytkowników samochodów elektrycznych. Dotychczasowe dane wskazują, że zwykle przeżywają one cały cykl życia pojazdu.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać

Autoblog na Instagramie

Autoblog na Instagramie