Porady

Zużyty akumulator? Kup nowy. Kiedyś to było proste, a dziś wymaga specjalistycznej wiedzy

Porady 28.01.2022 115 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 28.01.2022

Zużyty akumulator? Kup nowy. Kiedyś to było proste, a dziś wymaga specjalistycznej wiedzy

Piotr Szary
Piotr Szary28.01.2022
115 interakcji Dołącz do dyskusji

Akumulator rozruchowy samochodu to element szczególnie istotny w okresie zimowym. Zużyty szybko się zemści niemożnością uruchomienia silnika. Wtedy można kupić nowy, ale rynek jest bogatszy niż mogłoby się wydawać.

Jak co rano wstajesz i szykujesz się do wyjścia do pracy. Wychodzisz z domu, podchodzisz do auta… o, czyżby centralny zamek otworzył drzwi z trudem? E, pewnie to tylko złudzenie. Wsiadasz do samochodu i chcesz uruchomić silnik. Na chceniu się kończy, bo z tym zamkiem to jednak nie było złudzenie – po kilkuletniej służbie twój dotychczasowy akumulator rozruchowy odmówił posłuszeństwa, a jak na złość nie ma od kogo pożyczyć prądu. No to w takim razie do pracy trzeba będzie pojechać autobusem, a korzystając z chwili czasu można poszukać nowego akumulatora…

akumulator rozruchowy
fot. Somchai_Stock, Shutterstock.com

O kurka wodna, to ich jest na rynku aż tyle?

Tak – aż tyle. Wymagania stawiane akumulatorom przez nowoczesne samochody są coraz większe – muszą mieć sporą pojemność, zapewniać odpowiednio duży prąd rozruchowy, mile widziane są też inne cechy, jak np. odporność na głębokie rozładowanie. Zapraszam na krótki przewodnik po typach akumulatorów.

Akumulator kwasowo-ołowiowy (SLA/SLI)

Najprostszy i najtańszy typ. Historia tego rodzaju akumulatorów sięga… 1859 r., i w zasadzie od tego czasu ich konstrukcja niespecjalnie się zmieniła. Może poza tym, że są… ładniejsze, a przeważnie także bezobsługowe (przynajmniej w teorii nie trzeba już pilnować stanu elektrolitu i uzupełniać go wodą destylowaną).

Akumulatory kwasowo-ołowiowe przeważnie mają 6 ogniw galwanicznych, które zapewniają napięcie 12V. Elektrolit – rozcieńczony kwas siarkowy – ma tu postać płynną.

Tego typu akumulatory nadają się także do niektórych nowoczesnych samochodów, pod warunkiem że nie są one wyposażone w system start-stop i zaawansowane systemy zarządzania energią oraz nie mają zbyt dużo odbiorników prądu. Czyli np. w aucie segmentu B lub w kompakcie nadal bateria SLA/SLI może być jak znalazł, z wyżej wymienionymi zastrzeżeniami. W aucie luksusowym lub dobrze wyposażonym modelu sportowym – niekoniecznie.

Akumulator AGM

Rozwojowa wersja konwencjonalnej baterii. Główna różnica polega na tym, że elektrolit nie pływa tu swobodnie – nasączony jest nim tzw. separator wykonany z włókna szklanego. Stąd skrót AGM – od słów Absorbent Glass Mat. Różnic konstrukcyjnych jest jeszcze kilka, co wszystko razem prowadzi do szeregu korzyści względem prostszych akumulatorów, na czele ze znacznie dłuższą żywotnością – akumulatory AGM są dwa, a nawet trzy razy trwalsze od tradycyjnych (pod warunkiem prawidłowej eksploatacji). Są też szczelne i nie wymagają montażu w pozycji pionowej.

akumulator rozruchowy

Można wśród nich wyróżnić tzw. akumulatory spiralne, charakteryzujące się wyjątkowo dobrymi parametrami prądu rozruchowego – ale i bardzo wysoką ceną.

Akumulator rozruchowy typu spiralnego.

Akumulatory AGM polecane są do samochodów z zaawansowanymi systemami start-stop i systemami rekuperacji (odzyskiwania) energii, ale także po prostu do modeli z dużą liczbą odbiorników energii elektrycznej. Są relatywnie słabo odporne na wysokie temperatury, wobec czego co do zasady nie powinny być montowane przy silniku auta. Trzeba też uważać z ich ładowaniem z zewnętrznego źródła prądu – źle dobrane parametry ładowania grożą trwałym zmniejszeniem pojemności. Szkodzi im też głębokie rozładowanie.

Akumulatorów AGM nie wolno wymieniać na inne, prostsze typy.

Akumulatory AFB, EFB i ECM

Czyli Advanced Flooded Battery, Enhanced Flooded Battery oraz Enhanced Cycling Mat. W przypadku tych typów akumulatorów mamy do czynienia z powiększonymi zbiornikami na elektrolit, zmodyfikowanymi płytami z ołowiu, cyny i wapnia oraz z dwustronnymi separatorami z poliestru i polietylenu. Zaprojektowano je z myślą o pojazdach wyposażonych w dużą liczbę odbiorników prądu, nadają się też do aut z systemami start-stop. Tak jak w przypadku akumulatorów AGM, uważać trzeba na głębokie rozładowanie. Są około dwukrotnie trwalsze od tradycyjnych baterii kwasowo-ołowiowych.

Akumulator żelowy (GEL)

W wielu kwestiach parametry akumulatorów żelowych są zbliżone do baterii AGM (m.in. mają podobną, wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne i sporą żywotność). W tym przypadku elektrolit ma formę żelu, wobec czego też nie jest konieczny montaż akumulatora w poziomie.

Tego rodzaju akumulatory stosuje się często jako akumulatory pomocnicze – np. w przyczepach kempingowych i kamperach czy w autach terenowych. Mogą się sprawdzić także w pojazdach hybrydowych (gdzie nie ma tradycyjnego rozrusznika) i w motocyklach, które mają niskie wymagania prądowe. Szczególnie w niskich temperaturach nie sprawdzają się jako akumulatory rozruchowe.

To co wybrać?

Najbezpieczniej – po prostu to, co przewidział do twojego auta jego producent, chyba że faktycznie potrzebujesz czegoś lepszego – jak akumulatora spiralnego, bo np. wyczynowo jeździsz w terenie. Należy też pamiętać o tym, by akumulator rozruchowy miał pojemność taką, jaką przewidział producent samochodu – dopuszcza się zastosowanie baterii pojemniejszej o 10-15 proc., ale odważniejszy dobór może poskutkować tym, że seryjny alternator będzie mieć problemy z doładowaniem akumulatora. Poza tym sprawdzić należy wymiary oraz biegunowość (tj. po której stronie jest biegun dodatni, a po której ujemny) oraz kształt i rozmiar klem (wiele aut japońskich ma klemy mniejsze niż inne samochody).

No i nie zapomnij o oddaniu do sklepu swojego starego akumulatora przy okazji zakupu nowego – tylko wtedy nie zostanie pobrana (lub zostanie zwrócona, jeśli stary akumulator oddasz później) kaucja.

 

Zdjęcie główne: Vereshchagin Dmitry, Shutterstock.com

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać