REKLAMA
  1. SPIDER'S WEB
  2. Technologie
  3. Militaria

Rosjanie w desperacji. Jako pancerz montują na swoich pojazdach drewno

Wojna w Ukrainie obnażyła słabości rosyjskiego wojska. Armia rosyjska używa drewna, klatek z prętów i worków z piaskiem jako opancerzenia. Zdesperowane rosyjskie oddziały chcą w ten sposób zabezpieczyć się przed atakami ukraińskich wojsk, które za cel obrały sobie konwoje z zaopatrzeniem.

Wojna w Ukrainie. Rosjanie montują prowizoryczne pancerze
REKLAMA

Im dalej w Ukrainę wjeżdżają rosyjskie siły lądowe, tym dłuższa jest ich trasa dostawy od miejsca baz zaopatrzeniowych. W tym przypadku są to obszary przygraniczne między Ukrainą a Rosją i między Białorusią a Ukrainą.

REKLAMA

W warunkach zimowych, które za chwilę zamienią się w wiosnę z opadami deszczu, ukraińskie błoto zaczyna odgrywać kluczową rolę. Pojazdy mogą poruszać się tylko i wyłącznie po wąskich drogach.

Rosyjskie pojazdy z drewnianym opancerzeniem

Transport paliwa, amunicji, żywności i środków medycznych staje się coraz wolniejszy i dłuższy, co zwiększa szanse na atak wojsk ukraińskich. Pojazd można zatrzymać jednym pociskiem. Nie jest wymagane nawet użycie lotnictwa czy uzbrojenia przeciwpancernego.

Jaki jest tego efekt, pisaliśmy kilka dni temu. Czołówka natarcia, pozbawiona paliwa, amunicji i jedzenia staje się łatwiejszym celem dla dzielnie broniących się Ukraińców.

Rosjanie posuwają się do rozpaczliwych kroków

Ukraińskie drogi szybko stały się miejscem śmierci dla rosyjskich konwojów przemieszczających się przez wrogie terytorium. Lekkie pojazdy transportowe są podatne nawet na ostrzał z broni ręcznej. Jeśli strzelasz z broni w chłodnicę rosyjskich ciężarówek Kamaz, które są w widocznym miejscu z przodu, szanse na jej uszkodzenie i zatrzymanie ciężarówki są bardzo duże.

Zniszczony rosyjski konwój z zaopatrzeniem na Ukrainie

Niezdolność rosyjskiego wojska do zabezpieczenia tras zaopatrzeniowych doprowadziła do pojawienia się w mediach setek filmów przedstawiających zniszczone rosyjskie konwoje.

Rosyjscy kierowcy robią wszystko, aby przetrwać ukraińskie zasadzki. Jako że potrzeba jest matką wynalazku, Rosjanie rozpoczęli wzmacnianie swoich pojazdów. I zrobili to w swoim stylu za pomocą sznurka, i drewna.

Na zdjęciach poniżej widzimy trzy pojazdy, które przewożą elementy mostu pontonowego PMP, cenny zasób logistyczny i jeden z preferowanych celów sił ukraińskich obok ciężarówek z paliwem. Mosty te umożliwiają szybkie przemieszczenie się wojsk pancernych przez rzekę lub inną przeszkodę. Ścięte drzewa starannie ułożono na wysokości chłodnicy i wyżej zakrywający znaczną część przedniej szyby ciężarówki.

Chociaż drewno jest środkiem wysoce łatwopalnym, taka "zbroja" może zatrzymać kulę wystrzeloną w chłodnicę lub uratować życie kierowcy. Nawet jeśli chłodnica zostanie zniszczona i pojazd zatrzyma się, szanse na ucieczkę z kabiny są większe. Drewno ma jednak poważną wadę. Jest łatwopalne, a więc może łatwo być podpalone za pomocą koktajlu Mołotowa.

Klatki przeciw Javelinom

Nie jest to pierwszy przypadek, w którym wojska rosyjskie próbowały ulepszyć opancerzenie swoich pojazdów w trakcie inwazji na Ukrainę. Wiele mówiło się jeszcze przed rozpoczęciem wojny w Ukrainie o amerykańskich pociskach przeciwpancernych Javelin i rosyjskich klatkach na wieżach czołgów.

Rosyjski czołg z klatką, która miałaby zabezpieczać przed pociskami Javelin

Javelin jest pociskiem typu top attack. Oznacza to, że wystrzelony leci w górę, a następnie kieruje się w dół i uderza we wrogi pojazd od góry - tam, gdzie pancerz jest najcieńszy.

Rosjanie postanowili bronić się przed tą zaawansowaną technologią za pomocą domowych sposobów. Nad wieżami czołgów dospawano swoiste baldachimy z kratownicy, które miały powstrzymywać Javeliny. Skuteczność tych zabezpieczeń, co łatwo było przewiedzieć, jest zerowa. Pociski przechodzą przez klatkę bez problemu, niszcząc całkowicie czołgi.

Potrzeba matką wynalazków

Nie jest to pierwszy przypadek, kiedy na wojnie montuje się dodatkowe opancerzenie na pojazdach. Amerykanie, zarówno z Wietnamie, jak i w Iraku w 2003 r. również borykali się z atakami na konwoje.

Opancerzony, amerykański Humvee w Iraku w 2003 r.
REKLAMA

I również mieli poważne problemy z opancerzeniem swoich pojazdów kołowych np. ciężarówek. Polowymi metodami montowano wówczas na nich dodatkowe płyty pancerne chroniące kierowcę, pojazd czy strzelców. Były one jednak metalowe, a nie drewniane.

Opancerzone amerykańskie pojazdy w Wietnamie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA