REKLAMA
  1. SPIDER'S WEB
  2. Technologie
  3. Militaria

NATO wysłało nad Polskę powietrzną armadę. Samoloty do zarządzania polem bitwy, tankowce i B-52

Wojna na Ukrainie sprawiła, że NATO wysłało nad Polskę prawdziwą armadę powietrzną. Jest to miks maszyn zwiadowczych, samolotów dowodzenia, latających radarów i samolotów - tankowców. Maszyny NATO obserwują granicę Polski z Białorusi, Rosją i Ukrainą.

Ukraina: Wojna. NATO wysłało nad Polskę powietrzną armadę
REKLAMA

W związku z wojną na Ukrainie i atakiem Rosji sojusz wysłał nad polskę wiele maszyn zwiadowczych wspieranych przez samoloty - tankowce.

REKLAMA

Samoloty wysłane przez NATO przeznaczone są do rozpoznania radioelektronicznego obejmującego lokalizację i rozpoznanie emisji promieniowania elektromagnetycznego, emisji radiolokacyjnych, elektronicznych i, w najszerszym zakresie, komunikacyjnych – COMINT (z ang. Communication Intelligence).

Wśród nich są przynajmniej:

  • E-8C Joint STARS Sił Powietrznych USA,
  • RC-135W Rivet Joint Sił Powietrznych USA,
  • tankowiec KC-135R należący do NATO,
  • latający radar E-3 AWACS Sił Powietrznych USA,
  • tankowiec KC-10A Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii
  • RC-135W Rivet Joint Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii
  • Bombardier Challenger 650 Artemis
  • bombowiec strategiczny B-52 (drugi lata nad Szwecją)

Bombardier Challenger 650 Artemis

Bombardier Challenger 650 Artemis to jedyny odrzutowy samolot rozpoznawczy US Army, będący wciąż w fazie eksperymentalnej. Wyprodukowano tylko jeden egzemplarz maszyny. Wyposażony jest w system ARTEMIS (ang. Airborne Reconnaissance and Targeting Multi-Mission Intelligence System).

Bombardier Challenger 650 Artemis

Jak podaje defence24.pl to maszyna rozpoznawcza na bazie popularnego odrzutowego samolotu dyspozycyjnego Bombardier Challenger 650. Na tej platformie zrealizowano zabudowę nowych systemów rozpoznania wielozakresowego, łączących różne funkcje ISR, SIGINT i ELINT w celu tworzenia i analizy środowiska walki i przekazywania danych w czasie rzeczywistym. Atutem maszyny jest długotrwałość lotu i zasięg. 

Artemis jest wyposażony w zestaw czujników łączący potężny radar do skanowania ziemi i czułe odbiorniki do rozpoznania elektronicznego.

Radar wykrywa poruszające się cele, takie jak czołgi. Odbiorniki mogą namierzyć radary wroga. 

Boeing RC-135V/W Rivet Joint

Boeing RC-135 to amerykański samolot zwiadowczy, przeznaczony do rozpoznania fotograficznego i elektronicznego. Maszyna została zbudowana na bazie samolotu transportowego Boeing C-135 Stratolifter. Opracowano całą rodzinę maszyn RC-135 przeznaczonych do wypełniania różnorakich zadań rozpoznawczych.

RC-135V/W Rivet Joint to standardowa powietrzna platforma rozpoznania elektromagnetycznego (SIGINT) w Siłach Powietrznych USA. Misje wykonywane przez RC-135 są oznaczone jako Burning Wind lub Misty Wind. 

RC-135V/W wyposażony jest w radar obserwacji bocznej i przeznaczony jest do rozpoznania radioelektronicznego obejmującego lokalizację i rozpoznanie emisji promieniowania elektromagnetycznego, emisji radiolokacyjnych, elektronicznych i, w najszerszym zakresie, komunikacyjnych – COMINT (z ang. Communication Intelligence).

Głównym zadaniem stawianym przed załogami samolotu jest śledzenie elektronicznej wymiany danych na wybranym obszarze, tym samym, budowanie stopnia elektronicznej aktywności potencjalnego przeciwnika. Maszyna działa w oddaleniu od rzeczywistego obszaru zainteresowania o około 240 km.

Przechwytywane przez nią transmisje mogą być w czasie rzeczywistym przekazywane wybranym odbiorcom. Dzięki temu załoga samolotu jest w stanie nie tylko namierzyć transmisję, ale również zlokalizować punkt, z którego została przesłana.

Załoga maszyny w pełnym składzie liczy 27 członków - trzech operatorów systemów walki radioelektronicznej, pilotów i techników pokładowych oraz 14 analityków z obszaru wywiadu. Samoloty podporządkowane są dowództwu Air Combat Command. Operują w ramach 55 Skrzydła z Offutt Air Force Base w Nebrasce, korzystając z różnych wysuniętych lokalizacji na całym świecie.

Northrop Grumman E-8 Joint STARS

Jest to amerykański samolot rozpoznania pola walki i dowodzenia opracowany na bazie cywilnej maszyny Boeing 707-300.

Załoga Northrop Grumman E-8 Joint STARS

Dzięki zastosowanym w samolocie systemom elektronicznym - zwłaszcza radarowym - E-8 monitoruje obraz pola walki w czasie rzeczywistym wykrywając poruszające się i nieruchome pojazdy, śmigłowce, budynki, zgrupowania wojsk. Wzmocniono kadłub a pod jego spodem zamocowano dwunastometrową owiewkę, w której wnętrzu znajduje się antena matrycowo-fazowego radaru AN/APY-7 o długości 7,3 m.

Radar ma możliwość dozoru obszaru o powierzchni 50 000 km2. Identyfikuje i śledzi pojazdy naziemne, śmigłowce i samoloty. W przypadku pracy na wybranym sektorze, może dokładnie rozpoznać obszar o powierzchni od 20 do 50 km2.

Northrop Grumman E-8 Joint STARS
REKLAMA

W takim zakresie pracy operatorzy radaru są w stanie określić czy mają do czynienia z pojazdami kołowymi czy gąsienicowymi. Praca w trybie radaru z syntetyczną aperturą pozwala uzyskać szczegółowy obraz wybranego obszaru.

Załogę samolotu stanowi czterech pilotów i piętnastu operatorów systemu (liczba operatorów systemów pokładowych może się zmieniać w zależności od prowadzonej misji). Uzyskane przez samolot informacje na bieżąco wysyłane są do ośrodków dowodzenia wojsk lądowych i lotnictwa.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA